וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיליי הושבע כנשיא ארגנטינה, והבטיח "טיפול הלם" בכלכלה: "אין כסף"

11.12.2023 / 10:41

המנהיג הימני קיצוני הזהיר את האזרחים כי מצפה להם תקופה קשה, עם צעדי הצנע שהוא מתכנן כדי לשקם את הכלכלה הקורסת: "נחזיר את ארגנטינה לגדולתה". ההחלטה הראשונה - לבטל תשעה מתוך 18 משרדי ממשלה. בין הנוכחים בטקס היה גם זלנסקי, שקיבל ממיליי מנורת חנוכה במתנה

בווידאו: נשיא ארגנטינה מיליי מעניק מנורה לנשיא אוקראינה זלנסקי/רויטרס

הנשיא החדש של ארגנטינה, חאבייר מיליי, הבטיח אתמול (ראשון) "טיפול הלם" בכלכלה, בנאומו הראשון אחרי שהושבע לתפקיד. המנהיג הימני קיצוני הזהיר את הארגנטינאים כי "אין כסף" וחזר על הבטחותיו לצעדי צנע קיצוניים.

הכלכלכן הפופוליסט זכה בניצחון מוחץ בבחירות בחודש שעבר, בתום קמפיין שבו הבטיח לשנות את ארגנטינה ואת כלכלתה הקורסת. במהלך טקס השבעתו בבואנוס איירס אתמול, מילי בן ה-53 הכין את האזרחים להיערך לתקופה קשה.

מיליי, פרשן טלוויזיה לשעבר הדוגל בליברטריאניזם, הבטיח שהוא ימחק "עשורים של ניוון" באמצעות קיצוצים עמוקים, במטרה לצמצם את החוב הציבורי האדיר ולצמצם את האינפלציה, שכעת היא יותר מ-140%. "השורה התחתונה היא שאין אלטרנטיבה לצנע ושאין אלטרנטיבה לטיפול הלם", אמר מיליי. "אנחנו יודעים שבטווח הקצר המצב יהיה גרוע יותר, אבל אז נראה את פירות המאמצים שלנו".

נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי בטקס השבעתו בבואנוס איירס, 10 בדצמבר 2023. רויטרס
"אין אלטרנטיבה לצנע". מיליי בטקס השבעתו, אתמול/רויטרס

במהלך נסיעת שיירתו לארמון הנשיאות, נופף מיליי לתומכיו, כשלצדו נמצאת אחותו קרינה הצפויה לשחק תפקיד משמעותי בממשלו החדש מאחורי הקלעים. הוא פנה לקהל וקרא סיסמאות קמפיין מהמרפסת הנשיאותית, וקיבל את האבנט והשרביט הנשיאותי בצבע כחול לבן, שאותם התאים אישית עם ציורים של חמשת כלביו.

"אנחנו הולכים להעמיד את המדינה שוב על הרגליים ולהפוך את ארגנטינה לגדולה שוב", אמר מיליי בנאום קצר, כשהוא מהדהד את סיסמתו של נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ.

בין המנהיגים הזרים שנכחו בטקס ההשבעה היו נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי וראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, שתועדו משוחחים קצרות על רקע הסתייגותה של בודפשט מהמשך התמיכה האירופית בקייב. זלנסקי ומיליי אף שוחחו והתחבקו, ונשיא ארגנטינה העניק לו חנוכייה במתנה.

מיליי מחזיק בעמדות פרו-ישראליות ונפגש עם נציגי משפחות החטופים בעזה לצד שר החוץ אלי כהן לפני השבעתו. הוא שב על הבטחתו להעביר את השגרירות של ארגנטינה בישראל לירושלים.

נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי בדרך לטקס השבעתו בבואנוס איירס, 10 בדצמבר 2023. רויטרס
מיתן חלק מרעיונותיו הרדיקליים ביותר. מיליי, אתמול/רויטרס

נשיאה החדש של ארגנטינה הבטיח במהלך הקמפיין שלו להגביל את ההפלות, להקל על חוקי הנשק ולבטל את הבנק המרכזי. הוא הופיע לעתים קרובות עם מסור חשמלי בעצרות שלו, והשווה למנהיגי ימין פופוליסטיים אחרים בעולם כמו טראמפ ונשיא ברזיל לשעבר ז'איר בולסונארו, שהיה בין הנוכחים.

כעת המבחן של מיליי יהיה לתרגם את הבטחותיו, שכללו את החלפת הפזו הקורס בדולר כמטבע הרשמי, למעשים. שיעורי העוני במדינה הדרום אמריקנית זינקו ל-40%, והכלכלה נמצאת במיתון כבד. הוא יתקשה לממש את כל האג'נדה שלו, לאור הייצוג הדל של מפלגתו הליברטריאנית ושל מפלגות ימין אחרות בקונגרס.

בעוד שהוא מיתן חלק מהרטוריקה הלוחמנית שלו מאז שניצח בבחירות, אחד הצעדים הראשונים שנקט עם כניסתו לתפקיד הייתה חתימה על צו המצמצם את מספר המשרדים הממשלתיים מ-18 לתשעה, בהתאם לאחת מהבטחותיו המרכזיות.

מנגד, שליחו של מיליי לנושא משבר האקלים אמר כי ארגנטינה תישאר חלק מהסכם פריז, על אף שבעבר הוא טען שההתחממות הגלובלית היא תרמית. התמתנותו המסתמנת של נשיא ארגנטינה החדש בחלק מהנושאים הרגיעה את השווקים והמצביעים.

"אני חושבת שהוא יצליח. מסיבות חוקיות ופוליטיות הוא יצטרך להתרכז בדברים קוהרנטיים יותר", אמרה לאורה סוטו, עובדת מסעדה בת 35 מבואנוס איירס. היא העריכה כי הרעיונות הרדיקליים שלו יותר, כמו ביטול הזכות להפלות - שרק אושרה לפני שלוש שנים על ידי הקונגרס - והקלות בנשיאת כלי נשק, לא יתקדמו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully