וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוחצים את ביידן: "סעודיה שוקלת הצעה סינית לבנות לה כור גרעיני"

עודכן לאחרונה: 25.8.2023 / 14:32

בוול סטריט ג'ורנל דווח מפי גורמים סעודיים כי בן סלמאן יקדם את היוזמה הסינית אם המגעים מול וושינגטון ייכשלו. ריאד רוצה תמיכה אמריקנית בפיתוח תכנית גרעין אזרחית תמורת נורמליזציה מול ישראל, אך מתנגדת לפיקוח הדוק שימנע ממנה נתיבים פוטנציאליים לנשק גרעיני

בווידאו: נסיך הכתר מוחמד בן סלמאן מקבל את פני נשיא סין בארמון אל- ימאמה/רויטרס

ערב הסעודית שוקלת הצעה סינית להקים עבורה תחנת כוח גרעינית - כך דיווח היום (שישי) הוול סטריט ג'ורנל. ההחלטה, אם תתקבל, עלולה לפגוע בתוכניות של ארצות הברית בממלכה, הכוללות נורמליזציה שלה עם ישראל.

גורמים סעודיים המעורים בנושא אמרו לעיתון כי תאגיד הגרעין הלאומי של סין, שנמצא בבעלות ממשלתית, הגיש הצעה להקים כור גרעיני במחוז המזרחי של ערב הסעודית, סמוך לגבול עם קטאר ואיחוד האמירויות הערביות.

גורמים אמריקניים אמרו לאורך החודשים האחרונים שהם יסכימו לסייע לסעודים בתחום האנרגיה הגרעינית רק אם ההסכם ימנע העשרת אורניום או עיבוד מחדש של פלוטוניום המיוצר בכורים - כדי לחסום את שני מסלולים פוטנציאליים לייצור נשק גרעיני.

לפי הדיווח, גורמים סעודיים הודו כי בחינת ההצעה הסינית היא ניסיון לדחוף את ממשל ביידן להתפשר על דרישותיו מריאד. לדבריהם, יורש העצר מוחמד בן סלמאן מוכן להתקדם עם החברה הסינית בקרוב אם השיחות עם ארצות הברית ייכשלו.

משרדי החוץ של ערב הסעודית ושל סין, כמו גם התאגיד, לא הגיבו לבקשות תגובה על הדיווח, שפורסם בצל המאמצים האמריקניים לרתום את ריאד לעסקה גדולה שתכלול גם כינון יחסים עם ישראל. במשרד החוץ בסין הסתפקו בלומר כי בייג'ינג תמשיך לשתף פעולה עם ערב הסעודית בתחום האנרגיה הגרעינית האזרחית, תוך ציות לכללים הבינלאומיים לאי-הפצת נשק גרעיני.

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ונשיא סין שי ג'ינפינג בריאד, 8 בדצמבר 2022. רויטרס
מאותת לארה"ב. בן סלמאן עם נשיא סין בריאד, דצמבר/רויטרס

גורמים סעודיים אמרו לוול סטריט ג'ורנל שריאד תעדיף לשכור שירותיה את חברת החשמל הדרום קוריאנית לבניית הכורים בתחנת הכוח הגרעינית, תוך מעורבות של המומחיות האמריקנית בנושא - אך מבלי להסכים להגבלות על אי-הפצת נשק גרעיני שאותה דורשת וושינגטון.

ישראל, שלפי פרסומים זרים מחזיקה בארסנל גרעיני נרחב, הביעה עמדות סותרות בנוגע לאפשרות שהסעודים יפתחו תכנית גרעין אזרחית בתמורה לנורמליזציה בין המדינות. השר לעניינים אסטרטגיים, רון דרמר, שנפגש בימים האחרונים עם בכירים בוושינגטון, אמר כי הסעודים ימצאו תחליף לאמריקנים אם הצדדים לא יגיעו להבנות.

ערב הסעודית חיזקה בשנים האחרונות את יחסיה עם סין, שאף תיווכה בינה לבין איראן עד חידוש יחסיהן במרץ. לשתיים יש קשרי סחר ענפים בתחום האנרגיה: סין היא יבואנית הנפט הגדולה ביותר בעולם, וערב הסעודית היא היצואנית השנייה בגודלה. בנוסף לכך, סין כבר מושקעת בפרויקט להקמת תחנת כוח סולארית בערב הסעודית, שעתידה להיות הגדולה ביותר במזרח התיכון.

נשיא סין, שי ג'ינפינג, אף ביקר בממלכה בדצמבר האחרון, בביקור שתואר על ידי בייג'ינג בתור "ציון דרך היסטורי" ביחסים בין סין לעולם הערבי. למרות זאת, ערב הסעודית מנסה לאזן ביחסיה עם המעצמות, וארצות הברית נותרה השותפה הביטחונית החשובה ביותר שלה וכוחותיה פרוסים בממלכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully