וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסר של מפקד חיל האוויר: "חייב להיות אמון בין הלוחמים למי ששולח אותם למשימה"

5.10.2023 / 6:00

לציון 50 שנה למלחמת יום הכיפורים שלח האלוף תומר בר מסר מרומז לממשלה ולטייסים שמוחים נגד המהפכה המשפטית. בנוסף הזהיר ממלחמה שעלולה להיות קרובה מתמיד. "האמון הוא מרכיב שממנו שואבים הלוחמים על הקרקע, בים ובאוויר את תעצומות הנפש הגדולות ביותר"

ד' מחיל האוויר מודיע על הפסקת שירות המילואים עקב התקדמות חקיקת צמצום עילת הסבירות/מעריב

מפקד חיל האוויר, האלוף תומר בר, פרסם הבוקר (חמישי) טור אישי שלו לציון 50 שנה למלחמת יום הכיפורים. בדבריו שלח מסמר מרומז לממשלה ולטייסים שמוחים נגד המהפכה המשפטית. "אמון, בהגדרתו, הוא שרשרת ארוכה המורכבת מחוליות חוליות. רק חיבור חזק ועמיד שלהן יבטיח את עוצמתה", כתב. "האמון נקשר בין החוליות של כל מי ששולח את הלוחמים למשימתם, קשה ומסוכנת ככל שתהיה".

"כל מפקדי חיל האוויר שקדמו לי מאז מלחמת יום הכיפורים, נשאו עימם את משמעויותיה", נכתב. "בסדרת המופת, "האחת", שהופקה ושודרה ב'כאן' ,11 אמר מאיר שני, טייס בטייסת 201 שלחם במלחמה: 'זה נותן כל כך הרבה חוזק כשאתה יודע שיש משהו שעומד מאחוריך - מדינת ישראל, זה שלך'. דבריו אלו הם הבסיס לקיומנו, וההסבר הטוב ביותר שניתן למצוא למהפך שהתחולל במלחמה. זה היה הכוח המניע של צה"ל ומדינת ישראל, שעברו מהפתעה רבתי בעמדת נחיתות לניצחון מוחץ".

"אמירתו מגלמת בעיניי שני מרכיבים, שאין בלתם בשעת מלחמה, הראשון הוא האמון והשני מסירות הנפש של הלוחמים", המשיך בר, תוך התייחסות לאופי התקופה בחיל - במהלכה הודיעו טייסים רבים הודיעו על הפסקת התנדבותם. "אמון, בהגדרתו, הוא שרשרת ארוכה המורכבת מחוליות חוליות. רק חיבור חזק ועמיד של כל חוליות השרשרת יבטיח את עוצמתה של שרשרת האמון. חייב להתקיים אמון בין המפקד לפקודו, בין הלוחמים עצמם, החברים לקוקפיט או לצוות, השותפים כולם למשימה. האמון הוא מרכיב שממנו שואבים הלוחמים על הקרקע, בים ובאוויר את תעצומות הנפש הגדולות ביותר. הוא כולל את הרעות, את אחוות הלוחמים ואת המחויבות שאין שני לה בין לוחמים".

מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, הר הטייסים, 25 באפריל 2023. ראובן קסטרו
"חייב להיות אמון בין הלוחמים למי ששולח אותם למשימה", מפקד חיל האוויר תומר בר/ראובן קסטרו

"קורותיה של המלחמה משמשים לנו כתמרור אזהרה בוהק ומלמדים אותנו להטיל ספק גם במה שאנו בטוחים שאנו יודעים. הלקח המשמעותי ביותר, שאני נושא עימי כמפקד חיל האוויר הוא הצורך בלכידות, שתשמר את האמון שיש בצה"ל ובתוכו גם בחיל האוויר. עלינו להישאר מלוכדים, עלינו לחוש שהעם כולו מלוכד מאחורינו במשימות שבהם נוטלים על עצמם הלוחמים סיכון רב במסירות נפש, שאין שני לה. עלינו לדעת, כדבריו של מאיר שני, שיש 'משהו שעומד מאחורינו - מדינת ישראל'".

בר יידרש להציג בעוד כשבועיים לשר הביטחון יואב גלנט ולרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי את רמת הכשירות המדויקת של החיל, ובתוכה את שיעור הטייסים שיצאו מכשירות טיסה לאחר 90 יום שלא טסו. מדובר ב"רגע האמת" של חיל האוויר, שבו בתום חודשים בהם עולים ספקות לגבי מידת הפגיעה בכשירות המבצעית בעקבות התגובות למהפכה המשפטית - יידרש בר לקבוע את מידתה. הדיון, שייערך ב-17 באוקטובר, מגיע לקראת אישור תוכנית העבודה של חיל האוויר והתוכנית הרב שנתית בצה"ל שתוצג לדרג המדיני. כמו כן, לקראתו יידרשו הטייסים המוחים להכריע האם הם חוזרים לטוס או נגרעים.

בחודש יולי האחרון, עם הודעתם של כ-230 טייסי מילואים על כוונתם לא להתייצב לשירות מילואים פעיל כמחאה על הממשלה, התייחס בר וטען כי הוא "חש אחריות כבדה על הכתפיים". עוד הוסיף כי "העניין שלי הוא בכשירות ולכידות החיל ובעמידה במשימות הכבדות שמוטלות עליו. מודל השירות בחיל האוויר עובד בצורה מצויינת כבר 75 שנה. הוא מאפשר את המטרייה האווירית שהיא ביטחון אזרחינו. אם נמשיך לפגוע בכך - ייקח שנים לשקם זאת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully