וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקורבי טראמפ ביקשו ממנו לתמוך בהסכם שביידן מגבש עם סעודיה

עודכן לאחרונה: 7.9.2023 / 7:30

אם הנשיא לשעבר יתנגד, יהיה קשה יותר לבית הלבן לשכנע את הרפובליקנים להצביע בעד ההסכם. "אמרתי לו שאם ביידן מחקה אותו זו מחמאה גדולה", אמר הסנאטור לינדזי גראהם. גם חתנו של טראמפ ג'ארד קושנר עודד אותו לתמוך וטען שהסכם יוכיח שמדיניותו במזרח התיכון הייתה נכונה

גרהאם: בכירים בממשל אישרו שאיראן עומדת מאחורי תקיפת מכליות הנפט הסעודיות/צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

הסנאטור הרפובליקני הבכיר, לינדסי גראהם, שוחח עם נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ וביקש ממנו לתמוך בעסקת החבילה שהנשיא ביידן מנסה לגבש עם סעודיה ושעשויה לכלול גם הסכם שלום בין סעודיה לבין ישראל - כך גראהם אמר לי בראיון שקיימתי איתו.

למה זה חשוב:

  • כל עסקת חבילה כזו עשויה לכלול גם הסכם ברית הגנה בין ארה"ב לבין סעודיה שצריך לעבור את אישור הקונגרס.
  • לאור העובדה שסנאטורים דמוקרטים רבים מחזיקים בעמדות ביקורתיות רבות כלפי יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן וכלפי ראש הממשלה בנימין נתניהו, ביידן יהיה זקוק לתמיכתם של הרפובליקנים בסנאט.
  • אם טראמפ יתבטא נגד ההסכם עם סעודיה, יהיה לסנאטורים הרפובליקנים קשה הרבה יותר להצביע בעדו.
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם הסנאטור הרפובליקני לינדזי גראהם בירושלים. אוליביה פיטוסי, הארץ
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם הסנאטור הרפובליקני לינדזי גראהם בירושלים/הארץ, אוליביה פיטוסי

תזכורת:

ביקורו הראשון של טראמפ כנשיא היה לסעודיה. במהלך כהונתו בבית הלבן יצר טראמפ מערכת יחסים קרובה עם סלמאן מלך סעודיה ועם יורש העצר.

במוקד החדשות:

  • גראהם ביקר בסעודיה בחודש אפריל האחרון ונפגש עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן. כשחזר לארה"ב הוא עדכן את הנשיא טראמפ בתכני השיחות בסעודיה.
  • גראהם אמר לי שהוא הדגיש בפני טראמפ שיש הזדמנות היסטורית להשיג הסכם שלום בין סעודיה לבין ישראל בעיתוי הנוכחי וכי הרפובליקנים צריכים לתמוך בכך - כיוון שביידן למעשה ממשיך את המדיניות בה התחיל טראמפ כאשר השיג את הסכמי אברהם בין ישראל לארבע מדינות ערביות ב-2020.
  • "אמרתי לנשיא טראמפ - שמע, זה המשך טבעי של הסכמי אברהם ואם אפשר לעשות את זה, בוא נעשה את זה. זה לא משנה איך זה ייעשה ובמשמרת של מי זה יקרה. זה יהיה דבר טוב ליציבות במזרח התיכון ולביטחון הלאומי של ארה"ב ולנשיא טראמפ מגיע לקבל את החלק הראוי של הקרדיט על כך", סיפר גראהם.
  • הסנאטור הרפובליקני הבכיר הוסיף כי אמר לטראמפ שכאשר הנשיא הבא משכפל את המדיניות של קודמו בתפקיד "זו המחמאה הגדולה ביותר שיכולה להיות".
  • "טראמפ מבין את זה. כולם ראו אותו כמחרחר מלחמה, אבל בתקופה שלו כנשיא לא היו עימותים צבאיים משמעותיים ונחתמו הסכמי שלום היסטוריים במזרח התיכון. אז אמרתי לו - אדוני הנשיא, עכשיו הזמן לעשות את הצעד הנוסף הזה. הוא העריך את העובדה שאמרתי לו את זה", אמר גראהם.
  • דוברו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ לא מסר תגובה לדברים.
ג'ו ביידן ודונלד טראמפ, בוושינגטון , 6 בינואר 2021. רויטרס
ג'ו ביידן ודונלד טראמפ, בוושינגטון , 6 בינואר 2021/רויטרס

מאחורי הקלעים:

  • חתנו של טראמפ, ג'ארד קושנר, שניהל את המשא ומתן על הסכמי אברהם כשעמד בראש צוות השלום של הבית הלבן, עודד גם הוא את הנשיא לשעבר לתמוך בעסקה עם סעודיה, אם ביידן יצליח להשיג אותה, כך לפי שני מקורות שמעורים בנושא.
  • קושנר אמר לטראמפ שהסכם כזה שיוצג על ידי ממשל ביידן יהווה הוכחה ניצחת לכך שהמדיניות שהוביל במזרח התיכון היתה נכונה.
  • גראהם אמר לי שהוא עדכן את קושנר אחרי שחזר מהביקור בסעודיה. קושנר מקורב מאוד ליורש העצר הסעודי וחברת "אפיניטי" אותה הקים גייסה השקעות רבות בסעודיה.
  • "ג'ארד מאוד עזר. היו לו כמה רעיונות לגבי המרכיב הפלסטיני (של הסכם בין ישראל לבין סעודיה). אני יודע שהוא הציע לעזור. אני חושב שהבית הלבן רואה אותו כגורם חיובי שמסייע", ציין גראהם.

התמונה הגדולה:

  • הבית הלבן רוצה לנסות ולהשלים את עסקת החבילה עם סעודיה עד סוף הרבעון הראשון של 2024, לפני שמערכת הבחירות לנשיאות תשתלט לחלוטין על סדר יומו של הנשיא ביידן.
  • כמה סוגיות כבדות משקל עדיין צריכות להיסגר ובראשן בקשת סעודיה לחתום על ברית הגנה עם ארה"ב ולקבל תמיכה אמריקנית לתכנית גרעין אזרחית שתכלול העשרת אורניום על אדמת סעודיה.
  • בנוסף, נותר לסכם את "המרכיב הפלסטיני" בעסקה שיכלול ויתורים שישראל תצטרך לעשות עבור הפלסטינים.
איוונקה טראמפ וג'ארד קושנר בחנוכה בבית הלבן. GettyImages
איוונקה טראמפ וג'ארד קושנר בחנוכה בבית הלבן/GettyImages

צריך לשם לב:

"אמרתי לממשל ביידן שאם הם ישיגו הסכם עם סעודיה שיביא לנורמליזציה עם ישראל ושבעקבותיו ישראל תרגיש בטוחה יותר, תהיה לכך תמיכה רחבה בקרב המפלגה הרפובליקנית. השאלה שלי היא האם הדמוקרטים יתמכו בזה? אני מקווה שאם נצליח להשיג הסכם - מספר עצום של סנאטורים יצביע בעד", אמר גראהם.

מה הלאה:

גראהם מתכנן ביקור נוסף בסעודיה ובישראל בחודש אוקטובר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully