וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהעדר מדיניות אחידה ללימודים במלחמה, במערכת החינוך נותר בעיקר בלבול

עודכן לאחרונה: 21.10.2023 / 22:08

עד כה החליט משרד החינוך לאפשר לכל רשות לבחור האם ואיך לחדש את הלימודים בתחומה, ולאפשר למורים לבחור עד כמה יעסקו בחומר הלימודי במקום שיח רגשי. התלמידים מספרים על חשש לשוב לשגרת לימודים, ומדגישים את חשיבות בית הספר בהקניית החוסן בחירום: "הלמידה לא אפקטיבית"

חילוץ ילדים בשדרות תחת אש/דוברות משטרת ישראל

שבועיים לתוך מלחמת חרבות ברזל, מערכת החינוך נמצאת בסחרור. מפתיחת המתקפה משרד החינוך בחר בגישה מתירנית של ביזור אחריות - כל רשות לעצמה, כל בית ספר לעצמו. המטרה היא לאפשר גמישות שהייתה חסרה בימי בקורונה, התוצאה היא לרוב בלבול.

כרגע, הנחיות פיקוד העורף הן בגדר מרחב תמרון. אלה מגיעות רק בשעות הערב, כך שנוצרה השהיה של ההקלות. בשבוע שעבר, כשהותר לבתי הספר באזור גוש דן והשפלה לקיים לימודים תחת הגבלות, ברוב הערים בחרו לחכות. חלקן ישובו לפעילות פיזית רק מחר. ההורים נדרשו לחכות מדי ערב לעדכוני הרשות המקומית ולהתארגן בהתאם - גם אם התקבלו ב-22:00.

כיתה בתיכון עירוני ד' ת"א, 23 בפברואר 2023. ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
"למערכת החינוך יש תפקיד משמעותי בהענקת בטחון לילדים". כיתה ריקה/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו

בשל המורכבות הרגשית שבאה עם המלחמה, הלימודים אינם כבשגרה גם במקומות שהם מתקיימים. משרד החינוך הפיץ מערכי שיעור מותאמים לשיח רגשי וכל מנהל או מורה מחליט עד כמה יעסוק בחומר לימודי. הבגרויות, עדכן משרד החינוך, יידחו לפחות בחודש.

"הדור האבוד", כפי שמכנים עצמם הילדים שחוו את סגרי הקורונה, שביתות ועיצומים ומה לא, אובד שוב בין הפגזים לרקטות. ובכל זאת, יו"ר מועצת התלמידים ספיר מוספי סבורה שעדיין לא הגיע הזמן לשוב ללימודים. "אין תלמיד שהמלחמה לא הגיעה אליו", היא אומרת, ומדגישה כי היא משקפת פניות של אלפי תלמידים אליה. "כשהשיח כרגע בחלק גדול מהרשויות הוא על חזרה לשגרת לימודים פיזית עולה בנו חשש עצום, אנחנו כל כך פוחדים לצאת מהבית ולנסוע בתחבורה ציבורית בימים האלו. למידה פיזית היא חשובה בעיקר רגשית אבל עלולה ליצור פער עצום בין אלו שיגיעו לבית הספר לבין הרבים שיבחרו להישאר בבית".

לדבריה, "בעת הזו, אנחנו צריכים ימי למידה קצרים שמתרכזים בשיח רגשי, בשיח על המצב במדינה כי ביה"ס זה המקום ללמוד על המלחמה, עשייה התנדבותית והתמודדות רגשית עם המצב. בתי הספר צריכים לשלב התנדבויות, פעילות חוסן ולא ללמד חומר חדש אלא לתרגל את החומר שכבר נלמד לפני שהתחילה המלחמה כי כרגע הלמידה היא לא אפקטיבית".

עוד בוואלה!

סטודנטים תומכי טרור יורחקו לצמיתות מהאוניברסיטאות: "לא עובר על סדר היום"

לכתבה המלאה
נפילת רקטה בעיר ביתר עילית . 9 באוקטובר 2023. דוברות כב"ה
נפילת רקטה בעיר ביתר עילית, ב-9 באוקטובר 2023/דוברות כב"ה

"אנחנו נמצאים בתקופה מורכבת מאוד בה החוסן של כולנו, כיחידים וכאומה, קריטי להמשך המערכה", אומרת ד"ר מיכל טביביאן מזרחי, מנהלת מרכז מנור מבית יוזמת המאה, ולשעבר סמנכ"לית משרד החינוך. "למערכת החינוך יש תפקיד משמעותי בהענקת בטחון ותמיכה לילדים ולמשפחות, באמצעות יצירת שגרה גם בעת חירום".

לדבריה, על המנהלות והמנהלים והרשויות המקומיות למצוא פתרונות ליצירת מפגשי למידה בקבוצות קטנות בקרבת מרחבים מוגנים. "בישראל של השנים האחרונות גדל דור שחווה רצף משברים הפוגעים בלמידה סדירה, ויותר מכך בהתפתחות החברתית והרגשית שלו. צריך לעשות מאמץ ולדאוג לו גם בימים הקשים הללו".

"החלטתי לתת לראשי הרשויות ולמנהלי בתי הספר גמישות מלאה בשיטת ההפעלה מכיוון שהמצב רגיש ויש מורכבות עם צוותי ההוראה, ההורים והתלמידים ואני סומך על ראשי הרשויות שידעו להפעיל שיקול דעת", פירט היום שר החינוך יואב קיש ברשת החברתית X. "אפשור ללמידה פרונטלית רחבה ככל שניתן תוך שמירה על ביטחונם של הילדים והצוותים היא העקרון המנחה. אני רואה את החזרה ללמידה בשגרת חירום כיעד משמעותי וכגורם שמחזק את החוסן הלאומי ופועל בהתאם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully