וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ טוב ליהודים? שתי אמירות חושפות שההפך הוא הנכון

ד"ר יואב הלר

עודכן לאחרונה: 22.3.2024 / 3:35

נכון, הוא הביא את הסכמי אברהם, ויש לו פה ושם רעיונות טובים. אבל בשורה התחתונה האיש שכיהן כנשיא ה-45 של ארה"ב הוא אדם שטחי, קפריזי ובלתי צפוי, שיעשה רק מה שישרת אותו. אם ייבחר בשנית בנובמבר הקרוב, ההשלכות על ישראל עלולות להיות הרסניות

דונלד טראמפ על ישראל, בריאיון בפוקס ניוז/מעריב

מתחילת המלחמה אני כותב הרבה על התנועה הפרוגרסיבית, ועל הסכנה שהיא מייצרת לעתיד העולם החופשי. אבל בארה"ב אורבת כנראה סכנה גדולה לא פחות לשלום העולם, וגם לשלום ישראל.

קוראים לה דונלד טראמפ.

נתחיל דווקא בשלום העולם. השבוע נשא טראמפ נאום באוהיו. בנאום זה הוא מסר לנו ד"ש מההיסטוריה, כשהשתמש בשני מוטיבים מזוקקים שקדמו להפיכות פאשיסטיות רדיקליות בעבר. נתחיל בכך שאמר שחלק מהמהגרים לארה"ב "הם לא בני אדם, הם חיות". זהו מוטיב מוכר - סימון אויבים, שמסולקים בשלב מסוים ממשפחת האדם ומוגדרים כבלתי אנושיים. כבר בשנות ה-20 של המאה הקודמת בגרמניה פרחה תעשייה שהגדירה גרמנים שלקו ב"פגמים פיזיים ונפשיים" כמי שאינם ראויים לחיות. ההתבטאות של טראמפ משמעותית, כי תהליך הדה-הומניזציה הוא בדרך כלל התשתית למעשים קיצוניים ביותר נגד אזרחיך שלך, ולאחר מכן כנגד אויבים חיצוניים.

נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ ברום, ג'ורג'יה, 9 במרץ 2024. רויטרס
נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ ברום, ג'ורג'יה, 9 במרץ 2024/רויטרס

בהתבטאות אחרת בנאום, טראמפ צפה שיהיה "מרחץ דמים" (Bloodbath) אם יפסיד בבחירות. מה שקרה ב-6 בינואר 2021 הוכיח שאלו לא דיבורים בעלמא - כשתומכיו פרצו לתוך בניין הקפיטול, במחאה על הפסדו.

אבל יותר מכך, חשוב להבין שמדובר בפרקטיקה ידועה שלרוב מבשרת הפיכות שמולידות משטרים אוטוקרטיים - יצירת רושם שאם המועמד הפסיד בבחירות, מדובר בזיוף של התוצאות (וכך טראמפ אכן טען). ואם זה יקרה, נוהגים מנהיגים אוטוקרטיים להזהיר, כולנו נשקע באמבטיה של דם. שתי הדוגמאות הללו מראות מדוע טראמפ הוא סכנה ברורה ומיידית לארה"ב ולשלום העולם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

להשתחרר מהאשליה

בישראל הציבור עדיין חי באשליה שטראמפ טוב ליהודים. בסקר מכון מדגם של מנו גבע וחדשות 12, נשאלה השאלה "את מי היית רוצה לראות בתפקיד נשיא ארה"ב לאחר הבחירות?". 44% השיבו כי הם רוצים את טראמפ כנשיא, לעומת 30% שמעדיפים את ביידן.

ביומיים האחרונים התבטא טראמפ מספר פעמים באופן ישיר לגבי ישראל והיהודים. הוא פנה לנתניהו כשאמר: "אתה צריך לסיים את המלחמה בעזה. לעשות את זה מהר, ולחזור לעולם של שלום". הוא גם טען שהיה מצרף את איראן להסכמי אברהם, שהביאו נורמליזציה בין ישראל לבין חלק ממדינות המפרץ.
בהתבטאויות כאלו, טראמפ מזכיר את קיסר גרמניה וילהלם השני, שדרדר את העולם למלחמת העולם הראשונה. וילהלם היה אדם בלתי צפוי, נרקסיסט שבז לממסד, גחמן וילדותי. אלא שבניגוד לילדים, עמד לרשותו צבא עצום. וזה, גבירותיי ורבותיי, לא יכול להיות טוב לישראל.

נכון, יש לטראמפ רעיונות טובים לפעמים. נכון, הוא עשה דברים לא רעים בכלל במזרח התיכון, כולל הסכמי אברהם. אבל בשורה התחתונה, הוא סכנה לישראל כי הוא אדם שטחי וקפריזי, שאי אפשר לחזות כיצד יתנהג. טראמפ יעשה מה שטוב לטראמפ.

אמירה שטחית כמו "אתה צריך לסיים את המלחמה בעזה עכשיו", שמתעלמת מהנסיבות המורכבות שעימן ישראל מתמודדת, נשמעת אולי מגוחכת כרגע. אבל אם טראמפ ייבחר בשנית בנובמבר (ויש סיכוי שכך יקרה), לאמירה כזו יכולות להיות השלכות דרמטיות וקשות על ישראל - החל בעצירת אספקת ציוד ונשק, וכלה בהיעדר גיבוי במוסדות בינלאומיים. במקרה כזה הקפריזה הטראמפיסטית, שהאינטרס מאחוריה לא גלוי ומעורר שאלות, עלולה לייצר סכנה קיומית אמיתית לישראל.

המהומות בוושינגטון | הפגנות תומכי נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ  מחוץ לגבעת הקפיטול 6 בינואר 2021. רויטרס
סכנה ברורה ומיידית לשלום העולם. הפריצה לקפיטול, 6 בינואר 2021/רויטרס

דוגמה נוספת: השבוע טראמפ האשים את יהודי ארה"ב שמצביעים למפלגה הדמוקרטית בכך שהם "שונאים כל דבר שקשור לישראל, והם צריכים להתבייש בעצמם משום שישראל תושמד". אם הוא ייבחר לנשיאות בפעם השנייה, אפשר רק לדמיין מה יקרה לאחינו בארה"ב, ש-70%-80% מהם תומכים באופן מסורתי במפלגה הדמוקרטית? כבר עכשיו האנטישמיות בארה"ב גואה. התבטאות כזו רק תיתן לה רוח גבית.

משק כנפי ההיסטוריה נשמע היטב לקראת הבחירות לנשיאות ארה"ב. אנחנו כישראלים צריכים להיערך לכל התרחישים, אבל בוודאי לא להתמסר לטראמפ מתוך תקווה ילדותית שהוא יציל אותנו.


הכותב הוא יו"ר תנועת הרבעון הרביעי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully