וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חייל תמורת 1,027 מחבלים: 12 שנה לעסקת שליט

עודכן לאחרונה: 18.10.2023 / 14:28

היום לפני 12 שנים יצא לפועל השלב הראשון בעסקה לשחרורו של החייל הישראלי משבי חמאס. 477 אסירים ביטחוניים שוחררו באותו יום בפעימה הראשונה בהם יחיא סינוואר, שהפך למנהיג חמאס בעזה ומוביל כעת את המערכה מהרצועה. בין המשוחררים גם אחד ממובילי מתקפת הפתע במלחמה

גלעד שליט נוחת בישראל/דובר צה"ל

המלחמה בעזה נכנסה ליומה ה-12. נכון להיום (רביעי), 199 משפחות קיבלו הודעה כי יקיריהם נחטפו לשטח הרצועה על ידי מחבלי חמאס. מוקדם יותר השבוע פורסם אות חיים ראשון של חטופה, מייה שם בת ה-21 משוהם, כשברקע קריאות המשפחות לפעול לשחרור כלל השבויים. ישראל מתמודדת כעת שוב עם משבר שבויים כשכל המדינה זוכרת את 18 באוקטובר 2011, לפני 12 שנים בדיוק, עת יצאה לפועל עסקת השבויים הגדולה הקודמת - העסקה לשחרורו של החייל גלעד שליט.

שליט, לוחם בחיל השריון, נחטף ב-25 ביוני 2006. אחרי יותר מחמש שנים בשבי אישרה הממשלה בראשותו של בנימין נתניהו את ההסכם. למעט שלושה מתנגדים, אביגדור ליברמן, משה (בוגי) יעלון ועוזי לנדאו, שאר חברי הממשלה תמכו. סערה ציבורית התעוררה לאור המספר הגדול של המחבלים שמשוחררים בעסקה וארבע עתירות הוגשו לבג"ץ - וכולן נדחו. מנגד, הייתה גם תמיכה גדולה בביצוע העסקה, שהובלה על ידי משפחת שליט שהקימה מטה גדול שפעל בישראל ובעולם כדי להפעיל לחץ לשחרור בנם משבי חמאס.

גלעד שליט עם ראש הממשלה נתניהו בעת שחרורו. דובר צה"ל
שליט עם חזרתו לישראל/דובר צה"ל

ההסכם נחתם ב-11 באוקטובר 2011 שבמסגרתו שליט ישוחרר תמורת 1,027 אסירים ביטחוניים ועצירים. השלב הראשון יצא לפועל בדיוק לפני 12 שנה, ב-18 באוקטובר. חמאס העביר את שליט לשטח מצרים ומשם הוא הוטס לישראל. בתמורה ישראל שחררה 477 אסירים ביטחוניים. השלב השני של העסקה יצא לפועל חודשיים לאחר מכן, אז שוחררו 550 אסירים ביטחוניים נוספים.

מחבלים רבים עם דם על הידיים שוחררו באותה עסקה. המוכר מכולם הוא יחיא סינוואר, שמאז שחרורו הפך לאיש החזק ביותר ברצועת עזה. סינוואר, שהיה שפוט לחמישה מאסרי עולם והיה חלק מהחוליה האחראית לחטיפתו ורציחתו של נחשון וקסמן, החליף בפברואר 2017 את איסמעיל הנייה כמנהיג חמאס ברצועת עזה. כעת הוא מוביל מטעם חמאס את המלחמה בעזה.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
יחיא סינוואר, בכיר חמאס. פייסבוק, אתר רשמי
סינוואר ביום שחרורו לפני 12 שנים/אתר רשמי, פייסבוק

סינוואר לא היה המחבל היחיד ששוחרר בעסקה עם דם על הידיים. ברשימה היה גם נאסר יתאימה, אחד ממבצעי הפיגוע במלון פארק בנתניה בערב ליל הסדר בשנת 2002. עם מוחמד דאגלס ואחלאם תמימי, שביצעו את הפיגוע במסעדת סבארו בירושלים שבו נרצחו 15 ישראלים במהלך האינתיפאדה השנייה, שוחררו באותה עסקה.

משוחרר נוסף מעסקת שליט היה עלי קאצ'י, שאיתו נסגר החשבון במלחמה הנוכחית. קאצ'י היה מפקד בכוח נוח'בה, יחידת הקומנדו של חמאס, והיה אחד ממובילי מתקפת הפתע ביום שבת לפני כשבוע וחצי. שבוע לאחר אותה מתקפה אכזרית, חוסל קאצ'י בתקיפה של חיל האוויר. רמטכ"ל חמאס אחמד ג'עברי, שחוסל במבצע "עמוד ענן", אמר לימים כי האסירים ששוחררו במסגרת עסקת שליט היו אחראים לרציחתם של 569 ישראלים.

תיעוד מחיסולו של אחד ממובילי מתקפת הפתע של חמאס ששוחרר בעסקת שליט

בווידאו: צה"ל ושב"כ חיסלו מפקד כוח בנח'בה שהוביל את מתקפת הטרור של ארגון חמאס ביישובי עוטף עזה/צילום: דובר צה"ל

בשבוע שעבר התייחס שמשון ליבמן, שעמד בראש המטה הציבורי להשבת גלעד שליט, למצב הנוכחי. "זה עושה לי כאב בטן בכל פעם שאני שומע שאחד המשוחררים פוגע במישהו", אמר ליבמן לוואלה!. "אבל כל עוד תהיה עוינות בינינו לבינם - תמיד יהיה עוד סינוואר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully