וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נועדה למנוע משופטים לחזור בהם": מאחורי הדלפת פסק הדין מבג"ץ

עודכן לאחרונה: 28.12.2023 / 12:30

בכירים במערכת המשפט ושופטי עליון בדימוס סיפקו הצצה לשיקולים סביב ההדלפה. לדבריהם, ניכר שלמהלך מטרה מרכזית אחת: לחשוף את עמדתם של השופטים כדי למנוע מהם לסגת ממנה בהכרעתם הסופית. בינתיים, השופט פוגלמן יכנס לשיחה את כל עובדי ביהמ"ש העליון

בווידאו: הממשלה נגד בג"ץ: הדיון על ביטול עילת הסבירות/דוברות הרשות השופטת

מדוע הודלפה מבג"ץ טיוטת פסק הדין שלפיו ייפסל החוק לביטול עילת הסבירות, ומדוע הודלפה דווקא כעת? בשיחות שערכו היום (חמישי) עם וואלה! בכירים במערכת המשפט, וכן שופטים בדימוס בבית המשפט העליון, עולה כי למהלך יש מטרה מרכזית אחרת: לוודא ששופטים שנקטו עמדה זו או אחרת בטיוטה, יתקשו מאוד לשנות כך פתאום את דעתם בפסק הדין הרשמי.

עוזי פוגלמן, יצחק עמית, אסתר חיות, יוסף אלרון, ענת ברון, דפנה ברק ארז, אלכס שטיין, דוד מינץ, גילה כנפו שטייניץ, נעם סולברג, רות רונן, יחיאל כשר, חאלד כבוב, עופר גרוסקופף, יעל וילנר, דיון על ביטול עילת הסבירות, בית המשפט העליון, 12 בספטמבר 2023. דוברות בתי המשפט, צילום מסך
ההדלפה כנראה הגיעה מהמעגל הקרוב של אחד מהם. שופטי העליון/צילום מסך, דוברות בתי המשפט

מהשיחות עם גורמי המשפט - שביקשו כולם לא להזדהות בשמם, מחשש שיזוהו עם דעה נחרצת בסוגיה - עולה תמונה מעניינת בנוגע לאופן שבו השופטים משתמשים בטיוטות של פסקי דין. לרוב, כך אומרים הגורמים ששוחחו עם וואלה!,לפני שמפורסם פסק דין בבג"ץ, מוחלפות טיוטות בין השופטים. הטיוטות, כשמן כן הן - אינן סופיות, ומטרתן לשכנע את השופטים בהנמקות שניתנות לפסק הדין. המשמעות היא שטיוטה שמופצת עשויה להשתנות, ושיהיו הבדלים בין מה שנכתב בה לבין פסק הדין הסופי.

מטרת ההדלפה אמש, בהתאם לכך, היא לקבע את העמדות שנכתבו בפסק הדין - ולא לאפשר לשום שופט לסגת ולשנות את דעתו. זאת, קל להבין, מפני ששופט שיחזור בו לאחר ההדלפה יהיה חשוד בכך ששינה את החלטתו רק מפני שדעתו נחשפה ברבים, ולא מפני שדעתו השתנתה באמת.

הפגנה נגד המהפכה המשפטית, צומת קפלן 30 בספטמבר 2023. גלעד פירסט Gilad Furst, אתר רשמי
הסוגיה שירדה מסדר היום בצל המלחמה - חוזרת לטלטל את המדינה. הפגנה נגד המהפכה המשפטית בת"א/אתר רשמי, גלעד פירסט Gilad Furst

בד בבד, שפכו הגורמים אור על האופן שבו מגבשים שופטי בג"ץ, במשותף, את פסק הדין. לדבריהם, כל שופט או שופטת כותבים את חוות הדעת שלהם בלשכתם הפרטית. כשהם מסיימים את הכתיבה, אנשי צוות מלשכתם ניגשים ללשכות השופטים האחרים ומפקידים בה עותק מודפס של חוות הדעת. המשמעות היא שרק מעטים זוכים לגישה לחוות דעת זו, ולרוב נחשפים אליה רק השופטים המתמחים שלהם ועוזריהם המשפטיים. ההדלפה, אם כך, מן הסתם הגיעה מהמעגל הפנימי של אחד השופטים.

השופט עוזי פוגלמן. דוברות הרשות השופטת, אתר רשמי
כינס את כל עובדי העליון לשיחה. ממלא מקום נשיאת העליון, השופט עוזי פוגלמן/אתר רשמי, דוברות הרשות השופטת

"זה מצב קשה מאוד", אמר לוואלה שופט עליון בדימוס, שביקש לא להזדהות, "בחיים לא שמעתי על מצב שבו מוציאים לעיתונות טיוטה של פסק דין. אני לא יודע מה המטרה, אבל אני מאמין שזה לא ישפיע על התוצאה בפסק הדין הסופי".

שופטת בדימוס אחרת, מצידה, אמרה כי "יש לי כלל: אני לא מתייחסת לתיקים תלויים ועומדים. יש הרבה מה לומר, אבל לא כעת".

כך או אחרת, אין ספק שההדלפה מוסיפה להסעיר את מערכת המשפט. ממלא מקומה של נשיאת העליון, השופט עוזי פוגלמן, צפוי לכנס היום בשעה 15:00 את כל עובדי בית המשפט העליון לשיחה שבמהלכה, אפשר לשער, הנושא יידון לעומק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully