וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוין משיב לבג"ץ: לא מתכוון לכנס את הוועדה למינוי שופטים, ואין לבג"ץ סמכות להתערב

עודכן לאחרונה: 13.9.2023 / 19:05

שר המשפטים ביקש לדחות על הסף את העתירות שהוגשו בעקבות אי-כינוסה של הוועדה. לוין טען כי לא נפל פגם בהחלטה, ולכן הנושא לא מצדיק התערבות של בג"ץ שלדבריו "פוגעת באופן חמור בעיקרון הפרדת הרשויות". כוח קפלן מסרו: "לוין מאיים כאחרון העבריינים על בית המשפט"

בווידאו: שר המשפטים יריב לוין במליאה: "תהליך בחירת השופטים נעשה בדרך לא ראויה ופסולה"/ערוץ הכנסת

שר המשפטים, יריב לוין, הגיש היום (רביעי) את עמדתו לבג"ץ אי כינוס הוועדה לבחירת שופטים וביקש לדחות על הסף את העתירות שהוגשו בנושא. לוין כתב כי "קיבל החלטה שלעת הזאת אין מקום לכנס את הוועדה", והדגיש כי "אין זה ראוי שבית המשפט יפר את האיזונים החוקתיים העדינים שבין הרשויות ויתערב בהחלטתו של השר".

שר המשפטים כתב כי "אין כל מקום להתערבותו התקדימית והחריגה של בית המשפט הנכבד בהחלטתו של השר" אודות אי כינוס בוועדה לבחירת שופטים וסיפק שלושה סיבות מרכזיות לכך - ראשית, לטענת לוין, החלטתו ניתנה על רקע משא ומתן מורכב וסבוך במטרה לגבש הסכמה רחבה מחלוקת ציבורית-חברתית-פוליטית, "שאל לו לבית המשפט להכריע בה", הדגיש.

שנית, כתב השר כי "שיקול דעתו של השר הינו חלק מהסדר חוקתי באיזון שבין הרשויות - התערבות בהחלטות השר והחלפת שיקול דעתו בשיקול דעת בית המשפט, יפגע באופן חמור בעיקרון הפרדת הרשויות".

ובנוסף, טען לוין כי "השר הוא בעל הסמכות הבלעדית לכינוס הוועדה. השר פעל בהתאם לסמכותו וחובתו, ותוך שיקול דעת קיבל החלטה שלעת הזאת אין מקום לכנס את הוועדה. בין היתר מהטעם שכינוס הוועדה כעת יפגע בהשגת תכלית החוק. בהחלטתו של השר לא נפל פגם העשוי להצדיק התערבות שיפוטית".

שר המשפטים יריב לוין ונשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות. מיכאל גלעדי/פלאש 90, עיבוד תמונה
שר המשפטים יריב לוין ונשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות/עיבוד תמונה, מיכאל גלעדי/פלאש 90

"הימים ימי צוק העיתים ורוחות של פילוג המעוררים קריאה גדולה לקיום דיאלוג חברתי פוליטי וחוקתי מעמיק, באמצעות משא ומתן", כתב השר לוין, "מתוך תחושת אחריות גדולה, תוך הפעלת שיקול הדעת הרחב שבסמכותו, החליט שר המשפטים, כי מיצוי הסיכוי להגיע למתווה שיקבל הסכמה ציבורית רחבה הינו השיקול המהותי ביותר שיש לשקול" ולפיכך, "חליטו שר המשפטים והממשלה להימנע מקידום חד צדדי של הצעת החוק לשינוי הרכב הוועדה".

כמו כן הוסיף לוין כי החליט שלא לכנס את הוועדה לבחירת שופטים מאותו השיקול: "על מנת לאפשר הגעה להסכמה רחבה בעם בקשר עם הרכב הוועדה לבחירת שופטים".

לוין תקף בדבריו את העותרים לבג"ץ: "הגשת העתירות, בעיתוי שהוגשו, ממניעים זרים מובהקים, מבקשת לעשות שימוש לרעה בבית המשפט הנכבד, לחלל ולהפר את קדושת האיזון העדין שבין הרשויות, ולחייב את בית המשפט להצטרף לשולחן המשא ומתן". זאת לדבריו, "בניגוד לעמדה המוחלטת והמובהקת של בית משפט נכבד זה אשר הקפיד בעבר הקפדה יתירה שלא ליטול סמכויות לא לו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את צמצום עילת הסבירות, 10 ביולי 2023. דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את צמצום עילת הסבירות, 10 ביולי 2023/דוברות הכנסת, דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד, התייחס לתגובת שר המשפטים יריב לוין ומסר כי התגובה היא "שקר מוחלט, וניסיון להונות את בית המשפט". לדבריו, "לוין היה הראשון שדחה על הסף את מתווה הנשיא וסיכל כל נסיון להגיע להסכמות רחבות, הוא יודע היטב שאין בימים אלה שום שיחות בבית הנשיא, אבל בתגובתו לבית המשפט הוא מסתמך על שיחות לא קיימות". לדבריו, "אם לוין חושש מהדיון בבג"ץ, שיכנס את הוועדה לבחירת שופטים בהרכבה החוקי, ושבמקום לריב עם כל העולם, שיתחיל לעשות את הדבר היחיד שהוא נמנע ממנו: את העבודה שלו".

גם בתנועה לאיכות השלטון הגיבו: "שר המשפטים, יריב לוין, פועל בניגוד להוראות החוק המחייבות את כינוס הוועדה לבחירת שופטים וכופר בסמכות בית המשפט העליון לדון בעתירת התנועה לאיכות השלטון. הוא מקדם אנרכיה בישראל - אין דרך אחרת לומר זאת. כל יום נוסף שהוועדה לא מתכנסת לבחור שופטים נוספים מתגבר העומס על בתי המשפט ופוגע באזרחי המדינה, אבל שר המשפטים עושה שימוש לרעה בסמכותו ולמען השיקולים הפוליטיים האישיים שלו".

כמו כן, הודיעו בתנועה לאיכות השלטון על מחאה מתכוננת: "אנחנו נתייצב בבית המשפט העליון ביום שלישי הבא להגן על הדמוקרטיה הישראלית, ונעשה כל שביכולתנו כדי לעצור את ההפיכה המשטרית והאנרכיה שהם מובילים".

"כוח קפלן" הגיב לתשובת לוין: "שר המשפטים מאיים כאחרון העבריינים על בית המשפט, מדובר בהמשך האיומים המאפיוזים של ממשלת חורבן הבית על הדמוקרטיה הישראלית. בכל מקום שבו לוין יאיים על מערכת המשפט ושומרי הסף, הוא ימצא מיליוני ישראלים וישראליות שיגנו על ישראל וערכי מגילת העצמאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully