וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרמר נפגש עם הרמטכ"ל וראש המוסד כדי לשכנע אותם לתמוך ב"ברית הגנה" עם ארה"ב

עודכן לאחרונה: 19.9.2023 / 16:48

בלי תמיכת הרמטכ"ל וראשי מערכת הביטחון יהיה קשה מאוד לקדם מהלך מהסוג הזה. לאורך השנים צה"ל התנגד לחתימה על "ברית הגנה" עם ארה"ב בטענה שהיא עלולה לפגוע בחופש הפעולה של ישראל. הסוגיה צפויה לעלות לדיון גם בפגישה בין ראש הממשלה נתניהו לנשיא ביידן בניו יורק מחר

בווידאו: נתניהו נחת בניו יורק, עשרות מפגינים חיכו לו מחוץ למלון/מחאת ניו יורק ו- UnXeptable, רועי אברהם /לע"מ, סאונד: יחזקאל קנדיל /לע"מ

השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר נפגש בשבועות האחרונים עם הרמטכ"ל הרצי הלוי, עם ראש המוסד דדי ברנע כדי לשכנע אותם לתמוך ביוזמתו לחתימה על ברית הגנה עם ארצות הברית, כך לפי שלושה מקורות ישראלים ואמריקנים שמעורים בנושא.

רון דרמר, בהשבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
נפגש עם הלוי וברנע כדי לשכנע אותם לתמוך בברית הגנה/ראובן קסטרו

למה זה חשוב

  • בלי תמיכה של הרמטכ"ל ובכירים נוספים במערכת הביטחון יהיה קשה מאוד לקדם מהלך מהסוג הזה. לאורך השנים מערכת הביטחון ובמיוחד צה"ל התנגדו לחתימה על "ברית הגנה" עם ארצות הברית בטענה שמהלך כזה עלול לפגוע בחופש הפעולה של ישראל לבצע פעולות צבאיות יזומות במזרח התיכון.
  • הסוגיה צפויה לעלות לדיון גם בפגישה בין ראש הממשלה נתניהו לנשיא ביידן בניו יורק מחר.
sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

מאחורי הקלעים

  • המקורות ציינו כי דרמר הסביר במהלך השיחות עם הרמטכ"ל וראש המוסד כי "ברית ההגנה" שאותה הוא רוצה לקדם תהיה "צרה" ותעסוק אך ורק באיומים קיומיים כמו גרעין איראני, מתקפה בנשק בלתי קונבנציונלי מצד גורמים אחרים באזור או תרחישי הסלמה קיצוניים ביותר.
  • דרמר הסביר כי הסכם "ברית הגנה" כזה יגדיר במדויק כל תרחיש ולכן לא יקשור את ידיה של ישראל בכל הנוגע לפעולות צבאיות בשגרה.
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בביקור בלונדון, בריטניה, 9 ביולי 2023. רויטרס
יועציו של ביידן לא התלהבו מרעיון "ברית ההגנה" כחלק מהעסקה עם סעודיה/רויטרס

התמונה הגדולה

  • דרמר העלה את יוזמת "ברית ההגנה" בשיחות שקיים בבית הלבן באמצע אוגוסט עם יועציו של הנשיא ביידן. הוא הציע כי "ברית ההגנה" תהיה מרכיב נוסף בעסקת החבילה שארצות הברית מנסה להשיג עם סעודיה וישראל, לצד "ברית ההגנה" שסעודיה מבקשת עבור עצמה.
  • שני מקורות אמריקנים אמרו שיועציו של הנשיא לא התלהבו מהרעיון וטענו כי עיסוק בו כעת "יעמיס" מורכבות נוספת על המגעים עם סעודיה ויסיט את תשומת הלב מהנסיון לקדם הסכם נורמליזציה בין המדינות.
  • אחד המקורות האמריקנים ציין כי התנגדותם של ראשי מערכת הביטחון הישראלית לאורך השנים לסוגיית "ברית ההגנה" לא עודדה את הממשל האמריקני לקדם מהלך מהסוג הזה. לדבריו, דרמר סבור כי אם ראשי מערכת הביטחון ישנו את עמדתם ויתמכו במהלך הדבר עשוי לשנות גם את עמדת הבית הלבן לגביו.
  • המקור האמריקני ציין כי ראש האגף האסטרטגי במטכ"ל האלוף טל קלמן נפגש בשבועות האחרונים עם בכירים בממשל האמריקני והפתיע אותם כשלא פסל על הסף את יוזמת "ברית ההגנה" של דרמר וציין כי צה"ל יבחן לגופו של עניין כל הצעה מהזוג הזה כשתוצג לפניו.
נתניהו וטראמפ בהצהרות בבית רוה"מ הערב 22 במאי 2017. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
ניסה בעבר לקדם את "ברית ההגנה" מול טראמפ. נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

תזכורת

  • ראש הממשלה נתניהו ודרמר כבר ניסו בעבר לקדם חתימה על הסכם "ברית הגנה" בין ישראל לבין ארצות הברית. השניים ניהלו מגעים בנושא עם בכירים בממשל טראמפ במהלך 2019.
  • גורמים רבים במערכת הביטחון הישראלית כמו הרמטכ"לים לשעבר גדי אייזנקוט, גבי אשכנזי ובני גנץ הביעו התנגדות למהלך באותה תקופה וסברו שהסכם כזה יגביל את חופש הפעולה של צה"ל באזור. דרמר טען ב-2019 כי הרמטכ"ל דאז אביב כוכבי תמך ברעיון.
  • בספטמבר 2019, כמה ימים לפני הבחירות בישראל, צייץ הנשיא טראמפ בטוויטר כי שוחח עם נתניהו בטלפון לגבי האפשרות לקדם הסכם "ברית הגנה" בין ישראל לבין ארצות הברית.
  • באותה נקודה המהלך היה נראה כניסיון נוסף מצד טראמפ לסייע לנתניהו בבחירות. נתניהו לא ניצח את הבחירות שהתקיימו כמה ימים לאחר מכן והרעיון נזנח.
  • כשנתניהו חזר ללשכת ראש הממשלה חידש דרמר את נסיונותיו לקידום "ברית ההגנה". נתניהו אף העלה את הנושא בקצרה בשיחת הטלפון שלו עם הנשיא ביידן באמצע חודש יולי.

מה הם אומרים

  • מדובר צה"ל ומלשכת דרמר לא נמסרה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully