וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מועמד הימין הקיצוני ניצח בארגנטינה: "יש לנו בעיות אדירות לפנינו"

עודכן לאחרונה: 20.11.2023 / 17:18

חאבייר מיליי, המכונה "טראמפ של ארגנטינה", טלטל את הנוף הפוליטי כשגבר ברוב גדול על שר האוצר שמוריש לו כלכלה מפורקת: "היום מתחילה בנייתה מחדש של ארגנטינה". מיליי הפרו-ישראלי מבטיח לפרק את הבנק המרכזי להחליף את הפסו בדולר, מתנגד להפלות ומכחיש את משבר האקלים

נשיא ארגנטינה הנבחר חאבייר מיליי בנאום ניצחון בפני תומכיו בבואנוס איירס, 19 בנובמבר 2023. רויטרס
"המצב קריטי ואין מקום לחצאי צעדים פושרים". מיליי בנאום הניצחון שלו, הלילה/רויטרס

מועמד הימין הקיצוני בבחירות לנשיאות ארגנטינה, חאבייר מיליי, ניצח הלילה (שני) בסיבוב המכריע את יריבו ויהיה הנשיא הבא. הכלכלן הליברטריאני חסר הניסיון הפוליטי רכב על גל של מיאוס עממי מהממסד הוותיק והמצב הכלכלי העגום במדינה הדרום אמריקנית. הוא גבר על שר האוצר בממשל הנוכחי, סרחיו מאסה, בפער של כ-12% - פער גדול יותר ממה שחזו הסקרים.

"היום מתחילה בנייתה מחדש של ארגנטינה. היום מתחיל סוף ההידרדרות של ארגנטינה", הצהיר מיליי בנאום הניצחון שלו, אחרי שקיבל 56% תמיכה עם ספירת יותר מ-90% מהקולות. "המודל הדקדנטי הגיע לסיומו, אין דרך חזרה".

הנשיא הנבחר של ארגנטינה הכיר באתגרים הגדולים העומדים בפניו: אינפלציה שנתית של כ-140% ושיעור עוני של כ-40%. "יש לנו בעיות אדירות לפנינו: אינפלציה, חוסר עבודה ועוני", אמר. המצב קריטי ואין מקום לחצאי צעדים פושרים", אמר מיילי, שסיים במקום השני בסיבוב הראשון.

מאסה, חבר קואליציית השלטון הפרוניסטית, הודה בתבוסה. "כמובן שלא ציפינו לתוצאות האלה", אמר בנאום ההפסד. "יצרתי קשר עם מיליי ובירכתי אותו. ממחר האחריות לספק ודאות לאזרחים מוטל עליו".

סרחיו מאסה, המועמד שהפסיד בבחירות בארגנטינה, 19 בנובמבר 2023. רויטרס
"לא ציפינו לתוצאות האלה". המועמד המפסיד סרחיו מאסה/רויטרס

מיליי בן ה-53, המגדיר את עצמו כאנרכו-קפיטליסט, הבטיח להחליף את המטבע המקומי, הפסו, בדולר האמריקני, ואמר כי "יפוצץ" את הבנק המרכזי של ארגנטינה, לצד ביטול משרדים ממשלתיים רבים. בנוסף לכך, הוא הבטיח לבטל את החינוך המיני בבתי הספר, להקל על חוקי הנשק ולאפשר סחר באיברי אדם.

הוא נוטה להתפרצויות ולקללות, ואף תקף את האפיפיור פרנציסקוס, יליד ארגנטינה, שאותו הוא מכנה "קומוניסט". מיליי נהג לאחוז במסור חשמלי בעצרות הפוליטיות שלו, אך בשבועות האחרונים נמנע מכך בניסיון למשוך קולות מהמרכז.

רבים השוו את מיליי לנשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ, שאכן מיהר לברך על בחירתו, ומסר כי מיליי "יחזיר את ארגנטינה לגדולתה", על משקל סיסמתו הידועה. גם ממשלו של הנשיא הנוכחי ג'ו ביידן מיהר להוציא את ברכותיו על ניצחונו של מיילי.

מפלגתו הליברטריאנית, שאותה ייסד ב-2018, נתפסה בעיני הבוחרים כמי שאינה נגועה בכישלונות העבר של ממשלות ארגנטינה. ליברטריאניזם היא תפיסת עולם התומכת בצמצום מעורבותה של המדינה בחיי היומיום למינימום, בטענה שהיא פוגעת בזכויות הפרט.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
תומכיו של חאבייר מיליי חוגגים את ניצחונו בבחירות לנשיאות בבואנוס איירס, ארגנטינה, 19 בנובמבר 2023. רויטרס
הצעירים רצו שינוי. תומכיו של מיליי חוגגים ברחובות בואנוס איירס, הלילה/רויטרס

עם פרסום התוצאות, תומכיו של מיליי יצאו לחגוג ברחובות הבירה בואנוס איירס והדהדו את קריאותיו נגד האליטה הפוליטית. חלקם אף הדליקו זיקוקים. "באנו לחגוג את הניצחון ההיסטורי הזה", אמר אפריין ויוורוס, סטודנט בן 21 ממחוז סלטה. "אני באמת באקסטזה. מילי מייצג שינוי, לטובה. עם מאסה לא היה לנו עתיד, העתיד חזר".

מיליי, המכחיש את משבר האקלים ומתנגד להפלות, הבטיח לטלטל מהיסוד את הכלכלה. אף שהרפורמות שעלולות להיות כואבות, הן זכו לתמיכה בקרב מצביעים שכעסו על המשבר הכלכלי. "מיליי הוא הדבר החדש, הוא קצת אלמוני וזה קצת מפחיד, אבל הגיע הזמן לפתוח דף חדש", אמר כריסטיאן, מלצר בן 31 בעת שהצביע אתמול.

האתגרים של מיליי עצומים. הוא יצטרך להתמודד עם קופה ריקה, חוב של 44 מיליארד דולר לקרן המטבע הבינלאומית, אינפלציה שמתקרבת ל-%150 ועוני רחב היקף.

חלק מהארגנטינאים הגדירו את ההצבעה כבחירה ברע במיעוטו. הפחד מהתכנית הכלכלית של מיליי, שלפי חלק מהמומחים תהיה הרסנית, אל מול הכעס על מאסה ומפלגתו הפרוניסטית בשל המשבר הכלכלי שהותיר את ארגנטינה שקועה עמוק בבוץ.

מיליי היה פופולרי במיוחד בקרב הצעירים, שחוו לאורך חייהם משברים חוזרים ונשנים. "אולי לא עם כל מה שמיליי אומר אני מסכימה או מזדהה, אבל הוא העתיד שלנו", אמרה איירין סוסה, סטודנטית בת 20 שחוגגת מחוץ למטה הבחירות שלו. "מיליי מייצג עתיד לצעירים כמוני, מאסה היה כל מה שלא בסדר במדינה שלנו".

דולר עם דיוקנו של חבייר מיליי, נשיא ארגנטינה הנבחר. רויטרס
הבטיח להחליף את הפסו בדולר. פוסטר עם דיוקנו של מיליי/רויטרס

ניצחונו של מיליי הוא בבחינת רעידת אדמה בנוף הפוליטי בארגנטינה. הוא שבר את ההגמוניה של שני הכוחות הפוליטיים המובילים משמאל ומימין - הפרוניסטים ששלטו בפוליטיקה הארגנטינאית מאז שנות ה-40 והאופוזיציה העיקרית שלהם, הגוש השמרני "ביחד למען שינוי". ממשלו החדש עשוי להשפיע על הסחר העולמי בדגנים, ליתיום ופחמימנים.

מיליי הוא פרו-ישראלי בעמדותיו ואף הניף דגל ישראל באחת העצרות האחרונות. הוא מתח ביקורת על סין וברזיל, ואמר כי הוא לא יעשה עסקים עם ה"קומוניסטים", אלא מעדיף לחזק את הקשרים עם ארצות הברית. למרות זאת, נשיא ברזיל לואיז אינסיו לולה דה סילבה איחל למיליי בהצלחה לאחר פרסום התוצאות, והוסיף כי חשוב שהדמוקרטיה כובדה. מנגד, נשיא קולומביה גוסטבו פטרו אמר כי זהו "יום עצוב" לאזור.

הקמפיין של מאסה, פוליטיקאי מיומן בן 51, ניסה לפנות לחששות הבוחרים מפני דמותו של מיליי ותוכניותיו לצמצם את תפקידה של המדינה. "המדיניות של מיליי מפחידה אותי", אמרה המורה סוזנה מרטינז, בת 42, אחרי שהצביעה אתמול לשר האוצר.

תומכיו המאוכזבים של סרחיו מאסה אחרי הפסדו בבחירות לנשיאות בבואנוס איירס, ארגנטינה, 19 בנובמבר 2023. רויטרס
"המדיניות של מיליי מפחידה אותי". תומכיו של מאסה מגיבים באכזבה לתוצאות, הלילה/רויטרס

לאחר ההצבעה בסיבוב הראשון בחודש שעבר, מיליי כרת ברית לא טבעית עם השמרנים. עם זאת, הוא מתמודד עם קונגרס מפוצל מאוד, ללא גוש אחד שיש לו רוב, כך שהוא יצטרך לקבל גיבוי ממפלגות אחרות כדי לקדם חקיקה. לקואליציה של מיליי גם אין מושלים אזוריים או ראשי ערים מטעמה.

מצב זה עשוי למתן כמה מהצעותיו הרדיקליות יותר של הנשיא הנבחר, אף שסביר להניח שלבוחריו אין סבלנות רבה, והחשש מפני תסיסה חברתית עוד קיים. תומכיו אומרים שרק הוא יכול לשנות מהיסוד את הסטטוס קוו-הפוליטי ואת החולשה הכלכלית שפגעו בכלכלה השנייה בגודלה בדרום אמריקה במשך שנים.

"מיליי היא האפשרות המעשית היחידה כדי שלא נגיע לאומללות", אמר סנטיאגו נריה, רואה חשבון בן 34, אחרי שהצביע אתמול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully