וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנסיעה של נתניהו לארצות הברית: מהנאום באו"ם ועד לראיונות בתקשורת וההפגנות, כל הפרטים

עודכן לאחרונה: 23.9.2023 / 19:24

בנאום באו"ם עסק נתניהו בהסדר המתגבש עם סעודיה, בשלום עם הפלסטינים ובאיראן. נאומו התקבל בתגובות מעורבות של דברי שבח וביקורת, גם בתוך הקואליציה. בראיונות שהעניק נתניהו לתקשורת האמריקנית אמר שבן גביר וסמוטריץ' יצטרכו לקבל את החלטותיו: "הם מדברים ומדברים"

בוידאו: נתניהו באו"ם: אנחנו על סף שלום בין ישראל לסעודיה, אסור שלפלסטינים יהיה וטו/אתר האו"ם
  • ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם אתמול (שישי) בעצרת האו"ם בניו יורק. "אני רוצה שלום עם הפלסטינים", אמר בפתח דבריו, "אבל אסור לתת לפלסטינים וטו על שלום בין ישראל למדינות ערב. הפלסטינים צריכים להיות חלק מהתהליך. הם יכולים להרוויח ממנו. אבל אסור שהם יטילו עליו וטו".
  • נתניהו התייחס לתהליך השיחות לקראת גיבוש הסדר עם סעודיה. "אני מאמין שאנחנו על סף פריצת דרך דרמטית עוד יותר - שלום בין ישראל לסעודיה", אמר נתניהו. בשלב זה, הציג מפה של המזרח התיכון, כדי להדגים את הרווחים האזוריים של שלום עם סעודיה.
  • נתניהו התייחס גם לסוגייה הפלסטינית: "הרחבת מעגל השלום באזור תסייע להשגת שלום עם הפלסטינים, אבל הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס צריך להפסיק להפיץ שקרים אנטישמיים נגד העם היהודי והמדינה היהודית. הוא אמר שהיטלר לא היה אנטישמי. אי אפשר להמציא דברים כאלה".
  • ראש הממשלה התייחס למתיחות מול איראן וטען כי "יש להחזיר את הסנקציות של מועצת הביטחון של האו"ם על איראן, היא צריכה לעמוד מול איום צבאי אמין. כל עוד אני ראש ממשלת ישראל, לא אתן לאיראן להשיג נשק גרעיני".
נאום רה"מ בנימין נתניהו בעצרת האו"ם, 22 בספטמבר 2023. רויטרס
נאום נתניהו באום, 22 בספטמבר 2023/רויטרס

מה הם אומרים?

  • יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד מתח ביקורת על הנאום באו"ם. "נתניהו מתעלם מהדרישה הסעודית להפוך למדינת סף גרעינית, מתעלם מההסכמה הפלסטינית ללכת להסכם ביניים, מתעלם מהדרישה האמריקנית לעצור את המהפכה המשטרית", מסר לפיד.
  • שר האוצר בצלאל סמוטריץ' סבר אחרת, והודה לנתניהו על נאומו. "תודה לך אדוני ראש הממשלה על ייצוג מרשים של מדינת ישראל בעצרת האו"ם. יחד נביא בע"ה שלום תמורת שלום", מסר סמוטריץ'.
  • הנשיא יצחק הרצוג הגיב גם הוא ובירך על הנאום. "חזון השלום האזורי כשסעודיה במרכזו הוא החלופה ההיסטורית לאיום הבלהות האיראני למזרח התיכון - כשאיום הגרעין האיראני במרכזו", מסר. "זהו מסר חשוב בנאומו של ראש הממשלה בפני עצרת האו"ם ואני מברך עליו".
  • השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מתח גם הוא ביקורת על הנאום. "היו בו אמירות חשובות, אבל השאלה האמיתית זו המשמעות שלו בשטח ואיך זה יתבטא", טען. "עוצמה יהודית לא תאפשר שלום תמורת שטחים או שלום תמורת פגיעה בריבונות של מדינת ישראל".

עוד בוואלה!

נתניהו באו"ם: אנחנו על סף שלום בין ישראל לסעודיה, אסור שלפלסטינים יהיה וטו

לכתבה המלאה
הפגנה מחוץ לנאום רה"מ בנימין נתניהו בעצרת האו"ם, 22 בספטמבר 2023. רויטרס
הפגנה מחוץ לבניין האו"ם/רויטרס

במוקד החדשות

  • נתניהו העניק לאחר נאומו כמה ראיונות לכלי תקשורת אמריקנים.
  • "אני חושב שאנחנו מתקרבים להסכם עם סעודיה בכל יום שמתקרב", אמר נתניו בריאיון לרשת פוקס. "יש לנו חלון הזדמנויות מוגבל להגיע להסכם בחודשים הקרובים, אחרת - התהליך עלול להימשך שנים".
  • בריאיון לרשת CNN אמר נתניהו כי השרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר יצטרכו לקבל את החלטתו, אם יאשר צעדים עבור הפלסטינים במסגרת הסכם נורמליזציה עתידי עם ערב הסעודית. "הם מדברים ומדברים, זה מה שעושים פוליטיקאים".
  • נתניהו הדגיש בריאיון כי הוא זה שצירף את סמוטריץ' ובן גביר וממשלתו - ולא ההיפך. "הם הצטרפו אלי, לא אני אליהם".
  • נתניהו נשאל כמה פעמים האם הוא מתחייב לכבד פסיקה של בג"ץ נגד החוקים שהעבירה ממשלתו, אך כמו בריאיון הקודם ברשת, סירב להשיב. "אנחנו צריכים לדעת אם בית המשפט העליון מתחייב לא להתערב בחוק יסוד".
הפגנות לקראת נאום רה"מ בנימין נתניהו בעצרת האו"ם, 22 בספטמבר 2023. ללא, אתר רשמי
הפגנה לקראת הנאום באו"ם/אתר רשמי, ללא

ברקע הדברים

  • עשרות מפגינים מחו נגד נתניהו בניו יורק במהלך ימי כינוס העצרת הכללית, בזמן פגישתו עם הנשיא ביידן ובזמן נאומו. הפגנות אחרות התקיימו בתמיכה בנתניהו. על פי סקר מעריב שהתפרסם אתמול, רוב המשיבים (53%) התנגדו לקיום פעולות מחאה נגד רה"מ נתניהו על אדמת ארה"ב בעת ביקורו שם, בעוד ש-36% תמכו בכך ו-11% חסרי דעה.
  • נתניהו נועד אמש עם ראשי הארגונים היהודיים בארה"ב. בפגישה טען נתניהו כי הוא היה קרוב מאוד לפשרה על המהפכה המשפטית, אולם האופוזיציה היא זו שהכשילה את המהלך כיוון שנכנעה ללחץ מתנועת המחאה - כך אמרו לוואלה! שלושה גורמים שהשתתפו בפגישה.
  • בפגישה השתתפו כ-25 נציגים של הארגונים היהודים המובילים בארה"ב. בין המשתתפים היו גם ראשי ארגונים שמזוהים עם הצד השמאלי של המפה הפוליטית בארה"ב ושחלקם כמו ראש התנועה הרפורמית הרב ריק ג'ייקובס וראש מועצת הנשים היהודיות שילה כץ אף נאמו בהפגנות נגד המהפכה המשפטית בישראל ובארה"ב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully