וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: נתניהו הורה לבחון פשרה שתאפשר לסעודיה להעשיר אורניום בשטחה

עודכן לאחרונה: 21.9.2023 / 9:16

לפי הוול סטריט ג'ורנל, רה"מ הנחה גורמי מקצוע לשתף פעולה עם ממשל ביידן במטרה למצוא נוסחה שתוביל להסכם. בכך, תצטרף סעודיה לאיראן כמדינה נוספת במזה"ת שמעשירה אורניום בשטחה. המהלך מעורר ביקורת, ובמערכת הביטחון חוששים שהתוכנית האזרחית תהפוך לצבאית בעתיד

בוידאו: ביידן נפגש עם נתניהו: "נדון על הנושאים הקשים - כמו שמירה על הערכים הדמוקרטיים"/לעמ

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הורה לגורמים בכירים במערכת ביטחון לבחון פשרה שתאפשר לסעודיה להעשיר אורניום בשטחה, זאת במסגרת הסכם הנורמליזציה שמקדם הממשל האמריקני - כך דווח הבוקר (חמישי) ב"וול סטריט ג'ורנל".

על פי הדיווח, גורמים רשמיים ישראלים עובדים מאחורי הקלעים עם ממשל ביידן במטרה להגיע לעסקה המשולשת, שלמעשה תוביל לכך שסעודיה תצטרף לאיראן כמדינה נוספת במזרח התיכון שמעשירה אורניום.

ארה"ב וסעודיה מנהלות משא ומתן על קווי המתאר של העסקה, במסגרתה הממלכה תכיר בישראל בתמורה לסיוע לפיתוח תוכנית הגרעין האזרחית עם העשרת אורניום על אדמתה. היבטים אחרים של העסקה המתפתחת צפויים לכלול ויתורים לפלסטינים וערבויות ביטחוניות של ארה"ב.

אם סעודיה תסכים לכונן יחסים דיפלומטיים עם ישראל, זה יסלול את הדרך למדינות ערביות ומוסלמיות אחרות ללכת בעקבותיה, ולמעשה לסיים עשרות שנים של נידוי.

יורש העצר הסעודי בן סלמאן. 21 לספטמבר 2023. רויטרס
בן סלמאן/רויטרס

ארצות הברית וישראל טרם הגיעו להסכמות בנושא, אך המגעים לתוכנית שתאפשר העשרת אורניום בסעודיה, מהווים תפנית אחרי עשרות שנים של מדיניות בשתי המדינות, שבהן מנהיגים מכל קצוות הקשת הפוליטית פעלו כדי למנוע ממדינות במזרח התיכון לפתח יכולת כזו.

"התמיכה הישראלית בהעשרת אורניום סעודית מהווה שינוי מדיניות קיצוני עבור מדינה שמתנגדת להפצת גרעין במזרח התיכון מאז היווסדה, ולראש ממשלה שהקדיש את הקריירה שלו להתנגדות להתעשרות איראנית", אמר מארק דובוביץ', מנכ"ל "הקרן להגנה על דמוקרטיות", ארגון מוושינגטון שמתנגד לעסקה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח פגישתו עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, במלון Intercontinental בניו יורק.. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו וביידן, אתמול/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

אתמול התראיין יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, לרשת פוקס ואמר כי "בכל יום אנחנו מתקרבים יותר להסכם עם ישראל". לדבריו, הסוגייה הפלסטינית חשובה מאוד כדי שיוכל להתקיים הסכם נורמליזציה עם ישראל: "אנחנו מקווים שההסכם יקל על החיים של הפלסטינים", אמר.

בריאיון, הבהיר בן סלמאן כי אם תהיה פריצת דרך ביחסים בין ישראל לסעודיה, הוא יהיה מוכן לעבוד עם כל מנהיג ישראלי: "לפי המדיניות בסעודיה - לא מתערבים בזהותו של מנהיג המדינה. אם נצליח להגיע להסכם בין ישראל לסעודיה, נבסס יחסים עם ישראל בלי קשר למי שיעמוד בראשה".

בנוסף, התייחס בן סלמאן גם לאיומי הגרעין האיראני ואמר כי מדובר ב"צעד גרוע". לדבריו, "מי שישתמש בנשק כזה, ייאלץ לנהל מאבק מול כל העולם". עוד הוסיף בן סלמאן: "אם איראן תקבל נשק כזה - גם לנו יהיה, מסיבות ביטחוניות ומאזן כוחות במזרח התיכון. אבל אנחנו לא רוצים להגיע לשם".

הצהרת בנימין נתניהו במשרד החוץ בירושלים, 09.09.19. ראובן קסטרו
"יאפשר לסעודים להעשיר אורניום אחרי שהקדיש את הקריירה שלו להתנגדות לגרעין האיראני?". נתניהו/ראובן קסטרו

ההנחיה של נתניהו לבכירים הישראלים לפתוח במשא ומתן היא הסימן המובהק ביותר לכך שראש הממשלה מוכן לאפשר לסעודיה לקדם את שאיפותיה הגרעיניות, למרות שהמבקרים של המהלך טוענים כי הוא עלול להאיץ את מירוץ החימוש באזור.

בעוד שממשל ביידן מתכנן תוכניות למערכת להעשרת אורניום בניהול ארה"ב בסעודיה כאפשרות להתמודד עם הדחיפה של הממלכה להקמת תוכנית גרעין משלה, גורמים אמריקנים הזהירו כי הם שוקלים חלופות אחרות. הנשיא ביידן עדיין לא חתם על הרעיון לאפשר העשרת אורניום בערב הסעודית, לפי גורמים המעורים בנושא.

ביידן שוחח על ההימור הדיפלומטי אתמול כשפגש את נתניהו בניו יורק בשולי העצרת הכללית של האו"ם - הפעם הראשונה בה נפגשו השניים מאז שנתניהו חזר לתפקיד בדצמבר.

"בנושא הגרעין ראינו לגמרי עין בעין מההתחלה. גם לגבי מה שאנחנו לא יכולים לעשות וגם על מה שאולי נוכל לעשות", אמר גורם ישראלי בכיר על המשא ומתן עם הסעודים. הגורם הוסיף שישראל תרצה לשים "הרבה" אמצעי הגנה על כל תוכנית העשרה סעודית.

בצה"ל ובמשרד הביטחון גוברת הדאגה מההתקדמות במגעים בין ממשל ביידן לבין סעודיה בנושא תוכנית גרעין שתכלול העשרת אורניום על אדמת סעודיה. לדבריהם, הדאגה העמוקה נובעת מכך שעד כה הדברים לא הוצגו ונדונו עם גורמים בצה"ל ובחלקים רלוונטיים נוספים של מערכת הביטחון בישראל.

אחד המרכיבים הרגישים ביותר של העסקה עם סעודיה, לצד נורמליזציה עם ישראל, הוא הקמת תוכנית גרעין אזרחית סעודית שתכלול העשרת אורניום בשטחה של הממלכה. במערכת הביטחון חוששים כי תוכנית הגרעין האזרחית הזו עלולה להפוך בעתיד לתוכנית גרעין צבאית ולעודד מדינות נוספות באזור להקים תכניות גרעין משלהן.

שר הביטחון יואב גלנט נפגש לפני כשבועיים בניו יורק עם יועצו הבכיר של הנשיא ביידן לנושא המזרח התיכון ברט מקגרק והציג לו רשימת שאלות שגובשה בצה"ל ובמשרד הביטחון לגבי תוכנית הגרעין הסעודית. עד כה לא קיבלה מערכת הביטחון תשובות לשאלות האלה - לא מהצד האמריקני ולא מהגורמים בצד הישראלי שאחראים על המגעים עם ארה"ב בנושא סעודיה.

לפגישה עם ביידן צירף אליו נתניהו את ראש המוסד דוד ברנע, שנפגש כמה פעמים בחודשים האחרונים עם יועציו של הנשיא לשיחות בנושא המגעים עם סעודיה ובעיקר בנושא תוכנית הגרעין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully