וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין וקים נפגשו במרכז חלל: "נעזור לכם לבנות לוויינים"

עודכן לאחרונה: 13.9.2023 / 15:33

נשיא רוסיה ומנהיג צפון קוריאה, שיצא לראשונה זה 4 שנים מארצו והגיע ברכבת סודית, סיירו בקוסמודרום במזרח הרחוק. פוטין הבטיח לסייע לפיונגיאנג שנכשלה לאחרונה בשיגור לוויינים, שעות אחרי שביצעה ניסוי טילים נוסף. בארה"ב מעריכים כי הם ידונו גם בעסקאות נשק

לקראת עסקת נשק: פוטין וקים בסיור במרכז חלל רוסי/הקרמלין

מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און נפגש הבוקר (רביעי) עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במרכז חלל במזרח הרחוק של רוסיה, בצל החשש במערב מפני עסקאות נשק בין שתי המדינות המבודדות וזמן קצר אחרי ניסוי טילים נוסף של פיונגיאנג.

פוטין קיבל את פניו של קים, שהגיע במעטה של חשאיות לרוסיה ברכבת משוריינת, בקוסמודרום ווסטוצ'ני. "אני שמח לראות אותך", אמר לו פוטין. "זהו הקוסמודרום החדש שלנו". שני המנהיגים לחצו ידיים במשך כ-40 שניות. קים, דרך מתורגמן, הודה לפוטין על הזמנתו ועל קבלת הפנים החמה והשניים יצאו לסיור במרכז החלל המתקדם ביותר של רוסיה, השואפת לחזור להיות מעצמת חלל - אם כי ניסיונה לאחרונה להנחית גשושית על הירח נחל כישלון.

גם קוריאה הצפונית שואפת להשיג דריסת רגל בחלל, אך לאחרונה כשלה בשני שיגורים של לוויינים. במהלך הסיור במתקן, פוטין הבטיח לקים שרוסיה תסייע לארצו בבניית לוויינים. כשנשאל אם השניים ידונו גם באספקת נשק, הוא השיב כי הם ישוחחו על כל הסוגיות.

"זאת הסיבה שבגללה אנחנו כאן. מנהיג הרפובליקה הדמוקרטית העממית של קוריאה הראה עניין רב בהנדסת טילים, גם הם מנסים לפתח תעשיית חלל", אמר פוטין לכתבים במהלך הסיור במרכז החלל, השוכן במעבה היערות של מזרח רוסיה, לא רחוק מהגבול עם סין.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ומנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און נפגשים בקוסמודרום ווסטוצ'ני שבמזרח הרחוק של רוסיה, 13 בספטמבר 2023. רויטרס
מהדקים את היחסים. פוטין וקים בתחילת פגישתם, הבוקר/רויטרס

זהו הביקור הראשון של קים מחוץ לארצו זה יותר מארבע שנים, והראשון מאז מגיפת הקורונה. גם ביציאתו הקודמת מגבולות ארצו, ב-2019, הוא נפגש עם פוטין, בפעם הראשונה. היא התקיימה לאחר קריסת שיחות הגרעין של קים עם נשיא ארצות הברית דאז דונלד טראמפ. קים, כמו אביו וסבו, אינו נוהג לעזוב את קוריאה הצפונית לעתים קרובות, ונסיעותיו הנדירות נשמרות בדרך כלל בסודיות רבה.

הטלוויזיה הרוסית דיווחה כי במהלך הסיור, קים שאל את פוטין מספר גדול של שאלות מפורטות. עוד דווח כי פוטין סייר עם קים סביב המבנה שבו מורכבת רקטת שיגור החלל החדשה של רוסיה, "אנגרה". הרקטה, באורך 42.7 מטרים, משגרת עצמים במסלול נמוך סביב כדור הארץ.

שעות ספורות לפני תחילת הפגישה, שיגרה קוריאה הצפונית שני טילים מחופה המזרחי. מומחים ציינו כי היה זה ניסוי השיגור הראשון שמבצעת המדינה המבודדת בזמן שהמנהיג אינו שוהה בה. לא ידוע בשלב זה איזה טילים שוגרו, אך משמר החופים של יפן דיווח כי הם נחתו בים. טוקיו אמרה כי היא העבירה מחאה נגד הניסוי דרך ערוצים דיפלומטיים בבייג'ינג, בעלת בריתה של פיונגיאנג.

עוד בוואלה!

בדרך לעסקת נשק: "מנהיג צפון קוריאה ייפגש עם פוטין ברוסיה"

לכתבה המלאה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם קים ג'ונג און מנהיג צפון קוריאה, רוסיה, 13 בספטמבר 2023. רויטרס
"נהיה יחד במאבק נגד האימפריאליזם"/רויטרס

בתום הסיור, השניים מסרו הצהרות קצרות לפני תחילת השיחות של המשלחות. קים אמר כי חיזוק היחסים בעלת הברית הוותיקה מוסקבה הוא בעדיפות עליונה עבור פיונגיאנג. "אני רואה בכך כבוד גדול שהנשיא נתן הזדמנות להיפגש בסביבה מיוחדת בבסיס השיגור, שהוא בלבו של מעמדכם כמעצמת על, והבנה עמוקה של הדרך קדימה", אמר הרודן הצפון קוריאני.

הוא גם הביע את תמיכתה של קוריאה הצפונית ב"מלחמה הקדושה" שמנהלת מוסקבה נגד "כוחות ההגמוניה", כינוי המיוחס לארצות הברית ובעלות בריתה, וכן לאוקראינה. "תמיד נתמוך בהחלטות הנשיא פוטין וההנהגה הרוסית, ואנחנו נהיה יחד במאבק נגד האימפריאליזם", אמר קים לפוטין באמצעות מתורגמן.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם קים ג'ונג און מנהיג צפון קוריאה, רוסיה, 13 בספטמבר 2023. רויטרס
במערב עוקבים בדאגה. פוטין וקים במהלך הסיור/רויטרס

שני המנהיגים היו מלווים בבכירים במשטריהם. במשלחת הצפון קוריאנית נמצאת גם קים יו ג'ונג, אחותו של המנהיג ואחת מהדמויות הנציות ביותר בפיונגיאנג. בנוסף אליה, התלוו אל המנהיג גם מפקד הצבא, רי פיונג צ'ול, סגנו וראש משרד יצור התחמושת במדינה.

בצד הרוסי, נכחו בשיחות גם שר ההגנה סרגיי שויגו, שביקר ביולי בפיונגיאנג ונפגש עם קים, ושר החוץ סרגיי לברוב.

סלט ברווז וכופתאות סרטנים

בתום השיחות בין הצדדים, ניגשו המשלחות לארוחת צהריים רשמית. פוטין הרים את כוס היין שלו ואמר כי זאת "הרמת הכוסית לעתיד של חיזוק שיתוף הפעולה והידידות בין הארצות שלנו. לרווחתן ושגשוגן של ארצותינו, לבריאותו של יושב הראש ולכל הנוכחים".

קים השיב בצורה דומה, ואמר כי הוא מרים כוס "לחיי בריאותו של פוטין". הוא הוסיף כי הוא משוכנע שהעם והצבא הרוסי ינצחו את "הרוע" שמולו הם מתמודדים.

לפי כלי תקשורת ברוסיה, הארוחה כללה סלט ברווז, כופתאות סרטנים, מרק דגים, קוויאר עם פטריות וקינוח של פירות יער.

בתום השיחות עם פוטין, קים עלה בחזרה אל הרכבת שלו להמשך הביקור במזרח הרחוק של רוסיה, בעיר ולדיווסטוק ומשם המריא לקומסומלסק, מרכז תעשייתי חשוב וביקר שם במפעלי ביטחון ותעופה אזרחית.

מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און מנופף מהרכבת שלו עם צאתו אל רוסיה, 10 בספטמבר 2023. רויטרס
לא מרבה לצאת מגבולות המדינה. קים עולה הרכבת בפיונגיאנג, ראשון/רויטרס

קוריאה הצפונית היא אחת המדינות הבודדות שתמכו בגלוי ברוסיה מאז הפלישה לאוקראינה בשנה שעברה, ופוטין התחייב בשבוע שעבר "להרחיב את הקשרים הבילטרליים" בין המדינות בכל התחומים. גורמים בכירים בארצות הברית וקוריאה הדרומית מעריכים כי קים ופוטין ידונו בשיתוף פעולה צבאי בין המדינות, כולל בהסכם לאספקת נשק.

וושינגטון, שכבר האשימה את פיונגיאנג בהעברת תחמושת למוסקבה מאז תחילת המלחמה באוקראינה, הזהירה כי תהיה זו "טעות ענקית" עבורה והזהירה שפיונגיאנג "תשלם מחיר". ארצות הברית אמרה שהשיחות על אספקת הנשק לרוסיה מתקדמות באופן פעיל, למרות הכחשות חוזרות ונשנות מצד פיונגיאנג ומוסקבה. עם זאת, הן הבטיחו להעמיק את שיתוף הפעולה הביטחוני ביניהן.

כשנשאל אם קים ופוטין ידונו באספקת נשק, דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר מוקדם יותר כי "כשכנות, המדינות שלנו משתפות בתחומים רגישים שלא צריכים להיחשף בפני הציבור - אבל זה די טבעי למדינות שכנות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully