וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפחות ברוכות ילדים כן, ניצולי שואה לא: תווי המזון של החגים - מי נופל בין הכיסאות?

עודכן לאחרונה: 7.9.2023 / 7:46

התעדוף המרכזי של משרד הפנים בתוכנית של מפלגת ש"ס הוא משפחות עם ילדים רבים. מנגד, הנפגעים העיקריים יהיו ניצולי שואה המתגוררים בדיור ציבורי ונשים המקבלות מזונות עם יותר משני ילדים. "אני מפחד", אמר ניצול השואה בן ה-87 לאחר שגילה שאינו זכאי לתווים

אריה דרעי מגיע לישיבת הממשלה האחרונה. צילום: נדב אלימלך/מעריב

חגי תשרי בפתח, ותוכנית תווי המזון של מפלגת ש"ס יוצאת לדרך - במטרה לספק ביטחון תזונתי במהלך ימי החג למשפחות רבות שנמצאות מתחת לקו העוני. אולם נראה כי משפחות מעוטות יכולת רבות יישארו השנה מחוץ לתוכנית, ולא יקבלו תווי מזון - ובהם ניצולי שואה המתגוררים בדיור ציבורי ונשים המקבלות מזונות עם יותר משני ילדים. "אולי אני לא בין הנזקקים ביותר, אבל אני מפחד", אמר דן - ניצול שואה בן 87 שלא זכאי לתווים.

סופר של רשת אושר עד, גבעת שאול ירושלים. יונתן זינדל, פלאש 90
סופר של רשת אושר עד, גבעת שאול ירושלים/פלאש 90, יונתן זינדל

מי בפנים:

התעדוף המרכזי של משרד הפנים בחלוקת תווי המזון, כך נראה, הוא משפחות ברוכות ילדים. התבחין העיקרי שלפיו פועל המשרד הוא סבסוד של תשלומי הארנונה בגובה של 70% ומעלה - אותו מקבלים אזרחים מעוטי יכולת מהרשויות המקומיות על פי סמל מבחני הכנסה. לפיכך הנפגעים העיקריים מהמתווה הם כל אותם נזקקים שאינם עונים על הקריטריונים המדויקים.

מלבד תבחין סבסוד תשלומי הארנונה, על פי המתווה החדש שהציע משרד הפנים, הזכאות לתווי מזון תינתן גם לתושבים ותיקים המקבלים גם הבטחת הכנסה וקצבת זקנה במקביל, תושבים המקבלים מזונות והבטחת הכנסה במקביל וניצולי שואה המוגדרים "נזקקים". התווים יהיו בסך 300 שקלים למבוגר ולילדים עד גיל 18 בסך 150 שקלים.

קריטריון נוסף של משרד הפנים הוא מבחן ההכנסה החודשית הממוצעת בהתאם למספר הנפשות המתגוררות עמו בבית - שנותן עדיפות מובהקת למשפחות מרובות ילדים, הנמצאות בעיקר בחברה החרדית. לפי קריטריון זה, הכנסה חודשית נמוכה מהממוצע תזכה את משק הבית בתווי מזון.

התבחינים של משרד הפנים בקריטריון זה הם בין היתר לאדם בודד ההכנסה הממוצעת היא עד 2,958 שקלים, לשתי נפשות עד 4,438 שקלים בחודש, לשש נפשות המתגוררות בבית - ממוצע ההכנסות עולה ל-9,036 שקלים ואילו לבית עם שמונה נפשות ממוצע ההכנסה יגיע עד 15,876.

חלוקת מזון לקראת חג הפסח, ארגון פתחון לב. 20 באפריל 2016. ראובן קסטרו
חלוקת מזון לקראת חג הפסח, ארגון פתחון לב. 20 באפריל 2016/ראובן קסטרו

מי נותר בחוץ:

אחת הבעיות במתווה הוא שאין אחידות בין הרשויות המקומיות בגובה ההנחות בארנונה, כך שבעוד שברשות אחת הזכאות ל-70% הנחה מתקבלת באופן אוטומטי לזכאי גמלת סיעוד - רשויות אחרות מעניקות רק 67%, וכך קשישים רבים נותרים מחוץ למסגרת המתווה ונפגעים מההחלטה. בנוסף, מי שעובר את השלמת ההכנסה מביטוח לאומי בכמה שקלים בלבד, לא זכאי להנחה אוטומטית של 100% בארנונה, אלא רק 30% בשל מבחן ההכנסות.

גם ניצולי שואה רבים נותרו מחוץ למתווה. ענת שוסטר - מנהלת השירות הסוציאלי של הקרן לרווחת נפגעי השואה הסבירה לוואלה! כי ניצולי השואה החלשים ביותר, בעיקר יוצאי ברית המועצות לשעבר שחיים ללא פנסיה מסודרת - הם הנפגעים העיקריים: "הקריטריונים שנקבעו לא רואים את הנזקקים ביותר. בגלל שהמבחן העיקרי הוא הנחה בארנונה. ישנם רבים מבין הנזקקים שנופלים בין הכיסאות. זה עוזר לאוכלוסייה אחת, אך מותיר רבות מחוץ לזכאות הכל כך הכרחית לקראת החגים".

ניצולי השואה המתגוררים בדיור ציבורי ואינם משלמים ארנונה נפגעים גם כן מהמתווה - כיוון שרשת הדיור משלמת אותה למענם, וכך הם הוצאו מהתבחין העיקרי. בנוסף מספר ניצולים "מכניסים שותפים" לדירתם כדי לסייע ולהתחלק בשכר הדירה ותשלומי החשבונות, זאת על אף גילם המופלג.

אוכלוסייה נוספת שעלולה להיפגע מהמתווה של משרד הפנים הן נשים גרושות המקבלות תשלומי מזונות עם יותר משני ילדים. על פי המתווה, נשים אלו יקבלו תווים באופן חלקי בלבד - רק עבור שני ילדים. שאר הילדים לא יתקבלו תווים וזאת על אף שבתבחין ההנחה בארנונה ינתנו תווים למשפחות עם עד שמונה ילדים.

עלייה בשירותי הסיוע לנזקקים | פעילות עמותת "לשובע" בתל אביב 12 בינואר 2021. ראובן קסטרו
עלייה בשירותי הסיוע לנזקקים | פעילות עמותת "לשובע" בתל אביב 12 בינואר 2021/ראובן קסטרו

"להיות נזקק זה הדבר הכי נורא שיכולתי לבקש לעצמי"

ר', בן 78 מצפון הארץ הוא אלמן שמקבל קצבת סיעוד, אך נותר מחוץ למעגל הזכאים. ר' התרעם על ההחלטה: "להיות נזקק זה הדבר הכי נורא שיכולתי לבקש לעצמי כשאני כבר זקן ולא יכול לדאוג לעצמי. אני חי לבד כי אשתי נפטרה כך שהקצבה שלי לא מספיקה לי. אני צריך את תווי המזון לחגים, אך כנראה שאסתפק בסל מזון כמו כל שנה".

דן בר משה, תושב יהוד בן 87, הוא ניצול שואה מהפרהוד בעירק שעלה לארץ בשנות ה-70, והיה מבין האחרונים שנשארו בעירק כדי לעזור לכל היהודים לעלות לארץ. דן מקבל הבטחת הכנסה וקבצת זקנה, אך לא זכאי לתווים: "יש לי בן אחד בארץ אז טוב שיש לי מישהו פה, שאני זקוק הוא עוזר לי. לפני שנה עזרו לי עם תשלום ארנונה כי אני לא זכאי להנחה, התווי מזון האלו יעזרו לי מאוד. יכול להיות שאני לא בין הנזקקים ביותר, אבל אני מפחד".

חלוקת מזון לקראת חג הפסח, ארגון פתחון לב. 20 באפריל 2016. ראובן קסטרו
חלוקת מזון לקראת חג הפסח, ארגון פתחון לב. 20 באפריל 2016/ראובן קסטרו

תגובות:

יושבת ראש הוועדה לטיפול בשורדי שואה: "הצלחנו לתקן עוד קצת את המודל המקורי שהוצע, וכ-41,000 שורדי שואה עניים גם יקבלו תלושי מזון. עוד שינוי שעשינו מהמודל המקורי הוא שנשים שמקבלות מזונות וזכאיות להבטחת הכנסה יקבלו גם הן תלושי מזון מלאים, אך לצערי עדיין הילדים שלהן יופלו לרעה לעומת משפחות ברוכות ילדים שזכאיות להנחות בארנונה - בעיקר משפחות שלא עובדות. נשים שמקבלות מזונות יקבלו תלושי מזון רק עד שני ילדים, לעומת משפחות הזכאיות להנחות בארנונה, שיקבלו עד שמונה ילדים. לצערי את העיוות הזה לא הצלחנו לתקן".

תגובת משרד הפנים: משרד הפנים יעניק תווי מזון לכחצי מיליון משפחות ואזרחים מעוטי יכולת הזכאים לכך על פי אמות מידה שיפורסמו באתר האינטרנט של המשרד. לאחר עבודת מטה מקיפה, הוחלט בין השאר על הגדלת מעגל הזכאים גם למקבלי מזונות וניצולי שואה בהתאם לכללים שנקבעו - תוספת של כ-150,000 משפחות. משרד הפנים נמצא בימים אלה בתהליכי עבודה והענקת התווים צפויה להתחיל בהקדם ככל שניתן. נציין, כי מי שאינו נמצא ברשימת הזכאים אוטומטית ורואה עצמו זכאי, יכול להגיש בקשה לרשות המקומית עד 22.10.2023.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully