וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נענה ללוין: בג"ץ דחה את הדיון על אי-כינוס הוועדה לבחירת שופטים

עודכן לאחרונה: 15.9.2023 / 13:25

שופטי העליון קיבלו את עמדתו של שר המשפטים, לפיה עומדת לו הזכות לענות לצו שהוצא, אך דחו את הדרישה לבטל אותו. הדיון ייערך עד 23 באוקטובר - לאחר פרישתה של השופטת ברון, שנחשבת לליברלית ביותר ונמצאת בהרכב. השופט גרוסקופף צפוי להחליפה

בווידאו: הממשלה נגד בג"ץ: הדיון על ביטול עילת הסבירות/דוברות הרשות השופטת

בג"ץ קיבל היום (שישי) את בקשת שר המשפטים יריב לוין, ודחה את הדיון בעתירות נגד אי-כינוס הוועדה לבחירת שופטים. שופטי בית המשפט העליון יעל וילנר, ענת ברון ודוד מינץ, שהיו אמורים לדון בעתירות ביום שלישי הקרוב, הודיעו שקיבלו את עמדתו של השר, לפיה עומדת לו הזכות להגיב על הצו על תנאי שהוצא אתמול, אך דחו את הדרישה לבטלו. כעת הדיון צריך להיערך עד 23 באוקטובר.

בתוך כך, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות פורשת ב-16 באוקטובר, אך בכל אופן היא לא משובצת להרכב שידון בעתירות. עם זאת, השופטת ענת ברון פורשת ב-12 באוקטובר 2023, והיא כן משובצת בהרכב ונחשבת לסמן הליברלי ביותר בבית המשפט. במידה וברון לא תשב בהרכב השופט עופר גרוסקופף, שגם נחשב לליברל, צפוי להחליף אותה.

שר המשפטים יריב לוין בדיון ועדת החוקה, חוק ומשפט- הצגת תהליך העבודה של הוועדה בנוגע לחקיקה להסדרת מערכת היחסים שבין הכנסת והממשלה לבין מערכת המשפט, כנסת, 11 בינואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
יריב לוין/פלאש 90, יונתן זינדל

אתמול הוציא בג"ץ לשר לוין צו על תנאי, המורה לו לנמק "מדוע לא יפעיל את סמכותו, ויכנס את הוועדה לבחירת שופטים ללא דיחוי". העתירה בעניין סירובו של השר לכנס את הוועדה תידון בבג"ץ ביום שלישי הקרוב.

בהחלטתם להוציא צו על תנאי, השופטים "הפכו" את הנטל, ובמקום שהעותרים יצטרכו לשכנע את בית המשפט לקבל את העתירה, עתה, שר המשפטים יצטרך להסביר למה על בית המשפט לדחות את העתירה שהוגשה על ידי התנועה לאיכות השלטון, ראש האופוזיציה יאיר לפיד ו-45 עותרים נוספים. למרות שהצו לכשעצמו אינו מחייב את השר לכנס את הוועדה, בחלק ניכר מהמקרים, צו על תנאי מרמז על כך שהשופטים עשויים לקבל את העתירה.

עוד בוואלה!

היועמ"שית דחתה את בקשת לוין לבטל את הצו שהוציא לו בג"ץ: "אין בסיס לטענותיו"

לכתבה המלאה
אסתר חיות, דיון על ביטול עילת הסבירות, בית המשפט העליון, 12 בספטמבר 2023. אורן בן חקון, אתר רשמי
אסתר חיות/אתר רשמי, אורן בן חקון

בעקבות הצו שהוצא תקף לוין את השופטים וביקש לבטל אותו. "בכל הכבוד הראוי, בית המשפט הנכבד מתבקש לבטל את החלטתו למתן צו על תנאי, שניתנה בחוסר סמכות ובניגוד מפורש לדין", נמסר מטעם עורך דין אוהד שלם, שייצג את השר ואת הממשלה בדיון. "בית המשפט איננו מוסמך לקבוע עבור המשיבים, ובוודאי כאשר מדובר בשר המשפטים וממשלת ישראל, מה ייכתב בתצהיר התשובה, והדבר נתון - גם הוא - לשיקול דעתם הבלעדי של המשיבים. קביעת בית המשפט מה כולל תצהיר המשיבים, שוללת מהמשיבים את הזכות הבסיסית להשמיע את קולם באופן שמונע את האפשרות לעשיית צדק".

ערב קודם לכן הגיש לוין את עמדתו לבג"ץ בנושא, וביקש לדחות על הסף את העתירות. לוין כתב כי "קיבל החלטה שלעת הזאת אין מקום לכנס את הוועדה", והדגיש כי "אין זה ראוי שבית המשפט יפר את האיזונים החוקתיים העדינים שבין הרשויות ויתערב בהחלטתו של השר". הפעם האחרונה בה כונסה הוועדה הייתה באפריל 2022, בתקופת ממשלת בנט-לפיד. מאז קמה הממשלה הנוכחית לפני שמונה חודשים, לא התכנסה הוועדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully