וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בלעדינו, לא היית שר אוצר": כך לחצו נתניהו ודרעי על סמוטריץ' לצרף את סער לקבינט

עודכן לאחרונה: 27.3.2024 / 14:55

פגישה של רה"מ, לוין ודרעי עם יו"ר הציונות הדתית, במטרה לשכנע אותו להסכים לצירוף סער לקבינט המצומצם בלי שהוא עצמו יהיה חלק ממנו, הידרדרה לעימות בין הצדדים. נתניהו הצטרף ללחצים: "אם לא נכניס את גדעון, יש סכנה לבחירות". אלא שסמוטריץ' סירב - והוביל לפרישת סער

סמוטריץ' במסר לממשל ביידן: "ניכנס לרפיח ונפרק את חמאס, אין דרך אחרת"/מערכת וואלה!

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ש"ס אריה דרעי התכנסו ביום חמישי האחרון לפגישה עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. המטרה: להפעיל לחץ על יו"ר הציונות הדתית, כדי שיסכים לצרף את השר לשעבר גדעון סער לקבינט המלחמה, בלי שהוא עצמו יהיה חלק ממנו. סמוטריץ' סירב, אך בשלב מסוים השיחה בין הצדדים התלהטה עד כדי עימות חריף, שנגע גם לסוגיית חוק הגיוס.

"הציבור שלי כועס, ובצדק, על כך שהולכים עם החרדים באירוע של הגיוס", אמר סמוטריץ', "שילמנו מחירים קשים במלחמה הנוכחית, לא קיבלנו רפורמה משפטית, ועכשיו יצרפו את גדעון לקבינט ואנחנו נישאר בחוץ".

דרעי, שהתקשה לקבל את הביקורת על החרדים, לא נשאר חייב והשיב בתקיפות: "לכם אין ממשלה אחרת, אין לכם אלטרנטיבה. לחרדים היתה, ובאנו לממשלה הנוכחית מבחירה. אם לא אנחנו - לא היית שר אוצר, ובן גביר לא היה השר לביטחון לאומי. גם דעתם של גדולי התורה שלנו לא נוחה מהעלייה שלכם להר הבית, ובכל זאת אנחנו בשותפות. גם אנחנו לא קיבלנו המון דברים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ בישיבת הממשלה לאישור תקציב המדינה לשנת 2024.. חיים צח/ לע״מ, עיבוד תמונה
"אם אתה רוצה בחירות, תגיד את זה". נתניהו וסמוטריץ'/עיבוד תמונה, חיים צח/ לע״מ
גדעון סער בהצהרה לתקשורת, תל אביב. 25 במרץ 2024. יוסי זליגר, TPS
הליכוד הבהיר לו שהניסיונות לא צלחו - והוא פרש מהממשלה. גדעון סער/TPS, יוסי זליגר

בשלב מסוים הצטרף נתניהו עצמו ללחץ על סמוטריץ', והבהיר לו בחדר הסגור: "אם אנחנו לא נכניס את גדעון ונרחיב את הקואליציה שלנו ל-68 מנדטים - יש סכנה לבחירות. אם אתה רוצה בחירות, תגיד לנו כאן. מה החלופה?"

אלא שסמוטריץ' התמיד בסירובו, ולא הסכים לאפשר את הכניסה של סער לקבינט המלחמה על חשבונו. "אני מוכן לפרוש מהקבינט המצומצם", הציע דרעי במהלך השיחה, "גדעון ייכנס, ואני אהיה איתכם בחוץ". אך גם ההצעה הזו לא הועילה למסע השכנועים, והסוף ידוע: בליכוד העבירו לסער מסר שלפיו לא תתאפשר כניסתו לקבינט, חרף הניסיונות להוציא את המהלך לפועל - והוא הודיע על פרישה מהממשלה.

יו"ר ש"ס, אריה דרעי, מגיע לכינוס ראשי המפלגות,הכנסת, ירושלים. 14 ביוני 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
"גם לנו לא נוח עם העלייה שלכם להר הבית, גם אנחנו עשינו ויתורים". יו"ר ש"ס אריה דרעי/פלאש 90, יונתן זינדל
חברי אחים לנשק הפגינו מחוץ לדיון בעתירות נגד הממשלה בנושא גיוס תלמידי ישיבות חרדים, ביהמ"ש העליון, 26 בפברואר 2024. יונתן זינדל, פלאש 90
החרדים מאשימים את סמוטריץ' בליבוי הזעם הציבורי. הפגנה של אנשי תנועת אחים לנשק נגד חוק הגיוס/פלאש 90, יונתן זינדל

סמוטריץ' לא היה היחיד שהתנגד לצירוף של סער לקבינט המלחמה. נוסף עליו, התנגדו גם השר בני גנץ והשר איתמר בן גביר, כל אחד מסיבותיו שלו. נתניהו ודרעי סברו כי אם יצליחו לשכנע את שר האוצר, יהיה קל יותר לשכנע בהמשך את בן גביר. לפי תוכנית זו, לא היתה כוונה לנהל על כך דיונים עם גנץ, אלא לקבוע את הצירוף של סער כעובדה מוגמרת ולהביא בחשבון סיכון שיפרוש בעתיד הקרוב, בזמן שהקואליציה מונה כבר 68 מנדטים. אך המהלך, כאמור, לא יצא לפועל.

בש"ס וביהדות התורה קיים תסכול רב בנוגע להתנהלות של יו"ר הציונות הדתית בסוגיית הגיוס. בשתי המפלגות רואים בו אחד האשמים המרכזיים בליבוי האווירה הציבורית נגד הפטור מגיוס לצה"ל לחרדים ש"תורתם אומנותם". סמוטריץ' ניסה עד כה ללכת בין הטיפות, ולתמרן בין הזעם הציבורי של מצביעיו לדרישות שהציגו ראשי הסיעות החרדיות; אך שרים וחברי כנסת במפלגתו הבהירו כי לא יצביעו בעד חוק הפטור מגיוס שהממשלה ניסתה לקדם, ואמירותיהם עוררו זעם במפלגות החרדיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully