וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועמ"שית דחתה את בקשת לוין לבטל את הצו שהוציא לו בג"ץ: "אין בסיס לטענותיו"

עודכן לאחרונה: 15.9.2023 / 9:53

בעמדה ששלחה לבג"ץ כתבה בהרב מיארה כי אין סיבה לבטל את הצו שהורה לשר המשפטים לנמק מדוע הוועדה לבחירת שופטים טרם כונסה. עם זאת, היועמ"שית הבהירה כי השופטים טעו שלא נתנו ללוין להגיש תצהיר תשובה לעתירות נגד המהלך

בווידאו: הממשלה נגד בג"ץ: הדיון על ביטול עילת הסבירות/דוברות הרשות השופטת

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, דחתה הבוקר (שישי) את בקשתו של שר המשפטים יריב לוין לבטל את הצו על תנאי שהוציא בג"ץ בנוגע לאי-כינוס הוועדה לבחירת שופטים. "אין בסיס לטענותיו", כתבה היועמ"שית בעמדתה. עם זאת, בהרב מיארה כתבה גם כי שופטי בג"ץ טעו כשלא נתנו ללוין להגיש תצהיר תשובה לעתירות נגד המהלך.

אתמול הוציא בג"ץ לשר לוין צו על תנאי, המורה לו לנמק "מדוע לא יפעיל את סמכותו, ויכנס את הוועדה לבחירת שופטים ללא דיחוי". העתירה בעניין סירובו של השר לכנס את הוועדה תידון בבג"ץ ביום שלישי הקרוב.

גלי בהרב מיארה. ראובן קסטרו
גלי בהרב מיארה/ראובן קסטרו

בהחלטתם להוציא צו על תנאי, השופטים ענת ברון, יעל וילנר ודוד מינץ, "הפכו" את הנטל, ובמקום שהעותרים יצטרכו לשכנע את בית המשפט לקבל את העתירה, עתה, שר המשפטים יצטרך להסביר למה על בית המשפט לדחות את העתירה שהוגשה על ידי התנועה לאיכות השלטון, ראש האופוזיציה יאיר לפיד ו-45 עותרים נוספים. למרות שהצו לכשעצמו אינו מחייב את השר לכנס את הוועדה, בחלק ניכר מהמקרים, צו על תנאי מרמז על כך שהשופטים עשויים לקבל את העתירה.

בעקבות הצו שהוצא תקף לוין את השופטים וביקש לבטל אותו. "בכל הכבוד הראוי, בית המשפט הנכבד מתבקש לבטל את החלטתו למתן צו על תנאי, שניתנה בחוסר סמכות ובניגוד מפורש לדין", נמסר מטעם עורך דין אוהד שלם, שייצג את השר ואת הממשלה בדיון. "בית המשפט איננו מוסמך לקבוע עבור המשיבים, ובוודאי כאשר מדובר בשר המשפטים וממשלת ישראל, מה ייכתב בתצהיר התשובה, והדבר נתון - גם הוא - לשיקול דעתם הבלעדי של המשיבים. קביעת בית המשפט מה כולל תצהיר המשיבים, שוללת מהמשיבים את הזכות הבסיסית להשמיע את קולם באופן שמונע את האפשרות לעשיית צדק".

עוד בוואלה!

כך חיברה מגילת העצמאות את המחאה עם בית המשפט העליון

לכתבה המלאה
יריב לוין, מליאת הכנסת, 20 בפברואר 2023. ראובן קסטרו
יריב לוין/ראובן קסטרו

ערב קודם לכן הגיש לוין את עמדתו לבג"ץ בנושא, וביקש לדחות על הסף את העתירות. לוין כתב כי "קיבל החלטה שלעת הזאת אין מקום לכנס את הוועדה", והדגיש כי "אין זה ראוי שבית המשפט יפר את האיזונים החוקתיים העדינים שבין הרשויות ויתערב בהחלטתו של השר". הפעם האחרונה בה כונסה הוועדה הייתה באפריל 2022, בתקופת ממשלת בנט-לפיד. מאז קמה הממשלה הנוכחית לפני שמונה חודשים, לא התכנסה הוועדה.

בשבועות האחרונים, השר והיועמ"שית ניהלו דיאלוג שבמסגרתו ביקשה בהרב מיארה להגיש עמדה שתוסכם על השניים. הדיאלוג לא נשא פרי והשר פוצץ את השיחות לפני כמה שבועות. גם הצעה מרוככת של בהרב מיארה, לפיה יש לכנס את הוועדה למינוי שופטים רק בערכאות נמוכות לא התקבלה על ידי השר. הסיבה לכך היא כי השינוי של הרכב הוועדה לבחירת שופטים היא גולת הכותרת של המהפכה המשפטית מבחינת השר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully