וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קים הזמין את פוטין לביקור גומלין, בעולם מזהירים משיחות הנשק: "עסקת השטן"

עודכן לאחרונה: 14.9.2023 / 11:42

הקרמלין לא אישר שהנשיא נענה להזמנה שהעביר לו קים בזמן הפסגה ברוסיה, שמדאיגה את מדינות המערב ושכנותיה של צפון קוריאה. המנהיגים לא חשפו אם גיבשו עסקאות נשק, שיכולות לסייע לכוחות הרוסיים באוקראינה. "ככל שהעולם מתאחד נגד הפלישה, פוטין נאלץ לפנות למשטרים כאלו"

לקראת עסקת נשק: פוטין וקים בסיור במרכז חלל רוסי/הקרמלין

מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און הזמין את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לבקר בארצו - כך דיווחה הלילה (חמישי) סוכנות הידיעות הרשמית של קוריאה הצפונית, שציינה כי פוטין, שמיעט לצאת מגבולות ארצו מאז הפלישה לאוקראינה לפני שנה וחצי, קיבל את ההזמנה. הקרמלין טרם אישר זאת.

קים העביר את ההזמנה לפוטין בזמן ביקורו ברוסיה, שנמשך גם היום. הפסגה בין שני המנהיגים, הראשונה זה ארבע שנים, מעוררת חשש בארצות הברית שהברית המתחדשת בין מוסקבה לפיונגיאנג המתחדש תוכל לסייע לצבא רוסיה במלחמתו באוקראינה ולספק לקים טכנולוגיית טילים רגישה.

במהלך מפגש הפסגה ביניהם אתמול, פוטין וקים כינו זה את זה "עמיתים לנשק", והרימו כוסות עם יין רוסי לציון ידידותם במהלך ארוחת צהריים רשמית. קודם לכן, נשיא רוסיה בן ה-70 הראה לקים בן ה-39 את מתקן החלל המודרני ביותר של רוסיה, כשהם מלווים בשרי ההגנה שלהם.

"בסוף קבלת הפנים, קים ג'ונג און הזמין באדיבות את פוטין לבקר ברפובליקה העממית הדמוקרטית של קוריאה בזמן נוח", דיווחה סוכנות הידיעות הצפון קוריאנית, שהשתמשה בשמה הרשמי של המדינה. "פוטין קיבל את ההזמנה בשמחה והבהיר מחדש את רצונו לשאת קדימה את ההיסטוריה והמסורת של הידידות" בין המדינות.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם קים ג'ונג און מנהיג צפון קוריאה, רוסיה, 13 בספטמבר 2023. רויטרס
רוסיה זקוקה לתחמושת נוספת. פוטין, קים והמשלחות בהרמת כוסות, אתמול/רויטרס

עבור ארצות הברית ובעלות בריתה, הקשרים המתהדקים בין קים לפוטין הם מקור לדאגה: וושינגטון האשימה את קוריאה הצפונית במתן נשק לרוסיה, אך לא ברור אם בוצעו משלוחים כלשהם. שתי המדינות מכחישות את הטענות הללו, אך הבטיחו להעמיק את שיתוף הפעולה הביטחוני ביניהן. בנוסף לכך, קים סקר בפני שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו טילים בליסטיים במהלך ביקורו של שויגו בפיונגיאנג בחודש יולי.

פוטין אמר אתמול כי ארצו תסייע למשטרו של קים לפתח לוויינים, ואישר כי השניים ידברו גם על נשק אך לא פירט מעבר לכך. קים, שהמשיך לסייר במזרח הרחוק של רוסיה אחרי הפסגה, אמור היום לבקר במפעלי תעופה צבאיים ואזרחיים בעיר קומסומולסק-על-אמור ולבחון את צי האוקיינוס השקט של רוסיה בוולדיווסטוק.

במהלך ארוחת הצהריים המפוארת אתמול, שכללה כיסונים במילוי סרטנים, מרק דגים וחדקן, קים הרים כוס לחייו של פוטין, לניצחון של "רוסיה הגדולה" ולידידות הקוריאנית-רוסית, וחזה ניצחון למוסקבה "במלחמה הקדושה" שלה נגד המערב.

קוריאה הצפונית הוקמה בספטמבר 1948 בגיבוי ברית המועצות, ומוסקבה תמכה בה במשך עשרות שנים במהלך המלחמה הקרה, אם כי התמיכה דעכה לאחר קריסת ברית המועצות ב-1991.

בשנים האחרונות, סין נתפסה כמעצמה בעלת ההשפעה הגדולה ביותר על משטרו של קים, אך פיונגיאנג ניסתה כמה פעמים לאזן את יחסיה עם מוסקבה ובייג'ינג. קים אמר אתמול כי חיזוק היחסים עם רוסיה הוא "בעדיפות מספר אחת" של ארצו, משפט שהיו שפירשו כמסר לסין.

פוטין ביקר בפיונגיאנג ביולי 2000, כמה חודשים אחרי שהחליף בשלטון את בוריס ילצין, ונפגש עם המנהיג הקודם קים ג'ונג איל, אביו של קים ג'ונג און.

עוד בוואלה!

פוטין וקים נפגשו במרכז חלל: "נעזור לכם לבנות לוויינים"

לכתבה המלאה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם קים ג'ונג און מנהיג צפון קוריאה, רוסיה, 13 בספטמבר 2023. רויטרס
ממשיך לסייר ברוסיה. קים עולה על הרכבת בתום הפסגה עם פוטין, אתמול/רויטרס

לא ברור עד כמה רחוק פוטין מוכן ללכת לקראת הבקשות של קים להצטייד בטכנולוגיה מתקדמת - בניגוד להחלטות מועצת הביטחון של האו"ם, שבהן תמכה בעבר מוסקבה עצמה.

רוסיה תוכל להיעזר באספקת פגזי ארטילריה צפון קוריאניים, אף שהיא הגבירה את הייצור שלהם במטרה לעמוד בקצב האש במלחמה באוקראינה. על פי ההערכות, לקוריאה הצפונית יש מאגר גדול של פגזי ארטילריה ורקטות התואמים לנשק סובייטי, כמו גם ניסיון בייצור תחמושת כזו.

כשנשאל אם רוסיה עשויה פשוט להסיר את הסנקציות על קוריאה הצפונית, השיב דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב שהיא נותרה "חברה אחראית" במועצת הביטחון, אולם הוא הוסיף כי היא תפתח את יחסיה עם פיונגיאנג בהתאם לאינטרסים שלה.

הטלוויזיה הממלכתית הרוסית אמרה כי הגינויים של המערב כלפי הפסגה הם "צביעות" אופיינית, והצביעו על אספקה צבאית שמעבירה ארצות הברית לבעלות בריתה באסיה. וושינגטון הבהירה בימים האחרונים שממשל ביידן "לא יהסס" להטיל סנקציות נוספות על שתי המדינות אם הן יסגרו עסקאות נשק חדשות.

"רוסיה מבודדת"

בסיאול, שר האיחוד, קים יאנג-הו, האחראי על היחסים עם הצפון, הביע "דאגה עמוקה" מפני שיתוף הפעולה הצבאי ועסקאות נשק אפשריות בין פיונגיאנג למוסקבה. הוא אמר כי שתי המדינות ממשיכות ככל הנראה לקדם עסקה צבאית "כלשהי". במקביל, יו"ר מפלגת השלטון במדינה כינה זאת "עסקת השטן". שעות לפני תחילת הפסגה בין פוטין לקים, ערכה קוריאה הצפונית ניסוי נוסף ושיגרה שני טילים לים.

יפן, שבעצמה נמצאת תחת דריכות מתמדת מפני שיגורי טילים צפון קוריאניים, הזהירה היום מפני כל הפרה של החלטות האו"ם על עסקאות נשק עם הצפון. "אנחנו צופים (בשיחות) בחשש, כשיש אפשרות שהן יובילו להפרות של האיסור של מועצת הביטחון על כל עסקאות הקשורות לנשק עם קוריאה הצפונית", אמרה שרת החוץ החדשה יוקו קמיקווה לכתבים.

בריטניה, חברה קבועה במועצת הביטחון, הפצירה בקוריאה הצפונית להפסיק את השיחות עם רוסיה על עסקאות הנשק. "אנו קוראים לקוריאה הצפונית להפסיק את השיחות", אמר דובר ראש הממשלה. "הביקור של השליט הצפון קוריאני מדגיש את בידודה של רוסיה - ככל שהעולם מתאחד נגד הפלישה הרוסית לאוקראינה, פוטין נאלץ לפנות למשטרים כמו קוריאה הצפונית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully