וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכטב"מ התוקף הסילוני מאיראן כבר מבצעי. עד כמה הוא מסכן את ישראל?

עודכן לאחרונה: 11.1.2024 / 23:09

שברים של "שאהד 238" נמצאו השבוע באוקראינה - אחרי שנכנס לשירות בצבא הרוסי. האם זה האיום הבא מתימן? והאם חיל האוויר יוכל ליירט אותו? וגם: כמה כטב"מים חות'יים כבר יירטו ארה"ב ובריטניה בדרך לישראל? | כל הפרטים על הכלי החדש

פיצוצים באזור קייב בעקבות מתקפת מל"טים מתאבדים איראניים/טלגרם

פחות מחצי שנה אחרי שהוצג לראשונה בפומבי באיראן, השבוע כבר נמצאו באוקראינה שברים של "שאהד 238" - הכטב"מ התוקף החדש של איראן. על השברים נמצאו סימונים שהצביעו על כך שהוא נמצא בשימוש רוסי - סימונים שלא הפתיעו את האוקראינים.

רוסיה תוקפת באוקראינה כבר יותר משנה באמצעות כטב"מים מסוג "שאהד 136" - הגרסה המקורית של הכלי המצוידת במנוע בוכנה פשוט ובמדחף. הרוסים גם רכשו מאיראן זכויות ייצור של השאהד, ומקימים עבורו מפעל שיוכל לספק להם אלפים כלים בשנה.

בחינת השברים העלתה שהשאהד הסילוני זהה לדגם המדחף לא רק בצורה ובממדים, אלא גם באותה מערכת הנחייה פשוטה מבוססת ניווט לווייני, עם יכולת להשתמש במקביל במערכת ה-GPS האמריקאית והגלונאס הרוסית - למקרה של שיבושים בקליטה באחת. גם הראש הקרבי, במשקל של כ-50 ק"ג, זהה.

הכטב"מ התוקף הסילוני שאהד 238 מאיראן. הטלויזיהה איראנית, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
הכטב"מ התוקף הסילוני שאהד 238 מאיראן/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, הטלויזיהה איראנית

אולם ההבדל העיקרי והחשוב הוא במהירות השיוט: במקום כ-185 קמ"ש של השאהד הבוכנתי, הדגם הסילוני מסוגל לפי ההצהרות הרוסיות לשייט במהירות של 800 קמ"ש - מה שהופך אותו לקשה יותר ליירוט.

עד כה ירו החות'ים לישראל מספר טילי שיוט סילוניים איראניים, שהופלו בידי מטוסי אף-35 של חיל האוויר, או עוד לפני כן בידי אוניות אמריקאיות. האם ההגעה האפשרית של הדגם הסילוני יכולה להיות נשק שובר שיוויון?

"עד היום ישראל לא הותקפה בידי 'שאהד 136', והאיראנים סיפקו לחות'ים, ולמליציות שלהם בלבנון ובאיראן כטב"מים מסוגים אחרים", אומר טל ענבר, החוקר את תכנית הטילים והכטב"מים האיראנית, ומשמש עמית מחקר של השדולה להגנה מפני טילים בארה"ב.

הכטב"מ התוקף הסילוני שאהד 238 מאיראן. הטלויזיה האיראנית, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
הכטב"מ התוקף הסילוני שאהד 238 מאיראן/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, הטלויזיה האיראנית

לדבריו, "הכטב"מים האיראניים המשוגרים היום לישראל הם בדרך כלל כלים איטיים, מה שמעניק יותר זמן לזהות אותם, וליירטם. כלי סילוני מקצר באופן משמעותי את הזמן שיש לחיל האוויר לאתר אותו ולהפילו. כמו כן, את הכלים הפשוטים שמשייטים בכ-200 קמ"ש, גם מסוק יכול ליירט, באוקראינה הצליחו להפילם אפילו עם קלאצ'ניקוב. אולם כלי סילוני שמשייט ב-800 קמ"ש כבר מחייב הפלה באמצעות מטוס קרב, או מערכות הגנה אווירית. פרופיל טיסה כזה נמצא לגמרי בתחומי היכולות של כיפת ברזל. החום הרב שהוא מייצר יקל על טילי אוויר-אוויר לזהות אותו ולפגוע בו".

סימן שאלה נוסף שעולה הוא על כמות השיגורים האפשריים. "שאהד 136" הוא כלי זול מאוד, שעלותו כ-20 אלף דולר ליחידה - סכום נמוך מאוד עבור מה שמשמש בעצם כטיל שיוט. לעומת זאת, ה"שאהד 238" יהיה יקר יותר, אבל עדיין זול יחסית.

שוטר בוחן שרידי מל"ט מתאבד איראני מדגם שאהד-136 של צבא רוסיה בחרקוב, אוקראינה, 6 באוקטובר 2022. רויטרס
שוטר בוחן שרידי מל"ט מתאבד איראני מדגם שאהד-136 של צבא רוסיה בחרקוב, אוקראינה, 6 באוקטובר 2022/רויטרס

"לא ידועה גם השפעת המעבר למנוע סילון על טווחי הטיסה", מוסיף ענבר, "'שאהד 136' מגיע לטווח של כ-2,000 ק"מ, מה שהיה מאפשר לשגר אותו לישראל מתימן - כלי סילוני צורך הרבה יותר דלק, וללא תוספת מכלי דלק חיצוניים, הוא יכול לפגוע בישראל רק באמצעות שיגור מאתרים קרובים יותר. בשורה התחתונה מדובר באיום משמעותי יותר, אבל לא שינוי ביחסי הכוחות, ולחיל האוויר, כמו גם לאמריקאית ובנות בריתם שפועלים בים סוף, יש יכולת מלאה לגלות וליירט אותו".

עד כה יירטו ספינות אמריקאיות, בריטיות וצרפתיות 79 כטב"מים ששיגרו החות'ים, רובם לעבר ישראל. כלים נוספים, ששוגרו גם מלבנון וסוריה, יורטו בידי כיפת ברזל ומסוקי אפאצ'י של חיל-האוויר. אולם באילת הצליחו לפגוע כטב"מים ששוגרו ככל הנראה מעיראק, ובחנייה של פיקוד הצפון בצפת פגע השבוע כטב"מ ששיגר חיזבאללה, ללא נזקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully