וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראיות חדשות לגבי מעורבות טראמפ במתקפה על גבעת הקפיטול נחשפו

עודכן לאחרונה: 24.4.2022 / 14:49

עדות של העוזרת לראש הסגל לשעבר, מארק מדוז, מוכיחה כי גורמים בכירים בבית הלבן, תחת ממשל טראמפ, וחברי ארגון האוס פרידום קאוקס הימני, תכננו כיצד לכוון אלפי צועדים זועמים לבניין ב-6 בינואר 2020

לפני המתקפה על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021, גורמים בכירים בבית הלבן, תחת ממשל טראמפ, וחברי ארגון האוס פרידום קאוקס הימני, תכננו כיצד לכוון אלפי צועדים זועמים לבניין, כך עולה מעדות חדשה שהגיעה לידי הוועדה של בית הנבחרים שחוקרת את המתקפה ואת ניסיונות הנשיא לשעבר דונלד טראמפ להפוך את תוצאות הבחירות.

בשיחת טלפון שכללה את מארק מדוז, ראש סגל הבית הלבן לשעבר, רודולף ג'וליאני, עורך דין של טראמפ, חבר הקונגרס ג'ים גו'רדן מאוהיו ואנשי האוס פרידום נוספים, דנה הקבוצה ברעיון של עידוד המפגינים לצעוד לגבעת הקפיטול, על פי העדות.

הרעיון נתמך על ידי חבר הקונגרס סקוט פרי מפנסילבניה, על פי העדות של קסידי האצ'ינסון, עוזרת של מדוז, ואיש מאלה שהשתתפו בשיחת הטלפון לא ניסה לצאת נגד הרעיון. "איני חושבת שאי שמבין המשתתפים ניסה לבטל את הרעיון", אמרה האצ'ינסון לחוקרי הוועדה.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ במהלך עצרת בפירנצה, אריזונה, ארצות הברית 15 בינואר 2022. רויטרס
מעורב במתקפה. דונלד טראמפ/רויטרס

הצעדה לגבעת הקפיטול, שהחלה בעצרת תמיכה בנשיא טראמפ, שטען כי הבחירות ב-2020 זויפו, נהפכה אלימה - וכעת היא המוקד של וועדת בית הנבחרים ושל משרד המשפטים שחוקרים מי אחראי לאלימות.

מדוז ואנשי ארגון האוס פרידום, שהיו מעורבים בניסיון של טראמפ להפוך את תוצאות הבחירות ב-2020, גינו את האלימות בגבעת הקפיטול, אך הגנו על התפקיד שמילאו בהפצה של השקר כי הבחירות נגנבו על ידי הדמוקרטים.

העדות של האצ'ינסון ומסמכים אחרים, בסך הכל 248 עמודים, שנחשפו על ידי הוועדה והוגשו לבית המשפט ביום שישי, הוסיפו פרטים חדשים למה שידוע כבר על השיחות של המעגל הפנימי ושל בעלי הברית של טראמפ בשבועות לפני המתקפה ב-6 בינואר.

המסמכים הם חלק מניסיונות הוועדה לבטל את התביעה שמדוז הגיש נגדה. בעדות נחשף כי נאמר למדוז שהתוכניות לנסות ולהפוך את תוצאות הבחירות באמצעות ציבור בוחרים "אלטרנטיבי" לא היו "חוקיות" וכי האירועים ב-6 בינואר יכולים ליהפך לאלימים. למרות זאת, מדוז תמך בקיום העצרת שממנה המשיכה צעדה לגבעת הקפיטול.

בעצרות בוושינגטון הבירה בנובמבר ודצמבר 2020, תומכי טראמפ לא צעדו לגבעת הקפיטול ונמנעו מאלימות. אך ב-6 בינואר, טראמפ עודד קהל של אלפים לצעוד לבניין ואמר להם: "לא תצליחו להשתלט בחזרה על המדינה שלנו אם תהיו חלשים. אתם חייבים להראות חוזקה".

הוא אמר את הדברים לאחר שהאחראי על פעילויות בבית הלבן אמר למדוז כי "דו"חות פנימיים טוענים שיש אפשרות לאלימות ב-6 בינואר".

שניים ממארגני העצרת, דסטין סטוקטון והארוסה שלו, ג'ניפר לורנס, גם סיפקו לוועדה ראיות כי חששו לגבי קיום צעדה לגבעת הקפיטול ב-6 בינואר וכי היתה "סכנה אפשרית". מדוז קיבל את הדיווחים, על פי הוועדה.

לדברי האצ'ינסון, מדוז אמר "בשיחה שגרתית": "אנחנו נקיים עצרת גדולה. אנשים מדברים עליה ברשת החברתית. הם יעלו על גבעת הקפיטול". היא אמרה גם כי פרי תמך ב"רעיון לשלוח אנשים לגבעת הקפיטול".

מהעדות של האצ'ינסון עלה כי חברי האוס פרידום היו מעורבים בתוכניות ללחוץ על סגן הנשיא לשעבר, מייק פנס, לזרוק קולות ממדינות שבהן ניצח ג'ו ביידן ולקבל מסמכים מזויפים שבהם נטען כי מדינות אלה הצביעו בעבור טראמפ.

"הם הרגישו שיש לו את הסמכות לעשות כך...לשלוח בחזרה קולות למדינות", היא אמרה והוסיפה כי נראה שהתוכנית שקודמה על ידי עורך הדין השמרן ג'ון איסטמן, היתה מעין טיוטה להפיכה. לדבריה, אף שעורכי הדין של הבית הלבן מצאו שהתוכנית לא חוקית, מדוז איפשר את קיומה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully