וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גוברת הדאגה בצה"ל ובמשרד הביטחון מהתקדמות המגעים בין ארה"ב לסעודיה על תוכנית גרעין

מקורות ישראלים אמרו כי הדאגה העמוקה נובעת מכך שעד כה הדברים לא הוצגו ונדונו עם גורמים בצה"ל ובחלקים רלוונטיים נוספים של מערכת הביטחון בישראל. המגעים לעסקת חבילה עם סעודיה יהיו אחד הנושאים המרכזיים בפגישה שתתקיים היום בניו יורק בין הנשיא ביידן לראש הממשלה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא טורקיה רג'פ ארדואן נועדו בניו יורק. 20 בספטמבר 2023/רועי אברהם/לע"מ, סאונד: יחזקאל קנדיל/לע"מ

בצה"ל ובמשרד הביטחון גוברת הדאגה מהתקדמות במגעים בין ממשל ביידן לבין סעודיה בנושא תוכנית גרעין שתכלול העשרת אורניום על אדמת סעודיה, כך אמרו מקורות ישראלים שמעורים בנושא. לדבריהם, הדאגה העמוקה נובעת מכך שעד כה הדברים לא הוצגו ונדונו עם גורמים בצה"ל ובחלקים רלוונטיים נוספים של מערכת הביטחון בישראל.

ג'ו ביידן עם נסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמן, 15 ביולי 2022. רויטרס
התקדמות במגעים. ביידן ובן סלמן/רויטרס

למה זה חשוב:

  • סוגיית המגעים על עסקת חבילה עם סעודיה צפויה להיות אחד הנושאים המרכזיים בפגישה בין נשיא ארה"ב ביידן לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו שתתקיים היום בשעה 17:00 לפי שעון ישראל.
  • אחד המרכיבים הרגישים ביותר של העסקה עם סעודיה, לצד נורמליזציה עם ישראל, הוא הקמת תכנית גרעין אזרחית סעודית שתכלול העשרת אורניום בשטחה של הממלכה.
  • במערכת הביטחון חוששים כי תכנית הגרעין האזרחית הזו עלולה להפוך בעתיד לתוכנית גרעין צבאית ולעודד מדינות נוספות באזור להקים תכניות גרעין משלהן.
sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
נתניהו ממריא לארצות הברית לפגישתו עם ביידן בעצרת האו"ם בניו יורק. 18 בספטמבר 2023. דוברות ראש הממשלה, אתר רשמי
רה"מ בנימין נתניהו ורעייתו שרה לפני ההמראה לארה"ב/אתר רשמי, דוברות ראש הממשלה

מאחורי הקלעים

  • שר הביטחון יואב גלנט נפגש לפני כשבועיים בניו יורק עם יועצו הבכיר של הנשיא ביידן לנושא המזרח התיכון ברט מקגרק והציג לו רשימת שאלות שגובשה בצה"ל ובמשרד הביטחון לגבי תכנית הגרעין הסעודית.
  • עד כה לא קיבלה מערכת הביטחון תשובות לשאלות האלה - לא מהצד האמריקני ולא מהגורמים בצד הישראלי שאחראים על המגעים עם ארה"ב בנושא סעודיה.
שר הביטחון יואב גלנט  בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור (ICT) באוניברסיטת רייכמן. 11 בספטמבר 2023. ראובן קסטרו
מערכת הביטחון מחכה לתשובות. גלנט/ראובן קסטרו

תמונת המצב

  • ראש הממשלה נתניהו צירף לפגישה עם הנשיא ביידן את ראש המוסד דוד ברנע. האחרון נפגש כמה פעמים בחודשים האחרונים עם יועציו של הנשיא ביידן לשיחות בנושא המגעים עם סעודיה ובעיקר בנושא תכנית הגרעין.
  • בפגישה צפויה לעלות גם סוגיית הגרעין האיראני - נושא נוסף שעליו אחראי המוסד.
נאום ראש המוסד דוד ברנע,  בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור, אוניברסיטת רייכמן. 10 בספטמבר 2023. אבשלום ששוני, פלאש 90
יצטרף לפגישה עם ביידן. ראש המוסד ברנע/פלאש 90, אבשלום ששוני

בין השורות

  • הפגישה בין הנשיא ביידן לבין ראש הממשלה נתניהו היום מתקיימת 265 ימים אחרי חזרתו של נתניהו ללשכת ראש הממשלה בדצמבר שנה שעבר.
  • החוקר דיוויד מקובסקי ממכון וושינגטון שבדק את הנתונים ההיסטוריים גילה כי בפרק הזמן הארוך ביותר בין כניסת ראש ממשלה ישראלי לתפקידו לבין פגישה שלו עם נשיא ארה"ב מאז הפגישה בין ראש הממשלה לוי אשכול לנשיא ריצ'רד ניקסון ב-1964. אשכול המתין 341 ימים לפגישה ניקסון.

התמונה הגדולה

  • הנשיא ביידן צפוי להעלות בשיחה עם נתניהו את סוגיית המהפכה המשפטית ולחזור על בקשתו שהממשלה לא תקדם מהלכים נוספים באופן חד צדדי.
  • ביידן גם צפוי לברר עם נתניהו איזה ויתורים הוא יהיה מוכן לעשות בנושא הפלסטיני בתמורה להסכם נורמליזציה עם סעודיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully