וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טליבאן הרג מפגינים, נשיא אפגניסטן המודח נמלט לאמירויות

עודכן לאחרונה: 18.8.2021 / 21:21

הארגון הפגין אפס סובלנות כלפי מפגינים במזרח המדינה שהסירו את דגלו, וכמה מהם נהרגו. בקאבול, הכאוס חזר לנמל התעופה וצבא ארה"ב ואנשי טליבאן ירו באוויר כדי להרחיק את ההמון. ביידן קיבל תדרוך משר ההגנה והרמטכ"ל, הנשיא גאני קיבל מקלט באמירויות

לוחמי טליבאן מסיירים ברחובות קאבול, אפגניסטן, 18 באוגוסט 2021. AP
לוחמי טליבאן מסיירים ברחובות קאבול, אפגניסטן, 18 באוגוסט 2021/AP

כמה בני אדם נהרגו היום (רביעי) כשאנשי טליבאן פיזרו הפגנת מחאה נדירה במזרח אפגניסטן, בעוד שבבירה קאבול, הכאוס בנמל התעופה נמשך וכוחות טליבאן ירו באוויר כדי לפזר את ההמון המנסה לתפוס מקום בטיסות הפינוי החפוזות של מדינות המערב. במרכז המדינה, אנשי הארגון האסלאמיסטי פוצצו פסל של מנהיג שיעי שחוסל בתקופת שלטונם הקודם.

בוושינגטון, גורם בבית הלבן אמר כי הנשיא ג'ו ביידן קיבל משר ההגנה וראש המטות המשולבים תדרוך על המצב באפגניסטן. הנשיא הדמוקרטי נתון לביקורת חריפה מבית על ניהול הנסיגה מאפגניסטן, שהסתיימה במפלה גדולה עבור הכוחות האפגניים שאומנו על ידי צבא ארצות הברית במשך 20 שנה.

בד בבד, משרד החוץ של איחוד האמירויות הערביות מסר כי הנשיא המודח אשרף גאני ומשפחתו שוהים במדינה "מתוך שיקולים הומניטריים". הנשיא ברח מאפניסטן ביום ראשון, אחרי שטליבאן סגר על קאבול, ומנוסתו התקבלה בזעם רב בקרב האפגנים שראו כיצד כוחות הביטחון מתמוטטים במהירות. שגרירות ארצות הברית באבו דאבי לא הגיבה על המקלט שנתנה בעלת בריתה לגאני.

תיעוד הירי במפגינים בג'אלאלאבאד

מנהיגי טליבאן הבטיחו לשמור על זכויות נשים במסגרת חוקי השריעה, בניגוד לבעבר, אז הן נאלצו להישאר בבתיהן במשך רוב הזמן, ולא לאפשר לארגוני טרור לתכנן פיגועים נגד המערב כפי שעשה אל-קאעדה טרם מתקפת 11 בספטמבר.

עם זאת, אפגנים רבים מתקשים להאמין להבטחותם של טליבאן, ואלפים מנסים לברוח מהמדינה דרך נמל התעופה בקאבול או מעברי הגבול. אחרים רבים מסתתרים בבתיהם בשל החשש שהתעורר לאחר שטליבאן רוקן את בתי הכלא מאסירים ובזז ציוד צבאי רב במהלך מסע הכיבושים הדרמטי שלו ברחבי אפגניסטן.

היום, כוחות אמריקניים המאבטחים את נמל התעופה ירו כמה יריות באוויר כדי לשלוט על הקהל, אך לא דווח על נפגעים, בניגוד ליום שני השבוע. גורם ביטחוני בנאט"ו אמר לרויטרס כי 17 אנשים נפצעו במהומה שפרצה בכניסה לשערי הנמל. הוא הוסיף כי טליבאן הורה לאזרחים המבקשים לעזוב להציג תעודת זהות ואשרת נסיעה, מסמכים שלרבים מהאזרחים אין בנמצא.

דובר הפנטגון, ג'ון קירבי, אמר היום בתדרוך לכתבים כי מספר החיילים האמריקנים בנמל הגיע ל-4,500 היום וכמה מאות נוספים צפויים להגיע לעיר ביממה הקרובה. גורם ביטחוני מערבי אמר לרויטרס כי כ-5,000 דיפלומטים, אנשי אבטחה, פעילי סיוע ואזרחים אפגנים פונו מקאבול ביממה האחרונה. לפי דובר הפנטגון, בין המפונים 325 אזרחים אמריקנים.

קירבי אמר כי גורמים אמריקניים נמצאים בקשר עם טליבאן כדי להאיץ את תהליך הפינוי, אך בארגון האשימו את תכנית הפינוי "הכאוטית" של מדינות המערב במהומות. גורם בטליבאן אמר לרויטרס כי מפקדים ולוחמים בארגון ירו באוויר כדי לפזר את הקהל בנמל התעופה. לדבריו, "אין לנו כוונה לפצוע אף אחד".

בבריטניה, דובר של ראש הממשלה בוריס ג'ונסון אמר כי הממלכה מתכננת לפנות כאלף איש ביום מאפגניסטן, אך השגריר שלה לקאבול אמר כי צוותו פינה כ-700 איש אתמול וכי הוא מקווה להאיץ את המבצע בימים הקרובים.

ג'ונסון, שבדומה לביידן זכה לביקורת רבה מבית על השתלשלות האירועים באפגניסטן, אמר כי טליבאן יישפט לפי המעשים שלו. אתמול הדגיש ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, כי אין בכוונתו להכיר במשטר החדש שהפיל את הממשלה הנבחרת הקודמת באמצעים צבאיים.

"כולם רוצים לעזוב", אמר אזרח אפגני שהגיע לנמל התעופה בפרנקפורט, גרמניה. הוא הגיע יחד עם אשתו ובנו בטיסה דרך טשקנט, אך הוסיף: "הצלנו את עצמו, אבל לא יכולנו לחלץ את משפחותינו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

עם כיבוש קאבול ביום ראשון, טליבאן הכריז על סיום המלחמה אחרי 20 שנה, אולם סרטונים מהפרובינציה היחידה שלא נפלה לידי הארגון מרמזים על פוטנציאל להתנגדות נגדו. בין הדמויות שהתאספו בעמק פנג'שיר, שמצפול קאבול, היו סגן הנשיא אמרוללה סלאח, שהכריז על עצמו כעל הנשיא בפועל, שר ההגנה, ביסמיללה מוחמדי, כמו גם אחמד מסעוד, בנו של מנהיג הברית הצפונית אחמד שאה מסעוד שחוסל על ידי אל-קאעדה ב-2001. המהלכים הבאים שלהם לא ברורים.

בעיר ג'אלאלאבאד, שבמזרח המדינה, עשרות תושבים התאספו כדי להניף את דגל אפגניסטן לקראת יום העצמאות, הנחוג מחר ומציין את סיום השלטון הבריטי ב-1919. הם הורידו את דגל טליבאן - באנר לבן עם כיתוב אסלאמי - שאותו הניפו חמושי הארגון בשטחים שהם כבשו. לפי תיעודים מהמקום, אנשי טליבאן ירו באוויר כדי לפזר את המפגינים ותקפו אותם באלות. באברק אמירזדה, כתב של סוכנות ידיעות מקומית, אמר כי הוא וצלם טלוויזיה מסוכנות אחרות הוכו על ידי טליבאן בזמן שניסו לסקר את המהומות.

גורם רפואי מקומי, שדיבר בעילום שם, אמר לסוכנות הידיעות אי-פי כי לפחות אדם אחד נהרג ושישה אנשים נפצעו. בסוכנות הידיעות רויטרס דווח כי לפחות שלושה בני אדם נהרגו.

בפרובינציית באמיאן, שבמרכז המדינה, אנשי טליבאן פוצצו פסל בדמותו של עבדול עלי מזארי, מנהיג מיליציה שחוסל על ידי הארגון ב-1996, בעת עלייתו לשלטון. מזארי הגן על מיעוט ההזארה השיעי במדינה, שנרדף אז על ידי השלטון של טליבאן הסוני.

כיום, טליבאן מושיט יד גם לאיראן השיעית השכנה, אחרי שהצדדים היו קרובים למלחמה ב-1998, אולם סימנים להמשך רדיפת המיעוט השיעי באפגניסטן עלול לעורר מחדש את המתיחות.

נשיא אפגניסטן אשרף גאני מדבר בפני הפרלמנט, 2 באוגוסט 2021. רויטרס
נשיא אפגניסטן אשרף גאני מדבר בפני הפרלמנט, 2 באוגוסט 2021/רויטרס

בינתיים, טליבאן טוען שהוא רוצה להקים "ממשל אסלאמי ומכיל", ואנשיו מנהלים שיחות עם הנשיא הקודם חמיד כרזאי ועם ראש צוות המשא ומתן לשעבר עבדוללה עבדוללה. דובר של כרזאי, שהיה נשיא אפגניסטן אחרי הפלישה האמריקנית והוחלף על ידי גאני, אמר כי השיחות אמורות להוביל בסופו של דבר למשא ומתן עם מולא עבדול גאני בראדר, ראש הלשכה הפוליטית של טליבאן, שחזר אתמול למדינה אחרי 20 שנה בגלות.

כרזאי ועבדוללה נפגשו היום גם עם אנאס חקאני, מנהיג רשת חקאני שפועלת כחלק מטליבאן. הרשת מוגדרת ארגון טרור על ידי ארצות הברית, ומעורבותה בממשל העתידי עשויה להוביל לסנקציות בינלאומיות על המשטר החדש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully