וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת חריפה במשטרה על הארכת כהונת המפכ"ל: "יישור קו עם האינטרסים שלו"

עודכן לאחרונה: 7.1.2024 / 19:48

לאחר שהסתכסכו באופן פומבי לא פעם, בן גביר החליט להאריך את כהונתו של קובי שבתאי. "בלי עמוד שדרה ערכי וניהולי - הארגון יקרוס לתוך עצמו", טוען קצין משטרה. מאידך, קצין אחר סובר כי "ההחלטה תחזק את יציבות הארגון. לשכת בן גביר: "היחסים בין השניים השתנו לאחרונה"

בווידאו: בן גביר בחלוקת נשקים לכיתות הכוננות באשקלון, 27 באוקטובר 2023/אבי רוקח

"בלי עמוד שדרה ערכי וניהולי - הארגון יקרוס לתוך עצמו ומזה אני חושש", כך אומר קצין במשטרה בשיחה עם וואלה! על החלטת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר להמשך כהונת המפכ"ל קובי שבתאי בחצי שנה נוספת. "שיהיה ברור, זה לא ויתור מצד השר בן גביר על מינוי מפכ"ל חדש", טוען הקצין, "אלא יישור קו של המפכ"ל עם האינטרסים של בן גביר. תקבל חצי שנה נוספת בתפקיד - ותן לי יד חופשית במינויים והמשך התערבות בנעשה בארגון. אני לא אופתע אם היא תוארך שוב".

"זה לא סוד שאין בכוונתי להמשיך שנה רביעית בתנאים האלה", הצהיר המפכ"ל קובי שבתאי על עתידו בארגון בשלהי חודש יוני האחרון ונימק כי לא ייתן לסיטואציה המורכבת "להשפיע על ההתנהלות הערכית, המוסרית והמקצועית, לא שלי ולא של אף אחד מהשוטרים שלי". בתגובה להצהרה, שבאה אחרי חודשים של התכתשויות וחיכוכים, הודה השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר למפכ"ל והוסיף "זה לא סוד שהיו בנינו מחלוקות, מחלוקות מהותיות".

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, איתמר בן גביר. פלאש 90, עיבוד תמונה
היחסים חמים מאי פעם. המפכ"ל שבתאי והשר לביטחון לאומי בן גביר/עיבוד תמונה, פלאש 90

בראיון לידיעות אחרונות כמה חודשים אחרי, התרברב המפכ"ל כי "בכל פעם שבן גביר הלך איתי ראש בראש, הוא הפסיד". שבתאי אף הצהיר כי "הייתי אחד משומרי הסף, עצרתי ניסיונות פוליטיים להשתלט על המשטרה. גיליתי שהשר לא מסתפק רק בלשמוע ולשאול, אלא נותן לקצינים הצעות כיצד לפעול".

בן גביר מצידו לא נותר בשקט ותקף את המפכ"ל שוב. "ילד קטן כושל וחלש שמנסה להתחנף", אמר עליו השר לביטחון לאומי, וטען שכפי שפורסם בחדשות 12 כי "קובי ביקש ממני כמה וכמה פעמים להאריך לו את השנה הרביעית. הוא התחנף ללא הרף אבל אני לא הסכמתי. מבחינתי לא היה לו שום סיכוי לשנה הרביעית. הוא מפכ"ל כושל, לא הביא שום תוצאות. בארגון לא מעריכים אותו והוא הפך להיות בדיחה בלשכה".

נוסף לעלבונות, חילוקי דעות בין השנים נגעו גם לשינויים מבניים שביקש בן גביר לקדם במשטרה ונתקלו בהתנגדות המפכ"ל, כדוגמת הקמת המשמר הלאומי ותעדופו בתקציב המתוכנן. "בנוגע ליוזמת השר לביטחון לאומי להקמת משמר לאומי - לא סוד הוא שהבעתי את הסתייגותי המקצועית והתרעתי בפניו", נאם המפכ"ל באפריל 2023. "הקמת משמר לאומי שיוכפף למשרדו הוא מהלך מיותר שיוביל למחיר כבד ביותר", אמר שבתאי, "עד כדי פגיעה בביטחון האישי של האזרחים".

עוד בוואלה!

בכפוף להחלטת הממשלה: בן גביר האריך את כהונת מפכ"ל המשטרה בחצי שנה

לכתבה המלאה

שבתאי נגד בן גביר: "משמר לאומי יפרק את המשטרה ויפגע בביטחון האזרחים"

בווידאו: שבתאי נגד בן גביר: "משמר לאומי יפרק את המשטרה ויפגע בביטחון האזרחים"/שלומי גבאי

ברקע הביקורת על תפקוד המשטרה אל מול הפגנות המחאה נגד החקיקה המשפטית, מימין ומשמאל, ובעיקר מצד השר הממונה וטענות לניסיונות התערבות בתפקוד השוטרים כדוגמת חסימת כבישי איילון בתל אביב, הצהיר המפכ"ל במספר הזדמנויות כי "המשטרה תישאר א-פוליטית, תשמור על המקצועיות והממלכתיות שלה, ותפעל אך ורק לפי דין".

לפני כשבוע, הודיע בן גביר לנציבת שב"ס קטי פרי כי לא יאריך את תפקידה בתום 3 שנות כהונה והטיל עליה אחריות למספר רב של אירועים ומחדלים שאירעו בשב"ס בשנים האחרונות. הנציבה פרי לא נותרה חייבת, והגיבה לראשונה באופן פומבי וחריג לשר בן גביר: "החלטה לא מפתיעה של שר חסר אחריות המשולבת בטענות מופרכות וחסרות שחר, תלושות מהמציאות וילדותיות המראות את אי הבנתו בשב"ס".

השבוע, ביום רביעי בשעות הערב, הודיע השר בן גביר כי החליט להאריך למפכ"ל את הכהונה בחצי שנה נוספת, זאת ברקע מלחמת חרבות ברזל והווטו של השר בני גנץ על מינויי בכירים בשעת מלחמה. אחרי שנה של האשמות וגידופים בין המפכל לשר בן גביר, הסבירו בסביבתו של האחרון את הרציונל בהארכת כהונת מפכ"ל. "בניגוד לנציבת שב"ס שלשר אין אמון בה והיא לא מימשה את מדיניות השר, היחסים בין השר למפכ"ל המשטרה קובי שבתאי השתפרו במהלך השנה האחרונה", אמרו בסביבת בן גביר. "המדיניות של השר מחלחלת למשטרה, והשר מרוצה מעבודת המשטרה".

"על דבר אחד לא תמצא כמעט קצין אחד שלא יסכים איתי; מדיניות השר אכן מחלחלת והתוצאות בהתאם", טוען הקצין בשיחה עם וואלה!. "הלך הרוח במשטרה שמי שטוב ומקצוען לא בהכרח יקודם, אלא רק מי שמקורב לצלחת ואומר הן, כמו אתה יודע מה...זה בכלל לא קשור לעניין פוליטי". עוד מבהיר הקצין כי "כמו טוענים נגדנו במשך כל השנה האחרונה אלא מדובר בעניין פרסונלי, השר והמפכ"ל עושים מה שבא להם, תסתכל על הסבב האחרון, יש שם קצינים ראויים אבל צריך להסתכל מי גם מקורב למפכ"ל, לשר. שלא לדבר על מי שדילגו עליו בסבב הזה". הקצין סיכם ואמר: "יש פה משהו לקוי והארכת כהונת המפכ"ל מוכיחה שוב שכשיש שמור לי ואשמור לך, אין מחלוקת לא על מדיניות ולא אידיאולוגיה. נטו פרסונליות".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר סייר במתקן כליאה במרכז הארץ בהובלת נציבת בתי הסוהר, רב-גונדר קטי פרי, 14 בנובמבר 2023. דוברות המשרד לביטחון, אתר רשמי
תמונות מימים יפים יותר. נציבת בתי הסוהר קטי פרי לצד איתמר בן גביר/אתר רשמי, דוברות המשרד לביטחון

מאידך, קצינים אחרים, המצדדים בהארכת כהונת המפכ"ל, טוענים כי מדובר דווקא בהחלטה נכונה שתחזק את היציבות הארגון ומחוצה לו "הארגון נמצא בתקופה של התעצמות, אם זה בסד"כ, יחידות חדשות ותקציב מוגדל", אומר קצין בכיר, "הם (בן גביר ושבתאי , ש.ה) עובדים ביחד בצורה טובה ורואים את זה בשטח", עוד תוקף הקצין, "תמיד יהיו את הקצינים שציפו להיות מפכ"לים או לקבל קידום וכעת הם מעבירים ביקורת מתוך אכזבה ותסכול שקידומם עוכב והם יאלצו לחכות עוד תקופה".
תגובת לשכת השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר: "זה לא חידוש שהיחסים בין השר למפכ"ל השתנו בחודשיים האחרונים, מדיניות השר מחלחלת ומיושמת בתוך משטרת ישראל. באשר לטענה על מינוי מקורבים, מדובר בשקר מוחלט ובהוצאת דיבה".

מהמשטרה נמסר: "בשעה קשה זו כשמדינת ישראל נמצאת במלחמה ומתפללת לשובם הביתה של חטופינו וחיילינו בשלום, רואים לנגד עיניהם המפכ"ל והשר לביטחון לאומי אך ורק את העשייה למען בטחון אזרחי מדינת ישראל, התעצמות משטרת ישראל והעמקת שילוב הזרועות עם גופי הבטחון הפועלים למען בטחון המדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully