וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחד ממובילי שחרורו של שליט: "כשאני שומע שמשוחרר פוגע במישהו - כואבת לי הבטן"

עודכן לאחרונה: 15.10.2023 / 19:52

בצל חטיפת של כ-130 ישראלים לעזה, עולה שוב הביקורת על העסקה שבה שוחרר גלעד שליט בתמורה ליותר מאלף מחבלים. שמשון ליבמן, שהיה אחד ממובילי המאבק לשחרורו אמר בשיחה עם וואלה! כי "תמיד יהיה עוד סינוואר". לדבריו, "רק נתניהו יקבע כמה זה יעלה הפעם"

בווידאו: תקיפת אוהל חיזבאללה בהר דב/דובר צה"ל

כלי טיס של צה"ל, בהכוונה מודיעינית של שב"כ ואמ"ן, חיסלו בשבת את עלי קאצ'י, מפקד בכוח נח'בה, יחידת הקומנדו של חמאס, שהובילה את מתקפת הטרור הרצחנית ביישובי עוטף עזה בשבת שעברה. רב-המרצחים הזה כבר היה מאחורי סורג ובריח בכלא ישראלי אחרי שנעצר בשנת 2005 בעקבות חטיפה ורצח של ישראלים אבל הוחזר כחלק מהעסקה להשבתו של גלעד שליט.

לכל העדכונים מהמלחמה

הפרסום עורר זיכרונות לביקורת לה זכתה לעסקת גלעד שליט, שהביאה לשחרורם של יותר מאלף מחבלים. רובם נעלמו מאז מהאופק, אבל חלק מהם חזרו לסורם, שבו לפעילות טרור וכפי ששוב התברר אתמול, אף עומדים בצמרת הפיקוד של זרועותיו הצבאיות של חמאס.

"זה עושה לי כאב בטן. חד-משמעית", אומר לוואלה! שמשון ליבמן, שעמד בראש המטה הציבורי להשבת גלעד שליט והתבקש להיות חבר בצוות המשא ומתן במטה משפחות החטופים. "כך בכל פעם כזו, שאני שומע שאחד המשוחררים פוגע במישהו. אבל כל עוד תהיה עוינות בינינו לבינם - תמיד יהיה עוד סינוואר (ששוחרר בעסקת שליט)".

גלעד שליט עם ראש הממשלה נתניהו בעת שחרורו. דובר צה"ל
גלעד שליט עם בנימין נתניהו בזמן נחיתתו בארץ/דובר צה"ל

"אני, שמשון ליבמן, בסך הכול תרמתי חמש וחצי שנים מזמנו למה שאני מכנה 'המאבק על הערך'. צריך לעמוד על זה שלא מפקירים אזרח קל וחומר מי שאנחנו שלחנו אותו להיות שם", המשיך ליבמן. "כשאתה עומד על ערך אתה לוקח סיכונים. אולי מישהו ידע לעשות את זה באמצעים כוחניים. במקרה של שליט, שלוש שנים היינו בעד הפעלת לחצים. למדנו שמדינת ישראל לא מסוגלת להפעיל לחצים ולמדנו שהיא לא מסוגלת לאתר את גלעד שליט ולהביא אותו בכוח, ראה הטרגדיה עם נחשון וקסמן".

"אבל זה עניין ערכי ואני נאמן לתפיסה שעבור ערך אנחנו מסתכנים", מוסיף ליבמן. "הערך הוא מקור הכוח שלנו. כפי שאמר לנו בזמנו הרב לאו, זו הברית בין חייל למדינה, שזה ההבדל בין מה שהיינו במחנה בוכנוולד, איש איש לגורלו, לבין ישראל - כאן ערבים זה לזה. הוא אמר לנו 'לכו ותעשו את זה'. הכוח שלנו טמון בערך שאנחנו לא מפקירים. בעסקת שליט אני האמנתי שאנחנו מרפאים את הפצע של פרשת רון ארד".

ליבמן התייחס לאפשרות שעסקת שבויים תצא לפועל ולמחירים שלה. "כמה זה יעלה הפעם? לא אני ולא אף אחד אחר חוץ מנתניהו קובע את המחיר", אמר. "מי שהחליט על עסקת שליט היה ראש הממשלה אז והיום, בנימין נתניהו, הוא וממשלתו. בסופו של דבר היה לו את האומץ לקבל את ההחלטה. אין נוסחאות ואנחנו היום בסיטואציה אחרת לגמרי. אין מה להשוות בכלל, אבל בכל אופן המדינה היא האחראית להחזיר את החטופים".

עוד בוואלה!

המלחמה בעזה: "זה יום כיפור. חמאס בעוצמה. לרוץ אל הטנקים. בלי שאלות"

לכתבה המלאה
שמשון ליבמן, אביבה ונועם שליט במסע"ת בקריאה לשחרורו של בנם גלעד שליט, 2006. מרים אלסטר, פלאש 90
שמשון ליבמן עם הוריו של גלעד שליט/פלאש 90, מרים אלסטר

במסגרת עסקת שליט שחררה ישראל 1,027 מחבלים תמורת אזרח ישראלי אחד. בין האסירים ששוחררו היו 280 מחבלים פלסטינים שנשפטו למאסרי עולם על תכנון וביצוע פיגועי טרור, בהם נרצחו מאות אנשים בישראל. עם המשוחררים נמנו יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה, נסר יתאימה שריצה עונש 29 מאסרי עולם על ביצוע הפיגוע במלון פארק, שבו נרצחו 30 ישראלים, מעאד אבו שרח ומג'די עמרו שריצו 19 מאסרי עולם ופאדי ג'ועבה שריצה 18 מאסרי עולם - שלושה ממתכנני הפיגוע בקו 37 בחיפה, שבו נרצחו 17 אנשים ועבד אל-האדי ע'נאיים שביצע את הפיגוע בקו 405, שבו נרצחו 16 אנשים בגינו ריצה ריצה 16 מאסרי עולם וכן מוחמד דאגלס ואחלאם תמימי שריצו 15 ו-16 מאסרי עולם, בהתאמה, בגין ביצוע הפיגוע במסעדת סבארו, שבו נרצחו 15 ישראלים.

שליט הושב לישראל ב-18 לאוקטובר 2011, כחמש שנים וארבעה חודשים לאחר שב-25 ליוני 2006 נחטף מהטנק שלו, בצדו הישראלי של הגבול עם רצועת עזה. העסקה, שהושגה בתיווכם של נציגים מגרמניה ומצרים כללה שני שלבים. ב-18 באוקטובר 2011 העביר חמאס את שליט לשטח מצרים ממנה הועבר לישראל, ובמקביל שחררה ישראל בתמורה 477 אסירים ביטחוניים. חודשיים אחר כך, ב-18 בדצמבר 2011, שחררה ישראל 550 אסירים ביטחוניים נוספים.

ההסכם נחתם לאחר משא ומתן ארוך, שהתנהל בצל הפעילות הציבורית בישראל לשחרורו של שליט.
אבל, הייתה גם התנגדות לעסקה שכללה שחרור רוצחים כאמור. אחד המתנגדים הבולטים היה שר הביטחון לשעבר משה יעלון, אז השר לעניינים אסטרטגיים, שטען כי שחרור מחבלים יגרום לרצח ישראלים כפי שקרה לאחר עסקאות קודמות. סוגיית שחרורו של שליט עמדה תקופה ארוכה במרכז סדר היום התקשורתי בישראל, הפגנות למען שחרורו של שליט זכו לסיקור נרחב. מנגד, המתנגדים להסכם פשרה כואב לצורך השחרור, שזכו לחשיפה תקשורתית נמוכה יותר, הזהירו כי שחרור המחבלים הפלסטינים עשוי לגרום בעתיד למותם של ישראלים רבים בפיגועים, ובנוסף יגביר את המוטיבציה של ארגוני הטרור הפלסטינים לחטוף חיילים נוספים בעתיד. עם פרסומם של פרטי ההסכם הוגשו כנגדו ארבע עתירות לבג"ץ. כולן נדחו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully