וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קיבל השראה ממשה רבנו: כך התקרב נשיא ארגנטינה ליהדות

עודכן לאחרונה: 6.3.2024 / 9:19

הקשר המיוחד של חאבייר מיליי ליהדות החל כבר בילדותו, כשקיבל השראה מהסרט "עשרת הדיברות". מאז הלך הקשר והעמיק, ובקמפיין הבחירות שלו הבטיח שאת ביקורו הראשון יערוך בישראל, שאכן נערך בפברואר. את הביקור החל בכותל המערבי, כפי שהבטיח לעצמו שנים קודם לכן. זה סיפורו

נשיא ארגנטינה חבייר מיליי נוחת בישראל/רויטרס

ביקורו של נשיא ארגנטינה, חאבייר מיליי, בישראל בפברואר היה המשך של מסע מוקדם יותר, רוחני, שלו עם היהדות. מדובר היה בביקורו המדיני הראשון של הנשיא, שהחל בכותל המערבי - מקום אליו שיווע להגיע קודם לכן עם מקורבו, הרב שמעון אקסל וואניש, אך בשל עבודתם הרבה לא מצאו לכך זמן. עם ניצחונו בבחירות בארגנטינה בנובמבר, מצא מיילי הזדמנות לממש את הבטחתו האישית והפומבית, והוא הגיע סוף סוף לישראל. בריאיון ל"ג'רוזלם פוסט" מספר מקורבו הרב על האיש ועל ביקורם בישראל.

הרב וואניש והנשיא הכירו בינואר 2022, אז ידע עליו הרב רק שהוא "כלכלן פופולרי ופרופסור". פגישתם אז היתה אמורה לארוך רבע שעה, אולם לאחר שהחלו לדבר על "עניינים רוחניים" פגישה זו התארכה לשעתיים. היום יודע הרב לומר שחיבורו של הנשיא הארגנטינאי ליהדות החל כבר בילדותו, אז צפה בסרט "עשרת הדיברות", וממנו קיבל השראה מדמותו של משה רבנו. התעניינותו של מיילי ביהדות נמשכה גם בבגרותו.

מאז הכרותם של השניים, החל מיילי להגיע בקביעות לארוחות שישי אצל הרב ולמד את פרשת השבוע, עליה דיבר איתו. לדברי וואניש, מה שהרשים את מיליי ביהדות היה "החיפוש המתמיד אחר אמת ורוחניות, תוך מסע בלתי פוסק של צמיחה".

נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי בכותל. Chaim Goldberg, פלאש 90
חיבורו ליהדות החל כבר בילדותו. חאבייר מיליי בכותל, בפברואר/פלאש 90, Chaim Goldberg

על ביקורם בישראל ב-6 בפברואר אמר הרב כי "בכל דקה בו ידענו שאנו שולחים מסר לעולם - זה היה מעבר לחוויה שלנו, הביקור ייצג משהו גדול יותר". לדבריו, "אחד המסרים העיקריים של הביקור היה להראות כי בניגוד לפוליטיקאים אחרים, מיליי מקיים את הבטחותיו, לאחר שהבטיח שאת ביקורו הראשון כנשיא יקיים בישראל". הבטחה נוספת שקיים מיליי הוא הביקור בכותל המערבי, לפני הכל. לפני הגעתו לישראל עדכן את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שבכוונתו לפתוח את ביקורו במקום הקדוש בירושלים לפני שיפגוש אותו ואת הנשיא יצחק הרצוג. על כך אמר לו נתניהו, כי זה כבוד בשבילו לאבד עדיפות לטובת הכותל.

נסיעתם לישראל התקיימה בזמן מלחמתה מול חמאס, ובשל כך ווהניש טען כי היתה גם "משימה הומניטרית". בכותל, הוא ציין, התפלל מיליי לשחרור החטופים. ימים ספורים לאחר מכן, הצליח צה"ל לחלץ את פרננדו מרמן ולואיס הר, בעלי אזרחות ארגנטינאית.

עוד בוואלה!

מועמד הימין הקיצוני ניצח בארגנטינה: "יש לנו בעיות אדירות לפנינו"

לכתבה המלאה
ביקור נשיא המדינה בוזי הרצוג ונשיא ארגנטינה חאבייר חררדו מיליי בקיבוץ ניר עוז. מעיין טואף, לשכת העיתונות הממשלתית
"אחד התומכים הגדולים של ישראל". מיליי והרצוג בקיבוץ ניר עוז, בפברואר/לשכת העיתונות הממשלתית, מעיין טואף

מיליי ביקר ישראלים מארגנטינה ומשפחות של קורבנות הטבח ב-7 באוקטובר: "הקשבנו ובכינו איתם". הם ביקרו ביישובי העוטף שנהרסו בטבח, על המראות האלה אמר הרב: "ראינו דברים שאי אפשר להסביר במילים". ווהניש סיפר כי סיבה נוספת לביקור של הנשיא בעת הזו היתה רצונו של מיליי להפגין תמיכה בישראל בעקבות הטרגדיה שחוותה. "אני חושב שהוא אחד התומכים הגדולים של ישראל".

הביקור בישראל לא היה הבטחת הבחירות היחידה של הנשיא. הוא הבטיח שאם ייבחר, ייבחר בארצות הברית ובישראל כשותפות אסטרטגיות. התחייבותו להעביר את שגרירות ארגנטינה לירושלים חיזקה עוד יותר את דבריו אלה. ווהניש סיכם את הביקור ואמר "מדובר בפרק חדש ביחסים בין ישראל לארגנטינה".

  • עוד באותו נושא:
  • ארגנטינה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully