וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנת שיא במספר הנרצחים בחברה הערבית: "הצעדים של בן גביר התגלו ככישלון"

עודכן לאחרונה: 11.1.2024 / 22:14

מרכז אמאן מסכם שנה מדממת בחברה הערבית, עם 247 קורבנות וזינוק של 122% בשיעור הנרצחים. "הצעד החשוב ביותר הוא החלפתו של השר לביטחון לאומי", טען מייסד המרכז. באיזה ישוב נרצחו הכי הרבה אנשים? מהם האזורים המסוכנים? וכיצד השפיעה המלחמה? | תמונת המצב העגומה

ארבעה מחוסרי הכרה באירוע ירי בגליל המערבי/מערכת וואלה!

בשנת 2023, נרצחו במדינת ישראל 247 ערבים - כך פרסם בימים האחרונים המרכז הערבי לחברה בטוחה - אמאן. שנת 2023 הייתה שנת שיא בכמות הנרצחים בחברה הערבית, ומציגה עלייה של 122% לעומת השנה שקדמה לה 2022 - שבה נרצחו 111 ערבים.

העלייה בשנת 2023, כך עולה מהנתונים שפרסם המרכז, באה חרף הירידה היחסית של כמות הנרצחים בשלושת החודשים האחרונים של השנה - שככל הנראה הושפעה על ידי המלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר ובעקבותיה הוגברה הכוננות והנוכחות המשטרתית ביישובים הערבים מסיבות בטחוניות שאינן קשורות למיגור האלימות והפשיעה - במרכז אמאן מכנים זאת: "קלות הלחיצה על ההדק בזמן מלחמה".

בהתאם לכך, במרכז ציינו כי ככל שהנוכחות המשטרתית בישובים הערביים ירדה בהדרגה עם התארכות הלחימה, כך חזרה שליטתם של ארגוני הפשיעה בישובים אלו, ובדצמבר 2023 - שוב חלה עלייה משמעותית במספר קורבנות האלימות. מגמה זו בלטה באופן משמעותי בעלייה הניכרת בכמות קורבנות האלימות והפשיעה בתקופת ההפוגה במלחמה, שנמשכה שבוע ימים בלבד - ובמהלכה 7 בני אדם נרצחו, בממוצע קורבן אחד ליום.

נתונים על מקרי רצח בחברה הערבית לשנת 2023. מרכז אמאן, אתר רשמי
נתונים על מקרי רצח בחברה הערבית לשנת 2023/אתר רשמי, מרכז אמאן
נתונים על מקרי רצח בחברה הערבית לשנת 2023. מרכז אמאן, אתר רשמי
נתונים על מקרי רצח בחברה הערבית לשנת 2023/אתר רשמי, מרכז אמאן

בין הנתונים הקשים בדו"ח שהציג מרכז אמאן לסיכום השנה, עולה כי מספר הנרצחים באזור הצפון גדל פי שלושה, מ-38 בני אדם ב-2022, ל-114 ב-2023. אזור הצפון הפך לקטלני ביותר עם 46% מסך מקרי הרצח בחברה הערבית. כמו כן, העיר לוד עומדת בראש רשימת הערים הערביות עם מספר קורבנות האלימות והפשיעה הגבוה ביותר - כשמספר הנרצחים בה הגיע ל-18 בני אדם ב-2023, אחריה העיר נצרת עם 16 נרצחים, ולאחר מכן העיר רהט עם 14.

גם הנתונים על רצח נשים וילדים אינם מעודדים - בשנת 2023, נרשמה עליה של 45% במספר הנשים שנרצחו לעומת השנה הקודמת, ועליה של 33% במספר הקטינים. הדו"ח מייחס את העלייה החדה באלימות בחברה הערבית ל"מדיניות האפליה והדחיקה לשוליים של הממשלה הקיצונית הנוכחית והעברת תקציב החברה הערבית למתנחלים ולבתי ספר תנכיים". בהמשך לכך, במרכז אמאן קוראים להקפאת כל הצעדים שאושרו על ידי המשרד לביטחון פנים בראשות השר איתמר בן גביר "שהתגלו ככישלון".

בהשוואה לחברה היהודית, עולה כי בשנת 2023 שיעור קורבנות האלימות והפשיעה בחברה הערבית בישראל עומד על 122 קורבנות למיליון אזרחים, ונתון זה גדול פי 29 לערך בהשוואה לשיעור הקורבנות בחברה היהודית בישראל. "הדבר מעיר על כך שהמדינה מזניחה את ערך חייו של האזרח הערבי, בעוד שהיא דואגת לחיים ואיכות חייו של האזרח היהודי", טוענים במרכז אמאן.

נתונים על מקרי רצח בחברה הערבית לשנת 2023. מרכז אמאן, אתר רשמי
נתונים על מקרי רצח בחברה הערבית לשנת 2023/אתר רשמי, מרכז אמאן
נתונים על מקרי רצח בחברה הערבית לשנת 2023. מרכז אמאן, אתר רשמי
נתונים על מקרי רצח בחברה הערבית לשנת 2023/אתר רשמי, מרכז אמאן

מנקדות מבט רחבה יותר, הנתונים מצביעים על עלייה מגמתית ומדאיגה במספר נפגעי האלימות והפשיעה בחברה הערבית בעשור האחרון, למעט בשנת 2022 שהייתה בה ירידה. במרכז אמאן מגדירים זאת כ"הסלמה חדה ועלייה כפולה במספר נפגעי האלימות והפשיעה בחברה הערבית ב-2023, בהשוואה לשנה הקודמת ולעשור האחרון, כאשר מספר הקורבנות של שנת 2023 הגיע לרמה חסרת תקדים".

בניתוח של אזור הצפון שבו כאמור אירעו רוב מקרי הרצח בחברה הערבית בשנת 2023 - הפך לאזור עם שיעורי הרצח הגבוהים ביותר, זאת לאחר שבשנים הקודמות היה זה אזור המרכז שהחזיק בהישג המפוקפק. אחוז מקרי הרצח ב-2023 באזור הצפון הגיע ל- 46% מכלל המקרים בכל האזורים, לעומת 35% ב-2022. בטובא זנגרייה עלה מספר הנרצחים ל-5 לעומת 1 בשנת 2022. בכפר בסמת טבעון ארעו 6 מקרי רצת ב-2023 לעומת 2022 בה לא נרצח איש בישוב. בשפרעם 13 לעומת 1 בשנה הקודמת. באבו סנאן 4 מקרי רצח ב-2023 לעומת 1 ב-2022.

באמאן מדגישים כי הנתונים הקשים הללו מדברים רק על מספר ההרוגים כתוצאה מאירועי רצח ועבריינות - מתוך ההבנה שישנם אלפי בני אדם נוספים שנפצעו פיזית ונפשית כתוצאה מאירועי האלימות, ומספרם מגיע לכמה אלפים.

שיח׳ כמאל ריאן מייסד מרכז אמאן. מרכז אמאן, אתר רשמי
שיח׳ כמאל ריאן מייסד מרכז אמאן/אתר רשמי, מרכז אמאן

"נראה כי כל המדדים - במיוחד לאור המלחמה המתמשכת, המשבר הכלכלי, והמדיניות המצטברת של שוליות ואפליה, ותחת הממשלה הנוכחית ומדיניות השר לביטחון לאומי, האחראי הישיר על תפקוד המשטרה - מצביעים על הצורך בפעולה מהירה ולא שגרתית כדי שיהיה ניתן להתמודד עם אחד האתגרים הקשים ביותר העומדים בפני החברה הערבית בתקופה הנוכחית והעתידית", מסר שיח' כמאל ריאן, מייסד מרכז אמאן.

לדבריו, "הצעד החשוב ביותר והראשון שצריך לעשות בשלב הנוכחי, כדי להילחם בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית וכדי לעצור את שפיכות הדמים הגוברת, הוא החלפתו של השר איתמר בן גביר והעברתו מתפקידו כאחראי על תיק ביטחון הפנים ותיק המאבק באלימות ובפשיעה בחברה הערבית. תוצאות השנה והעלייה החדה במספר קורבנות הרצח והפשיעה בחברה הערבית והיהודית מוכיחים את כישלונו של השר בתפקיד זה ובמתן ביטחון לאזרחי המדינה, ובמיוחד לאזרחים ערבים".

מרכז אמאן, המרכז הערבי לחברה בטוחה, מנטר את הסטטיסטיקה המדממת של הפשיעה הרצחנית בחברה הערבית. שיח' כמאל ריאן, לשעבר ראש מועצת כפר ברא וסמנכ"ל מרכז השלטון המקומי, ייסד את מרכז אמאן לאחר שאשתו פאטמה והוא שכלו את בנם מועאד, שנרצח על לא עוול בכפו. מרכז אמאן, שעוסק בהתמודדות עם הפשיעה והאלימות בחברה הערבית, מפרסם מעת לעת נתוני מעקב השוואתיים למספר הנרצחים בחברה הערבית בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully