וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ הוציא ללוין צו על תנאי: יצטרך לנמק מדוע הוא לא מכנס את הוועדה לבחירת שופטים

עודכן לאחרונה: 15.9.2023 / 9:34

שופטי העליון הורו לשר המשפטים להסביר מדוע אינו מכנס את הוועדה, מה שהופך את נטל ההוכחה בנושא עליו. בתגובה, לוין דרש לבטל את הצו: "ביהמ"ש לא מוסמך, פעלתם בניגוד לדין". אם השופטים יחייבו אותו לכנס את הוועדה והוא יסרב, ההתנגשות עלולה להוביל למשבר חוקתי

בווידאו: הממשלה נגד בג"ץ: הדיון על ביטול עילת הסבירות/דוברות הרשות השופטת

בג"ץ הוציא היום (חמישי) לשר המשפטים יריב לוין צו על תנאי, המורה לו לנמק "מדוע לא יפעיל את סמכותו, ויכנס את הוועדה לבחירת שופטים ללא דיחוי". העתירה בעניין סירובו של השר לכנס את הוועדה תידון בבג"ץ ביום שלישי הקרוב.

בהחלטתם להוציא צו על תנאי, השופטים ענת ברון, יעל וילנר ודוד מינץ "הפכו" את הנטל, ובמקום שהעותרים יצטרכו לשכנע את בית המשפט לקבל את העתירה, עתה, שר המשפטים יצטרך להסביר למה על בית המשפט לדחות את העתירה שהוגשה על ידי התנועה לאיכות השלטון, ראש האופוזיציה יאיר לפיד ו-45 עותרים נוספים.

למרות שהצו לכשעצמו אינו מחייב את השר לכנס את הוועדה, בחלק ניכר מהמקרים, צו על תנאי מרמז על כך שהשופטים עשויים לקבל את העתירה.

יריב לוין בישיבת הממשלה 10 בספטמבר 2023. חיים גולדברג, פלאש 90
"מדוע לא יפעיל את סמכותו, ויכנס את הוועדה לבחירת שופטים ללא דיחוי". השר לוין/פלאש 90, חיים גולדברג

לוין תקף את השופטים: "פעלתם בניגוד לדין", "בית המשפט לא מוסמך"

מאוחר יותר, לוין שלח מכתב לבג"ץ בו הוא ביקש מבית המשפט לבטל את הצו שמורה לו לנמק מדוע הוא לא מכנס את הוועדה לבחירת שופטים.

"בכל הכבוד הראוי, בית המשפט הנכבד מתבקש לבטל את החלטתו למתן צו על תנאי, שניתנה בחוסר סמכות ובניגוד מפורש לדין", נמסר מטעם עורך דין אוהד שלם, מי שמייצג את השר לוין ואת הממשלה בעתירה.

"בית המשפט איננו מוסמך לקבוע עבור המשיבים, ובוודאי כאשר מדובר בשר המשפטים וממשלת ישראל, מה ייכתב בתצהיר התשובה, והדבר נתון - גם הוא - לשיקול דעתם הבלעדי של המשיבים. קביעת בית המשפט מה כולל תצהיר המשיבים, שוללת מהמשיבים את הזכות הבסיסית להשמיע את קולם באופן שמונע את האפשרות לעשיית צדק", הוסיפו.

עוד בוואלה!

לוין משיב לבג"ץ: לא מתכוון לכנס את הוועדה למינוי שופטים, ואין לבג"ץ סמכות להתערב

לכתבה המלאה
יריב לוין, מליאת הכנסת, 20 בפברואר 2023. ראובן קסטרו
"בית המשפט איננו מוסמך לקבוע עבור המשיבים"/ראובן קסטרו

אמש יצוין, השר לוין הגיש את עמדתו לבג"ץ בנושא, וביקש לדחות על הסף את העתירות שהוגשו בעניין אי כינוס הוועדה. לוין כתב כי "קיבל החלטה שלעת הזאת אין מקום לכנס את הוועדה", והדגיש כי "אין זה ראוי שבית המשפט יפר את האיזונים החוקתיים העדינים שבין הרשויות ויתערב בהחלטתו של השר".

אם בג"ץ יוציא ללוין צו עשה הקובע כי עליו לכנס את הוועדה, והשר יתמיד בסירובו - ההתנגשות עלולה להוביל למשבר חוקתי חריף.

גורם בקואליציה: "השופטים חורגים מהמקובל"

גורם בקואליציה התייחס לצו שהוציא בג"ץ, וטען כי "הסטנדרטים משתנים כשמדובר בממשלה הזו, ובעניינים שמשפיעים על שופטי בג"ץ בעצמם". לדברי אותו גורם, השופטים "חורגים מהמקובל", ו"נוטלים החלטות עוד לפני שנציג הממשלה נכנס לאולם". הגורם הוסיף ומתח ביקורת על בית המשפט העליון: "דווקא בזמן שנחוצה רגיעה ואחריות מצד כל הרשויות, המערכת שאמורה להיות המרוסנת והמאופקת מכולם, מפגינה שימוש פזיז ולא אחראי בכוח המשפטי".

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד בנאום לאחר שעילת הסבירות עברה באופן סופי. הכנסת, ירושלים 24 ביולי 2023. יואב דודקביץ, TPS
"שר המשפטים לוקח בשבי את הוועדה למינוי שופטים ואת אזרחי ישראל, ופועל בניגוד לסמכותו ובניגוד לחוק"/TPS, יואב דודקביץ

העותרים: "החוק חל על כולנו, גם על מי שמנסה להסירו מעליו"

ראש האופוזיציה יאיר לפיד, אחד מהעותרים נגד השר, טען כי החלטת בג"ץ להוציא צו על תנאי ללוין היא "מסר ברור של בית המשפט לממשלת ישראל: אזרחי ישראל חשובים יותר מהפוליטיקה". בפוסט שפרסם בחשבון ה-X שלו (טוויטר לשעבר), לפיד תקף: "שר המשפטים לוקח בשבי את הוועדה למינוי שופטים ואת אזרחי ישראל, ופועל בניגוד לסמכותו ובניגוד לחוק".

התנועה לאיכות השלטון הוסיפה: "רגע לפני בוא החגים, בהם נתייצב כולנו בפני בית דין של מעלה, בית המשפט מזכיר לכולנו, ובמיוחד לשר לוין, שהחוק חל על כולנו. גם על מי שמנסה בכל כוחו להסירו מעליו ולחרב את שלטון החוק".

ראש לשכת עורכי הדין, עו״ד עמית בכר בטקס קבלת חברים חדשים ללשכה, בנייני האומה, 1 באוגוסט 2023. לשכת עורכי הדין, אתר רשמי
ראש לשכת עורכי הדין, עו״ד עמית בכר בטקס קבלת חברים חדשים ללשכה, בנייני האומה, 1 באוגוסט 2023/אתר רשמי, לשכת עורכי הדין

עמית בכר: דבריו של לוין כי הוא היחיד שקובע מוכיחים למה שר צריך לפעול בסבירות

ראש לשכת עורכי הדין עורך דין עמית בכר התייחס גם הוא לצו על תנאי שהוציא בית המשפט לשר לוין: "יש שופטים בירושלים, וצריך לוודא שיישארו שופטים מקצועיים ועצמאיים בירושלים ובכל ארץ ישראל. לשם כך חובה לכנס את הוועדה לבחירת שופטים".

בכר הוסיף: "האיומים של שר המשפטים לא השפיעו ולא ישפיעו על השופטים מלעשות את עבודתם. עכשיו תורו של שר המשפטים לעשות את עבודתו וחובתו הציבורית לכנס את הוועדה. דבריו של שר המשפטים כי הוא היחיד שיקבע מה יעלה בגורל המשימה הלאומית של מינוי שופטים - כולם מבינים היום למה שר צריך לפעול בסבירות ולמה צריך גורם לא תלוי שיפקח עליו".

"כוח קפלן" מסר בתגובה: "מדובר בעוד איום מאפיוזי של לוין על בתי המשפט, כמות האיומים לא היתה מביישת גם את המאפיה הסיציליאנית. אנחנו נמשיך להיות ברחובות ולהגן על עצמאות בית המשפט שישאר עצמאי. הגיעה השעה שהרצוג וגנץ יפקחו עיניים, יבינו שלוין כבר נוסע על ה D9 ויפעלו לעצור אותו ולא יסללו לו מסלולים נוספים להרס מערכת המשפט".

כינוס הוועדה לבחירת שופטים לבית המשפט העליון, 21 בפברואר 2022. ללא, אתר רשמי
הוועדה לבחירת שופטים. פברואר 2022/אתר רשמי, ללא

במכתב התגובה שלה לעתירות בבג"ץ, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה קבעה כי "קמה כבר עתה החובה על שר המשפטים לכנס את הוועדה לבחירת שופטים". היועצת נימקה את החלטתה ושמה את הדגש על הצפי לחוסר של 53 תקנים ברשות השופטת, עובדה שמטילה עומס רב על השופטים ועל המתדיינים.

הפעם האחרונה בה כונסה הוועדה הייתה באפריל 2022, בתקופת ממשלת בנט-לפיד. מאז קמה הממשלה הנוכחית לפני שמונה חודשים, לא התכנסה הוועדה.

השיחות שניהלו השר והיועמ"שית - שפוצצו על ידי לוין

בשבועות האחרונים, השר והיועצת ניהלו דיאלוג שבמסגרתו ביקשה בהרב מיארה להגיש עמדה שתוסכם על השניים. הדיאלוג לא נשא פרי והשר פוצץ את השיחות לפני כמה שבועות. גם הצעה מרוככת של היועצת לפיה יש לכנס את הוועדה למינוי שופטים רק בערכאות נמוכות לא התקבלה על ידי השר.

הסיבה לכך היא כי השינוי של הרכב הוועדה לבחירת שופטים היא גולת הכותרת של התוכנית להחלשת מערכת המשפט מבחינת השר לוין.

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה בכנס המשפט הציבורי, חיפה, 12 בינואר 2023. שלומי גבאי, עיבוד תמונה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה בכנס המשפט הציבורי, חיפה, 12 בינואר 2023/עיבוד תמונה, שלומי גבאי

בחודש שעבר דיווחנו כי השר לוין מנסה לגבש יחד עם יו"ר ועדת חוץ וביטחון יולי אדלשטיין, מתווה חדש לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, ותיקונים נוספים במערכת המשפט - זאת במטרה לנסות שוב להגיע לפשרות עם האופוזיציה על שינויים בהסכמה.

לוין אף נפגש עם אדלשטיין בביתו בהרצליה כדי לדון בהמשך קידום המהפכה המשפטית, ולפי בכירים בליכוד, הוא דחף לכך שאדלשטיין יציג בעצמו מתווה חדש לוועדה לבחירת שופטים, שעל בסיסו ינסו ללחוץ את האופוזיציה לפשרה ולקידום שינוי בוועדה בהסכמה רחבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully