וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות התקיפות בים האדום: ארה"ב העבירה מסרי אזהרה לחות'ים בתימן

עודכן לאחרונה: 15.12.2023 / 8:04

בכירים אמריקנים אמרו שהשליח לתימן, טים לנדרקינג, העביר מסרים לחות'ים בכמה ערוצים בהם הזהיר מההשלכות של ההתקפות. כמה מדינות באזור העבירו מסרים דומים לאחרונה והבהירו שירי הטילים לעבר ישראל שמבוצע מעל שטחן וההתקפות על כלי שיט בים האדום אינן מקובלות

תיעוד שפרסמו החות'ים מההשתלטות ספינת גלקסי לידר/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

ממשל ביידן העביר לאחרונה בכמה ערוצים מסרים למורדים החות'ים בתימן ובהם הזהיר אותם מפני ההשלכות של המשך שיגור הטילים והכטב"מים לעבר ישראל וההתקפות על אוניות סחר בים האדום, כך אמרו שני בכירים אמריקנים.

תיעוד שפרסמו החות'ים מהשתלטות על ספינת המשא. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
החות'ים משתלטים על ספינה בים האדום/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

למה זה חשוב

  • ההתקפות של המורדים החות'ים בשבועות האחרונים החריפו בצורה משמעותית מאוד את המתיחות באזור ויצרו איום חמור על חופש השיט בים האדום - אחד מנתיבי הסחר הימי החשובים ביותר במזרח התיכון.
sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

במוקד החדשות

  • מאז תחילת המלחמה בעזה החות'ים שיגרו לעבר ישראל יותר מ-70 טילים וכטב"מים. כמעט כל הטילים והכטב"מים יורטו על ידי ספינות של הצי האמריקני והצרפתי או על ידי מערכות ההגנה האווירית של סעודיה ושל ישראל.
  • בשבועות האחרונים הסלימו החות'ים את ההתקפות שלהם והחלו לתקוף אוניות סחר אזרחיות באזור מצרי באב אל-מנדב בים האדום אל מול חופי תימן.
  • החות'ים טענו כי מדובר בספינות שנמצאות בבעלות ישראלית או שהיו בדרך לישראל, אלא שלרוב הספינות היה קשר רופף בלבד לישראל או שלא היו קשורות אליה כלל.
תיעוד שפרסמו החות'ים מההשתלטות ספינת גלקסי לידר. 20 בנובמבר 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
הספינה שנחטפה על ידי החות'ים בים האדום/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

מאחורי הקלעים

  • השליח האמריקני לתימן, טים לנדרקינג, שביקר בשבוע שעבר במדינות המפרץ ביקש מעמיתיו בסעודיה, עומאן וקטאר להעביר מסרי אזהרה לחות'ים בתימן, כך אמרו הבכירים האמריקנים.
  • לנדרקינג הדגיש כי ארצות הברית מודאגת מאוד מכך שההתקפות של החות'ים מאיימות על חופש השיט בנתיבי הסחר הימי הבינלאומיים.
  • בכירים אמריקנים אמרו כי כמה מדינות באזור העבירו מסרי אזהרה דומים לחות'ים במהלך השבועיים האחרונים והבהירו כי ההתקפות על כלי שיט בים האדום, וכן התקפות הטילים לעבר ישראל שמבוצעות מעל שטחן, אינן מקובלות.
  • הבכירים האמריקנים מודים כי עד כה מסרי האזהרה מארצות הברית וממדינות האזור לא גרמו לחות'ים לרסן את ההתקפות שלהם.
טיל בליסטי של המורדים החות'ים. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
טיל בליסטי של המורדים החות'ים/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

תמונת המצב

  • בעקבות ההתקפות של החות'ים נעצרה כמעט כליל הגעת אוניות לנמל אילת, וספינות שיעדן ישראל יוצאות למסלול ארוך של הפלגה מסביב ליבשת אפריקה, ואז נכנסות לים התיכון ממיצרי גיברלטר, מה שמאריך את המסע בשלושה שבועות, ויותר ממכפיל את עלויות ההובלה.
  • בשבועיים האחרונים החלו גם חברות ספנות זרות, כמו מירסק, לשלוח את אוניות המטען שלהן במסלול עוקף אפריקה. גם כאשר מדובר בספינות שאין להן קשר לישראל, בבעלות או ביעד, מחשש שייפגעו בכל זאת. חברות ביטוח החלו להעלות את הפרמיות של ספינות שעוברות בים האדום, וחברות הספנות החלו לייקר את עלויות המשלוחים, צעד שפוגע גם בכלכלה הגלובלית.
  • החשש הוא שההתקפות יסכנו את תנועת מכליות הנפט והגז מהמפרץ הפרסי למזרח לאירופה, שהפכה תלויה בהן הרבה יותר בעקבות הפסקת רכש האנרגיה מרוסיה.
מצעד של מגוייסים חדשים לשורות החות'ים שאמורים להישלח למלחמה בעזה, צנעא, תימן, 2 בדצמבר 2023. רויטרס
מגיוסים חדשים לשורות החות'ים/רויטרס

התמונה הגדולה

  • ארצות הברית צפויה להודיע בימים הקרובים על כוח משימה ימי בינלאומי משודרג שיתחיל לפעול בים האדום, כדי להרתיע התקפות מצד החות'ים ולסכל אותן, כך אמרו בכירים ישראלים.
  • דובר הבית הלבן ג'ון קירבי אמר בימים האחרונים כי משרד החוץ והפנטגון פועלים לגייס כמה שיותר מדינות כדי שישלחו כלי שיט לכוח המשימה שיפעל תחת פיקוד המרכז של צבא ארצות הברית.
  • בכיר ישראלי אמר שכוח המשימה החדש לא ילווה ספינות ששטות בים האדום, אולם העובדה שבאזור יהיו יותר ספינות מלחמה עשויה ליצור הרתעה ולמנוע התקפות וכן לאפשר מתן סיוע מהיר לספינות שמותקפות.
  • ישראל מודאגת מאוד מההסלמה בהתקפות של החות'ים ובשבועות האחרונים התקיימו דיונים לגבי השאלה אם ישראל צריכה להגיב להן באמצעים צבאיים.
  • בכיר ישראלי ציין כי ההחלטה שהתקבלה היא לא להגיב בשלב זה מכמה סיבות ובראשן הרצון שלא לאפשר לחות'ים ולפטרונים האיראנים שלהם להסיט את תשומת הלב של ישראל מהמלחמה בעזה.
  • הסיבה השנייה היא הרצון לא להפוך את ההתקפות האלה לבעיה ישראלית בלבד, אלא לבעיה בינלאומית שארצות הברית, מדינות המערב ומדינות האזור צריכות לטפל בה.
  • במהלך השיחות שקיים היועץ לביטחון לאומי האמריקני ג'ייק סאליבן בישראל אתמול הוא הדגיש כי ארצות הברית מחויבת להגן על חופש השיט בים האדום.
  • ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרי קבינט המלחמה אמרו לסאליבן כי בשלב הזה ישראל תיתן הזדמנות לכוח המשימה הבינלאומי בים האדום ולא תפעל בעצמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully