וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיגוע במוסקבה ניפץ את אשליית הביטחון שמוכר פוטין לציבור הרוסי

עודכן לאחרונה: 24.3.2024 / 12:25

הטבח שבוצע באולם הופעות באזור מוסקבה, לא הרחק מהקרמלין, אירע ימים ספורים אחרי שפוטין זכה בבחירות ידועות מראש וחרף אזהרות אמריקניות. למרות קבלת האחריות של דאעש, רוסיה מיהרה לקשור את המתקפה לאוקראינה כדי לכסות על המבוכה ואולי להצדיק את החרפת המלחמה

בווידאו: פיגוע ירי באולם קונצרטים ליד מוסקבה/שימוש לפי סעיף 27 א׳ לחוק זכויות יוצרים

ולדימיר פוטין טיפח לאורך שנות שלטונו תדמית של מנהיג שהחזיר את כבודה וביטחונה האבודים של רוסיה, אך הטבח באולם הקונצרטים אתמול, לא רחוק מהקרמלין, שב וניפץ אותה.

אם לא היה די בהתקפות הבלתי-פוסקות של אוקראינה על רוסיה בזמן הבחירות לנשיאות בשבוע שעבר, שכללו חדירה של מיליציה רוסית המתנגדת לפוטין לעיירות גבול, הגיעה המתקפה הכואבת של דאעש.

ארבעה מחבלים ממרכז אסיה הסתערו על אולם קונצרטים בפאתי הבירה מוסקבה, שלא היה תחת אבטחה חמושה, וריססו את המוני הצופים שהמתינו לתחילתה של הופעת רוק. נכון לשעות הערב, מניין ההרוגים מתקרב ל-150 והוא עוד צפוי לעלות, כשכבר עתה זהו הפיגוע הקשה שפקד את רוסיה מאז הטבח בבית הספר בבסלאן ב-2004.

למרות קבלת האחריות של דאעש, רוסיה מיהרה לקשר בין המחבלים לבין אוקראינה וטענה שהם ניסו להימלט לשטחה משום שהיו להם אנשי קשר שם. קייב התנערה מידית מהמתקפה, אך זהו תרגיל מוכר של הקרמלין: ניסיון לכסות על מחדלים ביטחוניים באמצעות צביעתם בצבעים של קונספירציות חובקות עולם.

המחדל, לפי גורמים אמריקניים היה גדול במיוחד. לדבריהם, וושינגטון העבירה החודש התרעה חמה על פיגוע שמתכננת שלוחת דאעש באפגניסטן ברוסיה. מוסקבה אכן הודיעה לפני כשבועיים כי חשפה תא של דאעש שתכנן פיגוע בבית כנסת במוסקבה, אך נראה שהיא לא התייחסה ברצינות למידע שקיבלה מארצות הברית על אף הקרע ביחסים ביניהן.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, 22 במרץ 2024. רויטרס
מתחת לשלל האיומים, רוסיה מתגלה כחדירה ביטחונית. פוטין, אתמול/רויטרס

היהירות של פוטין ושל ראשי מערכת הביטחון שלו שוב עלתה בחייהם של אזרחים רבים. כפי שהם האמינו שכיבושה של אוקראינה יהיה טיול קצר בפארק ובמקום זאת הם הקריבו את מאות אלפי חיילים, כך ההתעלמות מהאזהרות האמריקניות הביאה ללבה של רוסיה את הטרור הדאעשיסטי.

ארגון הטרור הסוני רשם מבחינתו הצלחה אדירה, שמוכיחה שהוא עדיין מסוגל להוציא לפועל פיגועים קשים למרות המאבק הממושך המתנהל ממנו במזרח התיכון ובמוקדים אחרים בעולם. החליפות האסלאמית אינה קיימת, מנהיגיו מחוסלים בזה אחר זה, אך הרעיון חי קיים. זהו גם לקח טוב למי שסבור ומבטיח שאפשר "למחוק" לחלוטין את חמאס.

מבעד לשלל האיומים של פוטין ושל בכירי הקרמלין להעניש את האחראים לפיגוע ואת אלו העומדים מאחוריהם, התגובה המעשית צפויה להיות החרפה של הדיכוי הפנימי. בנוסף לכך, הנרטיב הקושר בין קייב לבין הטבח עשוי לשמש את פוטין כהצדקה לגיוס נוסף של חיילים לטובת הלחימה באוקראינה.

רק כמה שעות קודם לכן, הודה לראשונה הקרמלין כי הסכסוך הוא מלחמה, כשנטש את המינוח "מבצע צבאי מיוחד" שאומץ מתחילת הפלישה בפברואר 2022. משהבטיח פוטין כהונה נוספת, הוא חופשי להכשיר את האוכלוסייה למלחמה ארוכה שתדרוש מהם התגייסות נרחבת.

עוד בוואלה!

פוטין: המחבלים ניסו לברוח לאוקראינה; מניין ההרוגים עלה ל-133

לכתבה המלאה
איש ביטחון רוסי הולך ליד זירת הפיגוע באולם הקונצרטים בעיריית קרוקוס ליד למוסקבה, רוסיה, 22 במרץ 2024. רויטרס
אנשי ביטחון מחוץ לאולם הקונצרטים שבו אירע הפיגוע, שישי/רויטרס

קייב רמזה כי ייתכן שרוסיה עצמה אחראית לפיגוע, במה שמכונה מבצע "דגל כוזב", כדי למצוא תירוץ להרחבת הסכסוך. שירותי הביטחון הרוסיים כבר נחשדו בכך בתחילת המילניום, עם כניסתו של פוטין לתפקיד, אז התפוצצו שורת מבני מגורים ברחבי המדינה. הפיגועים הללו היוו קזוס בלי למלחמת צ'צ'ניה השנייה, שבסופה הכריעה מוסקבה את הבדלנים האסלאמיסטים.

עם זאת, המתקפה באולם הקונצרטים נראית כמו פיגוע אותנטי של דאעש, שלו היסטוריה עשירה עם רוסיה. היא הסבה מבוכה אדירה לקרמלין, ושמה ללעג את אשליית הביטחון שמוכר פוטין לציבור הרוסי ברבע המאה שהוא בשלטון.

כפי שהוכיחו ארבעת המחבלים של דאעש, ואוקראינה באופן יומיומי, מתחת לכל דברי הרהב על עוצמתה של רוסיה, בתקופתו של פוטין היא חדירה מאוד מבחינה ביטחונית. התגובה הצפויה של רוסיה - עוד אלימות ועוד שליטה - לא תשנה זאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully