וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע האמת של חיל האוויר: בצל המחאה - מפקד החיל יידרש לקבוע כשירות מבצעית

עודכן לאחרונה: 3.10.2023 / 9:28

לקראת אישור התוכנית הרב-שנתית בצה"ל, האלוף תומר בר יציג לרמטכ"ל ולשר הביטחון את הכשירות המבצעית של החיל, ובתוכה את שיעור הטייסים שיצאו מכשירות - על רקע מחאת אי-ההתייצבות נגד המהפכה המשפטית. לקראת הדיון, יידרשו הטייסים המוחים להכריע - חוזרים לטוס או נגרעים

ד' מחיל האוויר מודיע על הפסקת שירות המילואים עקב התקדמות חקיקת צמצום עילת הסבירות/מעריב

מפקד חיל האוויר, האלוף תומר בר, יידרש להציג בעוד כשבועיים לשר הביטחון, יואב גלנט ולרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי את רמת הכשירות המדויקת של החיל ובתוכה את שיעור הטייסים שיצאו מכשירות טיסה לאחר 90 יום שלא טסו. הדיון, שייערך ב-17 באוקטובר, מגיע לקראת אישור תוכנית העבודה של חיל האוויר והתוכנית הרב שנתית בצה"ל שתוצג לדרג המדיני.

בחודשים האחרונים נשמעו טענות רבות אודות כשירות חיל האוויר בצל איומים מצד טייסים ואנשי צוות אוויר לא להתייצב לשירות מילואים ברקע החקיקה המשפטית שמקדמת ממשלת נתניהו. בחודש יולי האחרון, כ-230 טייסי מילואים הודיעו במחאה על כוונתם לא להתייצב לשירות מילואים פעיל - שכן לטענתם הממשלה מייצרת משבר עמוק שמערער את איכות צבא העם.

מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, הר הטייסים, 25 באפריל 2023. ראובן קסטרו
מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, הר הטייסים, 25 באפריל 2023/ראובן קסטרו

לוחות הזמנים:

  • האלוף בר הנחה את הפיקוד הבכיר בחיל ואת מפקדי הטייסות לגבש עד לתאריך ה-15 באוקטובר מצבת כוח אדם, ובה יובהר - מי לא חוזר לטיסה, מי חוזר לטיסה מלאה ומי עדיין מתלבט.
  • כמו כן, ב-17 באוקטובר יקיים מפקד החיל דיון רחב עם כלל מפקדי הטייסות ובו יעבור על כלל רשימת הטיסיים כדי לבחון באופן פרטני כיצד יש להתנהל.
  • כך, יגבש האלוף בר תמונה ברורה, מבוססת מספרים מדויקים, אודות כשירותו המבצעית של חיל האוויר ומוכנותו למלחמה בתרחישים שונים - כולל מלחמה רב זירתית.
  • טייס שיודיע על חזרה לטיסה יקבל "חליפת חזרה לכשירות", וטייס שמתנדנד יזומן לשיחה אישית שבסופה יידרש להחליט באופן סופי.

מדרגת הכשירות למלחמה:

  • בפקודות חיל האוויר נקבע רף של 90 ימים ללא טיסה - שלאחריו יש השלכות על כשירות הטייס. מפקד חיל האוויר החליט לאכוף את את ההוראה בצורה קפדנית יותר.
  • הנתון המסכם של מצב החיל יועבר כמקובל לרמטכ"ל, לשר הביטחון, לראש הממשלה, בנימין נתניהו, וכפי הנראה גם ליו"ר ועדת החוץ והביטחון, יולי אדלשטיין.
מחאת הטייסים. ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
מחאת הטייסים/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו

מילואמיניקים נגד מפקד החיל:

  • טייסי מילואים מתחו ביקורת על רף 90 הימים כ-"קו אדום" - לטענתם הוא יכול להמתין להחלטת בג"ץ בנושא.
  • גורמים המצויים בהתארגנות טייסי המילואים מעריכים כי "יש על מפקד חיל האוויר לחץ מגבוה. מחוץ לצבא. להודיע על רמת הכשירות של החיל לפני החלטת בג"ץ כדי להפעיל לחץ פוליטי ותקשורתי".
  • לדבריהם, "היו כבר מקרים שבהם טייסים לא היו בכשירות טיסה יותר מ-90 ימים בגלל רילוקיישן, חופשות ארוכות, לימודים או טיסות עסקים ארוכות - ובחיל האוויר לא התרגשו מזה".
  • "נכון שיש הוראות זרוע אוויר אבל נכון לבחון את זה לגופו של טייס", הוסיפו הגורמים.
  • כמו כן, מילואימניקים בחיל האוויר טענו כי "מפקד החיל יצטרך לבחור האם הוא משרת את המלך או את הממלכה - כל זה לפני שבג"ץ אמר איזו מילה על נקודת השבר של הטייסים. אם בג"ץ היה אומר עכשיו משהו אז מצופה מהטייסים היה לקבל החלטה. אבל זה לא המצב".

חיל האוויר בצל המחאה:

  • בשלב זה, עיקר העומס בחיל מתמקד בבית הספר לטיסה - שעיקרו מדריכי טיסה במילואים. כמו כן, מורגש עומס גם בטייסות.
  • בבית הספר לטיסה דאגו להשלים את השורות במפקדים בכירים וטייסים בשירות פעיל כולל מילואימניקים ובטייסות השונות מווסתים כוננויות בהתאם לחוסרים של טייסי מילואים שהודיעו כי לא יטוסו עד להודעה חדשה או ביקשו שבשלב הזה לא לזמן אותם למילואים.
ראש הממשלה בנימין נתניהו, הרמטכ"ל הרצי הלוי, שר הביטחון יואב גלנט בהרמת כוסית לרגל חג הפסח בפורום מטכ"ל, 4 באפריל 2023. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
ראש הממשלה בנימין נתניהו, הרמטכ"ל הרצי הלוי, שר הביטחון יואב גלנט בהרמת כוסית לרגל חג הפסח בפורום מטכ"ל, 4 באפריל 2023/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

המחאה של קציני המטה המבצעי בחיל:

  • גורמי חיל האוויר במילואים טוענים כי הבדיקה שמבצע כעת מפקד חיל האוויר כוללת בעיקר אנשי צוות אוויר (טייסים) ולא את קציני המילואים של המטה המבצעי שמהווים את "מסת המוח" שעומדת מאחורי השליטה, הבקרה, התכנון וההוצאה אל הפועל של המבצעים בשגרה וחירום.
  • "קציני המילואים הוותיקים והמנוסים מהמטה המבצעי הם הכי נחושים לא לחזור לשירות מילואים פעיל. אין באמת תחליף לניסיון ולידע שלהם - רובם טייסי מילואים שהפסיקו טיסה מפאת גילם, בני 50 ומעלה ומשרתים בתפקידי תכנון שליטה ובקרה", אמרו הגורמים.
  • אחד מקציני המילואים שמצוי בהתארגנות הטייסים, הוסיף: "כמו שזה נראה כרגע לחיל האוויר אין מענה לזה".

תגובת דובר צה"ל:

"צה"ל בכלל, וחיל האוויר בפרט, מחויבים להבטחת כשירות ומוכנות צה"ל. מפקדי צה"ל עומדים בקשר רציף עם אנשי המילואים, במטרה לשמור על כשירות צה"ל ולייצר תמונת כשירות מהימנה ומדויקת. כחלק מכך, מפקד חיל האוויר הנחה על ביצוע שיחות לאנשי המילואים בחיל, שמטרתן מיפוי תמונת הכשירות של החיל והחזרת משרתי מילואים לשירות מילואים, בטרם פגיעה בכשירותם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully