וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר חוקתי באמצע מלחמה וחזרת המחאה: כל התרחישים ליום שאחרי בג"ץ הסבירות

עודכן לאחרונה: 2.1.2024 / 7:53

אי כיבוד של פסק הדין שיביא את המדינה לאחד הרגעים הקשים בתולדותיה, חקיקה מחדש ש"תעקוף" את בג"ץ - או ציות להחלטת השופטים, שיעורר תרעומת אדירה בימין. איך תגיב המערכת הפוליטית על פסילת ביטול עילת הסבירות, ואיך ישראל תיראה ביום שאחרי? כל האופציות על השולחן

מפגינים נגד המהפכה המשפטית מול ביתו של יו"ר הכנסת אוחנה/ניב אהרונסון

החלטת בג"ץ הערב (שני) לפסול את ביטול עילת הסבירות היא ללא ספק רגע מכונן בתולדות היחסים בין הממשלה למערכת המשפט. אולם העובדה שפסק הדין מתפרסם במהלך מלחמה קשה, שסופה אינו נראה באופק, מעצימה שבעתיים את המשמעות הדרמטית.

פסק הדין שפורסם הערב הוא אקורד הסיום לשנה קשה וכואבת, שבה מדינת ישראל היטרללה - אין מילה אחרת - סביב המהפכה המשפטית. שיא המאבק היה סביב התיקון לחוק יסוד השפיטה, שביטל את האפשרות של בתי המשפט לפסול את החלטות הממשלה באמצעות השימוש בעילת הסבירות. טיוטת פסק הדין, שהודלפה לפני פחות משבוע, סימנה את הכיוון והראתה כי לראשונה נרשם רוב בקרב שופטי בית המשפט העליון לפסול סעיף בחוק יסוד - בניגוד לפסילת סעיף בחוק רגיל.

אבל אקורד הסיום הוא גם אקורד של התחלה חדשה - ומדאיגה. מה יהיו התגובות לפסק הדין ואיך ישראל תיראה ביום שאחריו? וואלה! משרטטת שלושה תרחישים אפשריים ליום שאחרי.

דיון בג"ץ הנבצרות, ביהמ"ש העליון, 28 בספטמבר 2023. ראובן קסטרו
החלטה מטלטלת. שופטי בג"ץ/ראובן קסטרו
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, צומת קפלן 30 בספטמבר 2023. גלעד פירסט Gilad Furst, אתר רשמי
המחאה תחזור? הפגנה נגד המהפכה המשפטית, בספטמבר האחרון/אתר רשמי, גלעד פירסט Gilad Furst

התרחיש הראשון: משבר חוקתי חסר תקדים

יום הדין הגיע, ישראל נכנסת למשבר חוקתי חסר תקדים בעיצומה של מערכה צבאית בעזה ובצפון. הממשלה מודיעה כי לא תכבד את פסק הדין. נוצר משבר חוקתי, הממשלה עלולה להתפרק והמחאה תחזור לרחובות. זהו התרחיש הקיצוני והקשה ביותר שאליו ישראל עלולה להידרדר.

בהקשר הזה חשוב לציין דברים שנאמרו מפי גורמים ברשות השופטת ולפיהם: "ההדלפה חסרת אחריות". חלק מהגורמים אף הופתעו לגלות על דבר הפרסום של הטיוטה אך ניתן להבין מדבריהם שהם לא אהבו את הפרסום בכלל.

עוד בוואלה!

"נועדה למנוע משופטים לחזור בהם": מאחורי הדלפת פסק הדין מבג"ץ

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בדיון מליאה מיוחד למען החטופות והחטופים. 25 בדצמבר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
הממשלה תיפול? נתניהו/פלאש 90, יונתן זינדל

התרחיש השני: חקיקה מחדש

הממשלה מחוקקת מחדש את הסעיף בחוק היסוד ומחוקקת גם את פסקת ההגבלה, בכך הממשלה למעשה "עוקפת" את פסק הדין אך גם מכבדת אותו ביחד. כלומר הממשלה תציית לפסק הדין אך תנסה לעקוף אותו באמצעות פסקת התגברות.

במקרה כזה הבעיה המשפטית תיפתר אך המחאה עלולה לחזור לרחובות ואי היציבות החברתית בישראל שוב עלול לבעבע בזמן מלחמה.

יריב לוין ושמחה רוטמן משוחחים בזמן שהכנסת מצביעה על ביטול עילת הסבירות לאישור סופי. הכנסת, ירושלים. 24 ביולי 2023. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
משבר חוקתי? יריב ורוטמן/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

התרחיש השלישי: כיבוד פסק הדין

הממשלה תציית לפסק הדין ותכבד אותו כלשונו. זהו התרחיש האופטימי שבו הממשלה תחליט שהיא מקבלת את פסק הדין ולא תנסה לשנות אותו. המצב הזה לא יגרור את החברה הישראלית לתוך משבר אך עם זאת הוא כן ישאיר את הצד התומך ברפורמה עם תסכול רב בכך שאפילו את התיקון היחידי בתוך התוכנית של לוין ורוטמן הממשלה לא הצליחה להעביר. במקרה כזה, המתח החברתי יגיע מהצד התומך ברפורמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully