וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחיל האוויר מעריכים: הלחץ שמופעל על הטייסים המוחים יחזיר אותם לכשירות

עודכן לאחרונה: 3.10.2023 / 18:09

ברקע האולטימטום שמציב החיל על הטייסים שהכריזו אי התייצבות בצל החקיקה המשפטית - בחיל האוויר סבורים שלא צפויות הפתעות לרעה בנתוני הכשירות - ואף תיתכן מגמה חיובית. מנגד, טייסים במיל' ביקרו את החלטת האלוף בר: "דיון הכשירות ילך לפח אם הממשלה לא תתחשב בבג"ץ"

ד' מחיל האוויר מודיע על הפסקת שירות המילואים עקב התקדמות חקיקת צמצום עילת הסבירות/מעריב

ברקע הדיווח בוואלה! מוקדם יותר היום (שלישי) על האולטימטום שיציבו בחיל האוויר לטייסי המילואים שהכריזו במחאה על אי התייצבות - זאת לקראת גיבוש תמונת כשירות מבצעית מעודכנת של החיל. לפיכך, הטייסים המוחים נגד המהפכה המשפטית יידרשו להכריע - חוזרים לטיס או נגרעים. בחיל האוויר מעריכים כי הלחץ שמפעיל החיל על הטייסים יחזיר אותם לכשירות. גורמים בכירים סברו שלא יהיו הפתעות לרעה בנתונים של הערכת הכשירות. לטענתם, תיתכן אפילו מגמה חיובית, שכן כבר לאחרונה חזרו חלקם לטיסה.

תהליך גיבוש תמונת הכשירות בחיל בא כאמור לקראת אישור התוכנית הרב שנתית בצה"ל. "התהליך עצמו מאפשר למפקדים לסנכרן את כלל המערכת", אמר אחד הגורמים והבהיר, "מדובר בתהליך בריא עבור מפקדים שמתכננים את תוכנית העבודה לשנה הבאה".

חברי טייסת 69, במפגש עם הרמטכ"ל אביב כוכבי, בסיס חצרים, 20 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
חברי טייסת 69, במפגש עם הרמטכ"ל אביב כוכבי, בסיס חצרים, 20 בדצמבר 2022/ראובן קסטרו

בכל זאת, טייסי קרב במיל' מצהירים שלא יחזרו לאימונים:

  • טייס קרב ותיק במילואים, ממובילי המחאה של קבוצת 230 טייסי המילואים שהצהירו כבר ביולי האחרון שלא ישובו לטיסה, אמר: "אנחנו מבינים את הצורך של חיל האוויר לבנות את תמונת המצב לאור העובדה שטייסים לא טסו הרבה זמן".
  • לדבריו, "זה מקצוע מסוכן שאנשים צריכים לשמור בו כשירות ויש אירוע. אם לא היה אירוע לא היה דיון כשירות כזה".
  • ובכל זאת טען הטייס: "חיל האוויר צריך לדעת איפה הוא עומד בצורה חדה - מבחינת הכוונות של הקואליציה וההפיכה המשטרית שום דבר ללא שינוי. ההיפך, חוזרים למושב החורף ונראה שהם ממשיכים בכל הכוח ולכן גם מבחינתו אין שינוי. אנחנו מונעים מהצורך לשמור על הדמוקרטיה".

ביקורת נגד מפקד החיל:

  • טייסי הקרב מתחו ביקורת על מפקד חיל האוויר שבחר בתאריך חזרת הכנסת למושב החורף כתאריך סיום הליך בדיקת כשירות החיל.
  • אחד הטייסים אמר: "אם זה היה בנובמבר, דצמבר, זה היה נראה אחרת. אני מבין אותו אבל יותר מדי אנשים מפרשים את זה אחרת".
  • לדבריו, "הוא יכול לקיים את הדיון ב-17 באוקטובר, בג"ץ יום אחרי מבטל את עילת הסבירות והממשלה אומרת שהיא לא מתחשבת בבג"ץ. אתה לא חושב שעוד 400 טייסים יפסיקו לטוס? ואז דיון הכשירות הזה ילך לפח. כולנו סוחבים כאבי בטן עזים כולל אלו שחזרו לטיסה".
מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, הר הטייסים, 25 באפריל 2023. ראובן קסטרו
מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, הר הטייסים, 25 באפריל 2023/ראובן קסטרו

הפגיעה העיקרית בכשירות : המטה המבצעי של חיל האוויר

  • בלב תשומת הלב של חיל האוויר כעת הן בעיות הכשירות המבצעית שנוצרו במטה המבצעי בבור של חיל האוויר - שאחראי על תכנון המבצעים בהגנה ובהתקפה.
  • כבר בשלב זה הוחלט לשבץ בעלי תפקידים בעלי ניסיון דומה, למשל מתחום המודיעין, בתפקידי תכנון, שליטה, הנדסה וכו'.

בצל המחאה, צה"ל ישנה תכניות אופרטיביות?

  • "חלק מהמשימות של חיל האוויר הפכו להיות לא פשוטות מכיוון שחלק נכבד מהטייסים לא באים - מפקד חיל האוויר רוצה למנף את זה כדי לקרוא לאנשים לחזור", אמר טייס קרב ותיק במילואים.
  • אולם לדבריו, "הפעם רוצים בחיל האוויר לווסת בין טייסות לתכנן אחרת תכניות מבצעיות".
  • "אנחנו מבינים את זה לגמרי - אבל אני מקווה שחיל האוויר לא ישנה את התוכניות האופרטיביות שלו ושאני וחבריי נחזור לטוס - ולא בעוד חצי שנה אלא בעוד חודש", אמר והזהיר: "כרגע נכנסים למושב החורף בכנסת ואני לא רואה שינוי. ככל שהזמן עובר אנשים יהיו פחות כשירים להגיע למלחמה".
  • בתוך כך, על רקע הנתונים שנאספו עד כה מאשרים גורמים רשמיים בחיל האוויר כי נבדקת אפשרות לשנות את אופי האימונים על רקע פערים בכשירות לחלק מהטייסים.
  • "למוביל רביעיית מטוסים יש אימון שונה ממוביל זוג מטוסים ומטייס מסוק קרב או מנווט ובטח מטייס צעיר בטייסת".
מפעילות כטמ"ם . 11 באפריל 2023. דובר צה"ל
מפעילות כטמ"ם . 11 באפריל 2023/דובר צה"ל

בחיל מתעקשים: "אין כוונה להדיח, מי שלא חוזר לכשירות - בוחר בעצמו"

  • בחיל האוויר דוחים את הטענות של טייסי מילואים שבמסרים שקיבלו נרמז כי יודחו מטיסה על רקע ההודעה שלא יגיעו לאימונים עד להודעה חדשה.
  • גורמים רשמיים הבהירו כי מי שלא מגיע לאימונים מאבד כשירות ובכך מוציא את עצמו מרשימת הכוננות המבצעית.
  • "אין כוונה להדיח ולא משתמשים במונח הזה", אמר אחד הגורמים בחיל האוויר והוסיף, "אדם שלא חוזר לכשירות עשה את הבחירה בעצמו".

חיל האוויר: תהליך שגרתי ולא מנוף לחץ

  • בחיל האוויר דוחים את הטענות כי הופעל לחץ פוליטי או של דרגים בכירים על מפקדי חיל האוויר לבצע הערכת כשירות ונטען כי מדובר בפעולה שמתקיימת כל שנה לקראת תכנון גרף האימונים והפעילות המבצעית לשנה הלועזית הבאה.
  • מטרת הערכת הכשירות החיילית נועדה כדי לתת מענה מדויק לחוסרים בכוח האדם ולפערים ברמת הכשירות המבצעית של קציני המילואים ואנשי צוות האוויר השונים והוא נכון למפעילי כלי טיס לא מאוישים, טייסים, מדריכים בבית הספר לטיסה, אנשי המטה המבצעי ועוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully