וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלינקן בביקור פתע בקייב, 16 הרוגים בהתקפה רוסית על שוק במזרח

עודכן לאחרונה: 7.9.2023 / 11:29

שעות אחרי התקפה רוסית, הגיע שר החוץ האמריקני ברכבת לבירת אוקראינה כדי להעריך את התקדמות מתקפת הנגד ולהכריז על סיוע נוסף. בזמן הביקור, אירעה התקפה קטלנית בעיר בקו החזית בדונייצק. זלנסקי: "הרוע הרוסי צריך להיות מובס בהקדם". שרידי מל"ט רוסי נפלו ברומניה

התקפה רוסית על העיר קוסטיאנטיניבקה/טלגרם

שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן הגיע היום (רביעי) לביקור פתע בקייב, בזמן שלפחות 16 בני אדם נהרגו במתקפה רוסית על עיר במזרח אוקראינה. בלינקן הגיע ברכבת לבירת אוקראינה, שעות אחרי התקפה אווירית רוסית על העיר, והוא ייפגש עם הנשיא וולודימיר זלנסקי. לפי גורמים אמריקניים, הוא יכריז על סיוע חדש לאוקראינה.

גורמים אמריקניים אמרו לסוכנות הידיעות אי-פי כי במהלך הביקור של בלינקן תיבחן התקדמותה של מתקפת הנגד האוקראינית, שהחלה לפני שלושה חודשים. בנוסף לכך, הוא נועד לאותת על המשך התמיכה של וושינגטון בקייב בצל החשש בקרב מדינות מסוימות במערב לגבי התקדמותם של הכוחות האוקראיניים.

במהלך השיחות, בלינקן צפוי לדון בנתיבים אלטרנטיביים ליצוא החיטה האוקראינית מנמלי הים השחור, בעקבות פרישתה של רוסיה מהסכם שאפשר את הוצאתו והתקפותיה הרצופות על מחוז אודסה, השער לאספקת החיטה לעולם. הלילה נהרג אדם אחד בהתקפה על עיר הנמל איזמאעיל שבדנובה, ובמהלכה נפגעו תשתיות שונות.

בלינקן הוא הגורם הבכיר ביותר ממשל ביידן שמבקר בקייב מאז תחילת מתקפת הנגד. "אנחנו רוצים להבטיח שלאוקראינה יש את מה שהיא זקוקה לו, לא רק כדי להצליח במתקפת הנגד, אלא גם עבור הטווח הארוך, להבטיח שיש בידי הרתעה חזקה", אמר בלינקן לצד עמיתו האוקראיני, דימיטרי קוליבה.

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן עובד במהלך נסיעת רכבת, קייב, אוקראינה, 6 בספטמבר 2023. רויטרס
בלינקן ברכבת בדרכו לקייב, היום/רויטרס

בעיצומו של הביקור, דווח על התקפה קשה בעיר קוסטיאנטיניבקה שבמחוז דונייצק, הסמוכה לחזית, שככל הנראה נפגעה מטיל. זלנסקי אמר כי בין ההרוגים במתקפה, שבה נפגעו שוק, בית מרקחת וחנויות, היה גם ילד. "הרוע הרוסי חייב להיות מובס בהקדם האפשרי", כתב נשיא אוקראינה בחשבון הטלגרם שלו.

בכיר במשרד החוץ האמריקני אמר לכתבים שליוו את בלינקן כי הוא צפוי להכריז על סיוע של יותר ממיליארד דולר במהלך שהותו בת היומיים במדינה. "אנחנו נחושים להמשיך לעבוד עם שותפינו בעוד בונים ובונים מחדש כלכלה חזקה ודמוקרטיה חזרה".

בלינקן הגיע לאוקראינה בצל הדחתו השבוע של שר ההגנה אולקסי רזניקוב, שבמסגרת תפקידו שכנע את וושינגטון ובעלות בריתה להעביר לקייב נשק מתקדם כדי להילחם בכוחות הרוסיים. הפרלמנט אישר היום את מחליפו בתפקיד, חבר הפרלמנט לשעבר וראש קרן ההפרטות הממשלתית רוסטם אומרוב.

במהלך נסיעתו ברכבת לקייב, בלינקן גם ניהל שיחות עם ראש ממשלת דנמרק, מטה פרדריקסן, שהגיעה אף היא לקייב. לפי משרד החוץ האמריקני, בלינקן הודה לה על כך שדנמרק מובילה את קבוצת המדינות שמאמנות טייסים אוקראינים במטוסי F-16 ועל החלטתה להעביר לה מטוסי קרב מדגם זה.

דנמרק והולנד הודיעו בחודש שעבר שיספקו לאוקראינה יותר מ-60 מטוסי F-16 מתוצרת ארצות הברית בתום הכשרת טייסיה. הן המדינות הראשונות שהציעו את לאוקראינה את המטוסים הללו לאחר שוושינגטון נתנה להן אור ירוק.

עוד בוואלה!

פוטין: "המערב שם יהודי לשלוט באוקראינה כדי לכסות על אהדתה לנאצים - זה דוחה"

לכתבה המלאה
פיצוץ בזמן התקפה של רוסיה על העיר קוסטיאנטיניבקה, אוקראינה, 6 בספטמבר 2023. טלגרם, צילום מסך
פיצוץ בזמן התקפה של רוסיה על העיר קוסטיאנטיניבקה, אוקראינה, 6 בספטמבר 2023/צילום מסך, טלגרם

בתגובה לביקורו של בלינקן, דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר כי מוסקבה מאמינה שוושינגטון מתכננת להמשיך לממן את צבא אוקראינה "כדי לנהל את המלחמה הזו עד האוקראיני האחרון". הוא אמר שהסיוע האמריקני לקייב לא ישפיע על מהלך "המבצע הצבאי המיוחד" של רוסיה.

בכירים ברוסיה, בהם הנשיא ולדימיר פוטין, אמרו כבר בתחילת מתקפת הנגד כי היא "נכשלה" בהשגת מטרותיה.

במקביל, שר ההגנה של רומניה, אנגל טילבר אישר כי ייתכן ששרידי מל"ט רוסי נפלו בשטחה של המדינה, החברה בנאט"ו. גורמים רשמיים בבוקרשט הכחישו תחילה את הטענות שהשמיעו בקייב לפני יומיים ואמרו כי התקיפות הרוסיות בשטחה של אוקראינה השכנה אינן מהוות איום ישיר על המדינה.

עם זאת, נשיא רומניה קלאוס יוהאניס אמר היום כי אם אכן מדובר בשרידי מל"ט רוסי, תהיה זו הפרה חמורה של ריבונותה ושלמותה הטריטוריאלית של המדינה.

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן עם שר החוץ של אוקראינה דימטירי קולבה, קייב, אוקראינה, 6 בספטמבר 2023. רויטרס
מסר של תמיכה מצד וושינגטון. בלינקן לצד עמיתו האוקראיני, היום/רויטרס

בשבועות האחרונים צוטטו בכלי תקשורת בארצות הברית גורמים אמריקניים עלומי שם שמתחו ביקורת על התקדמות מתקפת הנגד האוקראינית ועל הטקטיקה של קייב. הביקורת הובילה לזעם בקרב בכירים באוקראינה, וקוליבה אמר למבקרים "לסתום את הפה". באופן פומבי, האמריקנים נמנעו מלבקר את מתקפת הנגד האוקראינית ובשבוע שעבר הם ציינו על התקדמות משמעותית בדרום-מזרח המדינה.

אוקראינה שחררה כתריסר כפרים ויישובים קטנים במהלך המתקפה, שנתקלת בשדות מוקשים ושוחות נרחבות שהקימו הרוסים במקביל ליתרון האווירי שלהם.

הגורם הבכיר במשרד החוץ האמריקני אמר כי וושינגטון רוצה לשמוע ממקור ראשון על התקדמות מתקפת הנגד ולהעריך את צרכיה של קייב, כמו גם את צרכיה לחיזוק מגזר האנרגיה שלה לקראת החורף.

"אני חושב שהדבר החשוב ביותר שהוא שנקבל הערכה אמיתית מהאוקראינים עצמם", אמר הגורם. "אנחנו רוצים לראות לשמוע איך הם מתכוונים להתקדם בשבועות הקרובים".

הרפובליקנים יעצרו את הסיוע?

למרות התמיכה המאסיבית של ארצות הברית באוקראינה מאז פרוץ המלחמה בפברואר אשתקד, כמה מועמדים רפובליקנים לנשיאות הביעו הסתייגות מהמשך הסיוע, מה שגרם לחששות לגבי שינוי במדיניות האמריקנית אחרי הבחירות בשנה הבאה.

ממשל ביידן סיפק עד היום יותר מ-43 מיליארד דולר בנשק ובסיוע צבאי אחר לאוקראינה, ובחודש שעבר ביקש הנשיא מהקונגרס לאשר הוצאות נוספות של כ-40 מיליארד דולר, כולל 24 מיליארד דולר עבור אוקראינה וצרכים בינלאומיים אחרים.

הבקשה עלולה להיתקל בהתנגדות בקונגרס, שבו כמה רפובליקנים מהימין הקיצוני - במיוחד תומכיו הנאמנים של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ - רוצים לצמצם את הסיוע לאוקראינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully