וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשמול באיברי מין וקטיעת אוזן: המחבלים ברוסיה הובאו לבית המשפט אחרי עינויים

25.3.2024 / 11:40

ארבעה אזרחים טג'יקים שביצעו את הפיגוע באולם הקונצרטים במוסקבה הובלו לאולם הדיונים כשהם חבולים ופצועים - אחד מהם אף היה מעולף על כיסא גלגלים. לפי תיעודים ברשתות החברתיות, הם עברו עינויים בחקירתם - כולל חיבור כבלי חשמל למפשעה וקטיעת אוזן

בווידאו: פיגוע ירי באולם קונצרטים ליד מוסקבה/שימוש לפי סעיף 27 א׳ לחוק זכויות יוצרים

ארבעת החשודים בביצוע הטבח באולם הקונצרטים במוסקבה הובאו הלילה (שני) לבית משפט בעיר, כשעל גופם ניכרים סימני אלימות קשים בתום חקירתם על ידי כוחות הביטחון הרוסיים.

הארבעה, שהואשמו במעשה טרור, פתחו באש לכל עבר באולם "קרוקוס סיטי" ביום שישי ורצחו לפחות 137 איש. אף שארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) קיבל אחריות על הפיגוע, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ובכירים אחרים ניסו לקשור אותו לאוקראינה, שמצדה דוחה זאת בתוקף.

ארבעת המחבלים זוהו על ידי הרשויות הרוסיות בתור דאלרדז'ון מירזוייב, סיידקראמי מורודלי רחבליזודה, שמסאדין פרידוני ומוחמד פייזוב - כולם אזרחי טג'יקיסטן, רפובליקה סובייטית לשעבר במרכז אסיה שרוב אוכלוסייתה מוסלמית. שלושה מהם הוצעדו על ידי שוטרים רעולי פנים לאולם בית המשפט, והרביעי הוכנס על כיסא גלגלים.

אחד המחבלים שביצעו את הפיגוע באולם הקונצרטים במוסקבה, שמסאדין פרידוני, מחושמל במהלך חקירותיו, רוסיה, 23 במרץ 2024. רשתות חברתיות, צילום מסך
חקירתו של פרידוני, שבמהלכה חושמל באיבריו המוצנעים/צילום מסך, רשתות חברתיות

מאז שארבעת המחבלים נתפסו בשבת בבוקר, פורסמו ברשתות החברתיות תיעודים שבהם הם נראים עוברים חקירות אלימות. באחד מהם נראה פרידוני אזוק על הרצפה, כשמכנסיו מושפלים וכבלים מחוברים לאיבריו המוצנעים.

שניים מהמחבלים - מירזוייב נראו באולם בית המשפט עם חבורות בעיניהם, כשסביב צווארו של מירוזייב הייתה שקית ניילון ואוזנו של רחבליזודה הייתה חבושה היטב. לפי התיעודים, אוזנו נחתכה אחרי שנתפס והיא אף הוכנסה לפיו.

פניו של מחבל נוסף, פרידוני, היו נפוחות מאוד, ופייזוב נראה מחוסר הכרה כשהוכנס לאולם בכיסא גלגלים בעודו לבוש בחלוק בית חולים. אחת מעיניו הייתה חסרה.

כל הארבעה הושבו בכלוב מאחורי חלון זכוכית במהלך הדיון, תחת אבטחתם של שוטרים רעולי פנים. לפי הודעת בית המשפט, שניים מהם - מירוזייב ורחבליזודה - הודו באשמה. כולם יישארו במעצר לפחות עד 22 במאי. שבעה אנשים נוספים נעצרו בחשד למעורבות במתקפה.

עוד בוואלה!

רוסיה באבל אחרי הפיגוע: "טרגדיה בלתי-אנושית"

לכתבה המלאה
אחד המחבלים שביצעו את הפיגוע באולם הקונצרטים במוסקבה, סיידקראמי מורודלי רחבליזודה,בדיון בבית המשפט, רוסיה, 24 במרץ 2024. רויטרס
החוקרים הכניסו חלק מאוזנו לפיו. רחבליזודה, אחד המחבלים, בדיון בבית המשפט במוסקבה/רויטרס
אחד המחבלים שביצעו את הפיגוע באולם הקונצרטים במוסקבה, מוחמד פייזוב, על כיסא גלגלים בדיון בבית המשפט, רוסיה, 24 במרץ 2024. רויטרס
המחבל מוחמד פייזוב מובל חסר הכרה לבית המשפט/רויטרס

הפיגוע, שהיה הקשה ביותר ברוסיה זה 20 שנה, התרחש ביום שישי בערב, כשארבעת המחבלים הסתערו על אולם הקונצרטים בקרסנוגורסק, פרבר של מוסקבה, שבו התכנסו כ-6,000 איש לקראת מופע רוק. הם ירו לעברם ללא אבחנה והציתו את המקום באש, שהובילה לקריסת הגג.

בחסות הכאוס והאימה ששררה במקום, הם הצליחו להימלט והם נתפסו רק בחלוף 14 שעות, במחוז בריאנסק, כ-400 ק"מ ממוסקבה. רוסיה מיהרה לטעון שהם עשו את דרכם לאוקראינה, שם לטענתה היו לה אנשי קשר, אך בקייב הגיבו בזעם ואמרו כי זה ניסיון של הקרמלין להסיט את הדיון מהמחדל הביטחוני שאפשר את הטבח.

"פוטין והחלאות האחרות פשוט מנסים להאשים מישהו אחר", אמר אתמול בזעם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. המודיעין הצבאי האוקראיני אמר כי זה "אבסורד" לחשוב שהמחבלים אכן ניסו לחצות את הגבול הממוקש היטב, דרך מאות אלפי חיילים רוסים, כדי להגיע למקום מבטחים באוקראינה.

גורמים אמריקניים אמרו לאחר הפיגוע כי קבלת האחריות של דאעש, ששם את רוסיה על הכוונת כבר לפני שנים, היא מהימנה. הם הוסיפו כי וושינגטון העבירה אזהרה למוסקבה על האיומים לפיגועים במקומות הומי אדם בבירה, אך אלו נדחו על ידי הקרמלין כשהנשיא ולדימיר פוטין אף טען כי הן חלק מקונספירציה שנועדה לפגוע בבחירות לנשיאות.

"דאעש נושא באחריות הבלעדית למתקפה הזו", אמרה אתמול דוברת המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, אדריאן ווטסון. "לא הייתה שום מעורבות אוקראינית".

אחד המחבלים שביצעו את הפיגוע באולם הקונצרטים במוסקבה, דאלרדז'ון מירזוייב, בדיון בבית המשפט, רוסיה, 24 במרץ 2024. רויטרס
המחבל מירזוייב בדיון בבית המשפט/רויטרס

למרות זאת, במוסקבה ממשיכים להטיל ספק באחריות של דאעש לפיגוע. "שימו לב - שאלה לבית הלבן: האם אתם בטוחים שזה דאעש? אולי תחשוב על זה שוב?" כתבה דוברת משרד החוץ של רוסיה, מריה זכארובה, במאמר בעיתון מקומי.

היא טענה כי ארצות הברית מפיצה גרסה של "אימת" דאעש כדי לכפות על "מחלקותיה" בקייב. היא הזכירה לקוראים את תמיכתה של וושינגטון בלוחמי המוג'האדין שנלחמו בכוחות הסובייטים באפגניסטן בשנות ה-80.

דאעש וארגוני טרור אסלאמיסטיים אחרים כבר הצליחו בעבר להוציא לפועל פיגועים קשים ברוסיה או נגד יעדים רוסיים בחו"ל.

ב-2015, דאעש קיבל אחריות על פיצוץ מטוסי רוסי שטס בשמי מצרים, עם 224 נוסעים, רובם אזרחים נוסעים, כנקמה על תמיכתו במשטרו של בשאר אסד בסוריה.

ב-2017, הארגון טען כי הוא אחראי לפיצוץ בתחנת הרכבת התחתית בסנט פטרסבורג, שבו נהרגו 15 איש.

מתקפת הטרור ביום שישי הייתה הקטלנית ביותר ברוסיה מאז המצור על בית הספר בבסלאן ב-2004, אז חמושים אסלאמיסטים לקחו יותר מאלף בני אדם כבני ערובה. 334 איש נהרגו אז , יותר ממחציתם ילדים.

דמיטרי מדבדב, סגן יו"ר מועצת הביטחון של רוסיה, אמר כי רוסיה תפגע באחראים לפיגוע, בכל מקום שבו הם נמצאים ומי שהם לא יהיו. הוא דיבר גם על הצורך ב"מוות ייענה במוות" כשכמה חברי פרלמנט החלו לדון באפשרות לחידוש עונש המוות.

אתמול ציינה רוסיה יום אבל לאומי, כשברחבי מוסקבה שלטי חוצות הציגו תמונה של נר בודד, תאריך של הפיגוע והמילים "אנחנו מתאבלים". מדינות ברחבי העולם - כולל ארצות הברית ומדינות מערביות המצויות בסכסוך עם רוסיה סביב המלחמה במוסקבה - הביעו זעזוע מהפיגוע ושלחו את תנחומיהן לעם הרוסי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully