וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברות קש ושימוש בפרוקסי: כך דרום אפריקה מעורבת במימון חמאס

עודכן לאחרונה: 25.1.2024 / 6:08

קרן "אל-קודס", שהוצאה מחוץ לחוק בישראל, מפעילה רשת של כמה ארגונים וחברות קש בדרום אפריקה וכך מייצרת אפיקי מימון חדשים לארגון הטרור - כך חשפו בג'רוזלם פוסט. הקרן מגייסת כספים במסווה של צדקה ובאמצעות הבנקים הגדולים בדרום אפריקה - מעבירה אותם לידי חמאס

בווידאו:דרום אפריקה מאשימה את ישראל באפרטהייד: "רצח עם מכוון" 11.01.24/רויטרס

מחקר שנערך ופורסם אמש (רביעי) על ידי ג'רוזלם פוסט חשף מה שנראה כמו רשת של כמה ארגונים דרום אפריקניים וחברות קש המעורבות באופן עמוק במימון פעילויות ארגון הטרור חמאס - זאת באמצעות קרן "אל-קודס", שהוצאה מחוץ לחוק בישראל והוגבלה בארצות הברית. המימון, כך עולה במחקר, מתבצע על ידי חשבונות בבנקים מקומיים ומרכזיים בדרום אפריקה.

המפעילה: קרן "אל-קודס"

הקרן הבינלאומית "אל-קודס", המכונה גם QII, הוקמה בביירות בשנת 2001 על ידי מנהיגי חמאס ומטרתה הייתה לגייס כספים לארגון הטרור במסווה של צדקה. הקרן היא חלק מרשת ענפה של כמה ארגונים המזוהים עם האחים המוסלמים, ובראשה עמד עד לאחרונה השייח' יוסף אלקרדאווי, חוקר אסלאמי בולט ששמו עלה לכותרות לאחר שפרסם פסיקה משפטית אסלאמית שתמכה ושיבחה פיגועי התאבדות. כיום, עומד בראשה השייח חמיד בן עבדאללה אל-אחמר, איש עסקים תימני שמתגורר בטורקיה, דמות מפתח במפלגת "אל-אסלאח" בתימן, שהיא סניף פוליטי של תנועת האחים המוסלמים במדינה.

אולם הקשר של קרן "אל-קודס" עם ארגון הטרור, כך התברר, עמוק עוד יותר. לפי משרד החוץ האמריקני, הנהגת חמאס מנהלת בעצמה את כל ענייני הקרן. חברי חמאס מכהנים בדירקטוריון ובוועדות המנהליות של הקרן, פקידי הארגון מנסחים את כל המסמכים, התוכניות, התקציבים והפרויקטים שלה - וכמה מבכירי חמאס, ובהם הטרוריסטים מוסא אבו מרזוק ואוסאמה חמדאן, כיהנו במועצת הנאמנים של הקרן.

כבר בשנת 2012, הטיל משרד החוץ אמריקני סנקציות על הקרן בטענה שהיא "פועלת מטעם חמאס", בין היתר הוקפאו כל נכסיה על אדמת ארה"ב, ונאסר על אזרחי המדינה לבצע עסקאות עמה. כאמור, ישראל הוציאה את קרן "אל-קודס" מחוץ לחוק כבר בשנת 2009, מאותן הסיבות.

בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק מבקר בסוכת האבלים של משפחתו של מוחמד אבו שימאלה שחוסל. רפיח, 28 באוגוסט 2014. רויטרס
בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק מבקר בסוכת האבלים של משפחתו של מוחמד אבו שימאלה שחוסל. רפיח, 28 באוגוסט 2014/רויטרס

בצל הסנקציות שהטילו בארה"ב ובישראל, הקרן ממשיכה את פעילותה ברחבי העולם וכוללת כ-13 סניפים - לעיתים תחת מסווה בשמות שונים. אולם בדרום אפריקה, הקרן פועלת באופן מוצהר באמצעות ארגון רשום בשם "Al-Quds Foundation SA", שבאתר שהוא מנהל נכתב באופן גלוי שהוא "סניף של קרן 'אל-קודס'". הסניף הדרום אפריקני אף מתגאה בפעילות גיוס הכספים שלו לכאורה עבור תושבי עזה.

כמו כן, באתר הקרן מופיע השייח איברהים גבריאלס כמנהלו של הסניף מאז 2019. לפני כן, גבריאלס היה הנשיא של המועצה המשפטית המוסלמית של דרום אפריקה (MJC). לפי מרכז המידע למודיעין וטרור מאיר עמית, המועצה מהווה חלק מ-Union of Good - ארגון גג המורכב מיותר מ-50 ארגוני צדקה לכאורה ברחבי העולם שעוסקים בגיוס כספים ומימון לפעילות חמאס - גם קבוצה זו הוצאה בשנת 2008 מחוץ לחוק האמריקני.

אם לא די בכך, בשנת 2017 נפגש גבריאלס עם משלחת חמאס בראשות חברי הלשכה המדינית של הארגון - מוחמד נזאל ומאהר עובייד, ובשנת 2011 נפגש עם מנהיג חמאס איסמעיל הנייה בעזה. בנוסף, בשנת 2008, ביקר גבריאלס בישראל ונפגש עם מנהיג הסניף הצפוני של התנועה האסלאמית, ראאד סלאח.

ראאד סלאח, מנהיג הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית נכנס לכלא בבית המעצר קישון, חיפה. 16 באוגוסט 2020. שלומי גבאי
ראאד סלאח, מנהיג הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית נכנס לכלא בבית המעצר קישון, חיפה. 16 באוגוסט 2020/שלומי גבאי

דרך הפעולה: פרוקסי להסוואה ארגונית

למרות זאת, נראה כי הסניף הדרום אפריקני של הקרן נחסם ולא הצליח להעביר כספים לחמאס, אמר מקור המעורה בפרטים. לדבריו, איש קשר בקרן סיפר כי יש כמה בעיות בחשבון הבנק של הסניף שרשום בבנק "Absa". ולכן, כדי לעקוף את המכשול שהציב הבנק ולקבל את הכספים מחו"ל, הם השתמשו בחשבון השייך לקרן אחרת בשם "בית אלמקדס" - שמנהלת את חשבונה ב"סטנדרט בנק".

המסווה הארגוני שייצר הסניף הדרום אפריקני נחשף כבר באוקטובר 2023, אז פרסם כרזה שבה ביקש להעביר כספים לתרומה ושם ציין את פרטי החשבון של הקרן "בית אלמקדס". למרות שקרן זו טוענת שהיא עמותה רשומה - אף ארגון לא נמצא תחת השם הזה ברשומות הרשמיות, וגם חיפוש מקוון לא מעלה תוצאות רלוונטיות מלבד דף פייסבוק ריק. כך שלא ניתן למצוא מידע לגבי פעילותה של "בית אלמקדס", מייסדיה או עובדיה.

בנתיב מימון נוסף לסניף הדרום אפריקני של קרן "אל-קודס", מפעילה קרן "בית אלמקדס" חשבון בנק נוסף בבנק אחר העונה לשם "נדבנק" ובו היא מעבירה כספים מחו"ל ישירות לסניף. פרט מעניין נוסף שראוי להזכיר בהקשר נתיבי המימון הוא ששלושת הבנקים שמעורבים שפעילותה של קרן "אל-קודס" מדורגים בתוך ארבעת הבנקים המובילים בדרום אפריקה בשווי נכסים. "סטנדרט בנק" עומד בראש הרשימה.

בדף הפייסבוק של "בית אלמקדס" כאמור, לא ניתן למצוא מידע רב. אולם, כן ניתן למצוא הפצה של תיאוריות קונספירציה אנטישמיות וייחוס של ציטוטים כוזבים של מנהיגים ישראלים בנוגע למזימות לכאורה שתכננו לגבי ירושלים. במילים אחרות, קרן "בית אלמקדס" מספקת מסווה לקרן "אל-קודס" ומשמשת כפרוקסי שלה, במסגרת מאמציה להעביר כספים דרך החשבונות שלה ב"סטנדרט בנק" ו"נדבנק", וכך בעצם להתגבר על החסמים שהציבו עליהם בחשבון הבנק ב-"Absa".

כרזה שפרסם ארגון "אכנאף בית אל-מקדס" על ירי הרקטות לשדרות, 2 ביולי 2016. טוויטר, צילום מסך
כרזה שפרסם ארגון "אכנאף בית אל-מקדס" על ירי הרקטות לשדרות, 2 ביולי 2016/צילום מסך, טוויטר

המושך בחוטים: איש עסקים מצנעא, תימן

חזרה אל השייח' חמיד אל-אחמר שעומד כאמור בראשה של קרן "אל-קודס". אל-אחמר הוא שאחראי לכל הפעלת העסקאות של הקרן מדרום אפריקה ועד למרכזה בלבנון - כך לפי מקורות. אל-אחמר הוא איש עסקים בולט מצנעא, תימן. באתרו האישי הוא התגאה כי שימש בעברו כבעלים של הבנק האסלאמי "סבא" וקבוצת התקשורת התימנית "סבאפון". כמו כן, היה סגן נשיא חברת התיירות הערבית באזור המפרץ וחבר בוועדת הנפט והפיתוח בפרלמנט התימני, ואפילו שימש כקונסול הכבוד הכללי של פינלנד בתימן.

במקביל לעסקיו הרבים, אל-אחמר הוא תומך נלהב של ארגוני טרור. ב-8 באוקטובר, יום לאחר הטבח שביצע חמאס, הוא קרא לחות'ים בתימן להעניק סיוע לפלסטינים ו"לעבור מהצהרות למעשים של תמיכה במאבק של העם הפלסטיני". בנוסף, ב-2006, דווח כי הוא בירך את חמאס על ניצחונו בעזה בבחירות הפלסטיניות ותרם בה בעת מיליון דולר לחברה פלסטינית-תימנית.

בכדי להסיר ספק, גם אל-אחמר נהנה מקשרים קרובים להנהגת חמאס. ב-2013 הוא אירח משלחת חמאס בראשות אוסאמה חמדאן, דמות מובילה בלשכה המדינית של הארגון, לרגל חתונות ילדיו. בנוסף, בספטמבר 2021, נשא מנהיג חמאס הנייה הספד לאחיו של אל-אחמר בעקבות פטירתו - הניה ואל-אחמר צולמו בכמה תמונות יחד במהלך השנים.

ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמעיל הנייה ומנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר בעצרת לציון 30 שנה להקמת הארגון, 14 בדצמבר 2017. רויטרס, עיבוד תמונה
ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמעיל הנייה ומנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר בעצרת לציון 30 שנה להקמת הארגון, 14 בדצמבר 2017/עיבוד תמונה, רויטרס

תגובות:

ב"נדבנק" לא הסכימו לאשר, בשל חיסיון בנקאי-לקוח, האם קרן "בית אלמקדס" היא אכן לקוחה של הבנק.

בתגובה הם מסרו: "ל'נדבנק' יש תוכנית מקיפה לניהול סיכונים שתואמת לסטנדרטים הבינלאומיים למאבק בהלבנת הון ומימון והפצה של טרור". כמו כן, הוסיפו בבנק כי "'נדבנק' מצייתת בקפדנות לסנקציות ולחקיקה שקשורה במאבק זה ובמידה ויוודע לבנק כל פעילות בלתי-חוקית או חשודה בחשבונות של לקוחות - הבנק לא יהסס לנקוט בפעולות הנדרשות ובהתאם לחקיקה הרלוונטית".

כמו כן הדגישו: "בשל חיסיון בנקאי-לקוח, 'נדבנק' אינה רשאית לאשר אם הנ"ל הוא לקוח או לא - ואינה יכולה להגיב על פרטי לקוח או חשבונות כלשהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully