וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החתימה על מכירת חץ 3 לגרמניה: "יש פה הכרה עולמית בעליונות הטכנולוגית של ישראל"

עודכן לאחרונה: 29.9.2023 / 3:24

מנכ"ל התעשייה האווירית לאחר החתימה על עסקת המיליארדים למכירת הטיל למשרד ההגנה הגרמני: "אני בן לניצולת שואה. סגירת המעגל האישית פה היא משמעותית בשבילי". על האפשרות למכור את המערכת לסעודיה: "סעודיה זה פוטנציאל לא ממומש. אני לא רוצה להגיד כן או לא"

מערכת ההגנה האווירית תוצרת ישראל, "חץ 3", תימכר לגרמניה. 17 באוגוסט 2023/משרד הביטחון

"חתמתי על הרבה עסקאות בימי חיי", אמר מנכ"ל התעשייה האווירית בועז לוי בראיון לוואלה! מגרמניה, זמן קצר לאחר החתימה על עסקת הענק של מכירת סוללות מערכת חץ 3 למשרד ההגנה הגרמני, "פה היתה התרגשות מיוחדת ולא רק בגלל הסכום (3.5 מיליארד דולר א.ב). בעיניי זה מחבר כל כך הרבה מעגלים ביחד". לדברי לוי, "קודם כל יש פה הכרה עולמית לעליונות טכנולוגית של ישראל. הם עשו מאמץ, דחו את כל המערכות בעולם, ובחרו במערכת חץ 3. זה כבר נותן לי גאווה כמנכ"ל תע"א".

לוי ממשיך ומפרט: "יש את הפן הכלכלי, שזו עסקת ענק, ואחר כך יש את הפן האישי. אתה מכיר אותי, וזוכר איך ליוויתי את הפרויקט, ולראות איך זה נמכר למדינה שלישית - זה מאוד חשוב. ואני גם מעריך שיהיו לזה עסקאות נוספות. הכול מתחבר ביחד וגורם לתענוג גדול".

בועז לוי, מנכ"ל התעשייה האווירית וטיל חץ. התעשייה האווירית,
מעריך שיהיו עסקאות נוספות. מנכ"ל התעשייה האווירית בועז לוי/התעשייה האווירית

מדינה מאוד מפותחת כמו גרמניה רוכשת מערכת הגנה מפני טילים ממדינה קטנה כמו ישראל בסכום עתק. מה אתה חושב על זה?

"הצורך הוא אבי ההמצאה. כשאין לך צורך אתה לא ממציא. אנחנו במדינת ישראל עמדנו בפני איום, והיינו צריכים להמציא המצאות. האיום היה מוחשי. זה במעגלים ההיסטוריים. צריך גם לזכור שד"ר ורנר פון בראון המציא את הטיל הבליסטי הראשון כאן על אדמת גרמניה. אחר כך הוא עבר לארצות הברית והפך להיות גיבור אמריקאי, שהמציא חללית שהגיעה אל הירח. אבל מאז הם לא התפתחו. העולם כן התפתח בתחום של האיום, ואנחנו ראינו את האיום סביב מלחמת המפרץ. לכן בישראל התפתח מענה מתקדם מאוד כבר לפני 30 שנה. המערכות שלנו הן היום לא רק נותנות מענה לאיום הנוכחי, אלא מענה לשלבים הבאים".

האם סעודיה על הפרק בנוגע לעסקת רכש מערכת הגנה מפני טילים?

"סעודיה זה פוטנציאל לא ממומש. אני לא רוצה להגיד כן או לא. יש שיחות כאלו ואחרות על כל מיני מערכות אבל זו מערכת יחסים שעוד לא נבנתה היא עוד לא קיימת. קשה לי מאוד להשוות את מערכת היחסים עם סעודיה, שהיא ממש בשלב הבוסר שלה, למערכת היחסים עם גרמניה, שהיא מאוד עמוקה בכל הרמות והדרגים".

עוד בוואלה!

הפיתוח, המגעים עם ארה"ב והתכנון לעתיד: מאחורי הקלעים של עסקת הענק עם גרמניה

לכתבה המלאה
חץ 3, עסקת הענק עם גרמניה, 18 באוגוסט 2023. צילום: משרד הביטחון, מערכת וואלה
מחויבות עצומה לעמוד בלוח זמנים. מערכת חץ 3/מערכת וואלה, צילום: משרד הביטחון

מדובר בעסקה עצומה, על רקע ההיסטוריה העצובה שלנו עם גרמניה. היה אירוע או משפט שריגש אותך במעמד החתימה?

"אני בן לניצולת שואה. סגירת המעגל האישית פה היא משמעותית בשבילי. ובאמת בשנים אחרונות שבהן אנחנו מדברים על החץ, נפגשתי פה (בגרמניה) עם כל הצמרת הביטחונית, והיו משפטים שמדגישים את הקשר האמיץ הזה בין גרמניה החדשה למה שהיה. אני לא מסתיר את העובדה הזו מהם. הם יודעים. ואני חושב שהם רואים בזה אלמנט של כבוד. אבל אם אתה שואל אותי האם היה רגע שבו עברנו את נקודת השיא? זה אותו ערב הזיכרון לשואה ולגבורה כשצוות של משרד הביטחון, התעשייה האווירית וחיל האוויר הגרמני הלכו למחנה הריכוז פה בגרמניה, ועשו טקס שואה שבו הם היו שותפים. זה אירוע שהיה מאוד עוצמתי עבורי".

לסיכום, מה אתה צופה שיהיה בעתיד?

"מדובר בתהליך של העסקה הביטחונית הגדולה ביותר. יש פה מחויבות עצומה מצד מדינת ישראל והתעשייה האווירית לעמוד בלוח זמנים של מבצעיות ראשונית ב-2025, ונעשה הכול לעמוד בזה. החתימה היום היא גושפנקא לביצועים ולתהליך עצמו, שמתחיל היום לנוע בקצב מהיר. חץ 4 וחץ 5 בדרך, וימשיכו את הפיתוח המאוד מוצלח של חץ 3. הם יובילו אותנו לשיאים חדשים שמטרתם להגן על אזרחים, ובזה אני רואה כבוד גדול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully