וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד העלייה והקליטה עצר את המימון למדענים חוזרים: "הממשלה פוגעת באקדמיה הישראלית"

עודכן לאחרונה: 13.9.2023 / 13:57

בצל החשש מ"בריחת מוחות" מישראל, המשרד הבהיר כי לא יינתן סיוע למדענים נוספים "עד להודעה חדשה". התוכנית הוקפאה בשל מחסור בתקציב שמוערך בעשרה מיליון שקלים. מומחים שהיו בעיצומו של התהליך יצטרכו לחשב מסלול מחדש: "פעולות הרסניות ונטולות אחריות של הממשלה"

בווידאו: 3 מדענים זכו בנובל לרפואה על גילוי נגיף ההפטיטיס C/צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

משרד העלייה והקליטה הודיע על עצירת התוכנית לקליטת מדענים עולים וחוזרים. לאחרונה קיבלו אוניברסיטאות ואקדמאים הודעות מהמשרד על הנחיה חדשה לפיה לא יינתן סיוע למדענים נוספים "עד להודעה חדשה". במשרד הסבירו כי התוכנית הוקפאה בשל מחסור בתקציב שמוערך בעשרה מיליון שקלים.

במסגרת התוכנית, תושבים חוזרים ועולים חדשים יכולים להגיש את מועמדותם למסלול קדם-דוקטורט או דוקטורט באחת האוניברסיטאות, ולקבל תמיכה של עשרות אלפי שקלים בשנה.

ההרשמה פתוחה בדרך כלל לאורך השנה כולה והאקדמאים נערכים בהתאם זמן רב מראש. חלקם מתבססים על התמיכה בהחלטתם להגיע לארץ. כעת, הוחלט לפתע על סגירת התוכנית למועמדים חדשים ללא התראה מוקדמת. מומחים שהיו בעיצומו של התהליך מול המשרד וקיבלו את ברכת האוניברסיטה יצטרכו לחשב מסלול מחדש.

משרד העלייה והקליטה, ירושלים. ראובן קסטרו
משרד העלייה והקליטה, ירושלים/ראובן קסטרו

למה זה חשוב?

ההחלטה מגיעה ברקע החשש מ"בריחת מוחות" בצל ההתנגדות באקדמיה למהלכי הממשלה. התנאים באוניברסיטאות בארצות אחרות טובים לעתים משמעותית, והמדענים מהססים פחות לעזוב. בחודשים האחרונים האפשרות הפכה לשיח ממשי בקרב אקדמאים בישראל.

מול העזיבות הצפויות, מתחדד הצורך לקבל את המדענים המבקשים להתבסס בישראל בזרועות פתוחות. בכל זמן, קליטתם המיטבית חשובה עבור צמיחת האקדמיה, אך הפעם, מבהירים אנשי אקדמיה, ייתכן שהיא חשובה אף יותר. והזעם שלהם מתגבר עם כל ידיעה חדשה על הסטת תקציבים למקומות אחרים.

בפגישה הראשונה של השדולה למען מדענים חוזרים בכנסת, שנערכה ביוני, הוצג מחקר שנערך על ידי חברת "נובה" ב-2018 שהראה את העלות הגבוהה של "בריחת המוחות" לכלכלת המדינה. לפי המחקר, בכל שנה מאבדת ישראל פוטנציאל תמ"ג עתידי של 2.4 מיליארד שקלים בשל מדענים שלא חוזרים.

עוד בוואלה!

ישראל מנסה להדביק את הפער, אך הצפיפות בכיתות נותרת מהגבוהות ב-OECD

לכתבה המלאה
נשיאת בן גוריון לשעבר פרופ רבקה כרמי על מעבר אמ"ן דרומה. דני מכליס , אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, אתר רשמי
בכל שנה מאבדת ישראל פוטנציאל תמ"ג עתידי של 2.4 מיליארד שקלים בשל מדענים שלא חוזרים. אוניברסיטת בן גוריון/אתר רשמי, דני מכליס , אוניברסיטת בן-גוריון בנגב

מה הם אומרים?

ד"ר נטלי חזיזה, פסיכולוגית קלינית, חזרה לארץ לאחר שהות של שלוש שנים בארצות הברית, במהלכן השלימה דוקטורט באוניברסיטת ניו יורק ופוסט-דוקטורט בהרווארד. אתמול קיבלה את ההודעה על הפסקת התהליך רגע לפני שהיא מתחילה פוסט-דוקטורט באוניברסיטת חיפה. "רציתי לחזור לארץ. קיבלתי הכרה של מדענית חוזרת וכחלק ממנה יש זכאות למלגה לפוסט-דוקטורט שמשרד הקליטה מממן חצי ממנו והאוניברסיטה את החצי השני. מצאתי מנחה, האוניברסיטה הסכימה, עשיתי את כל התהליך. נציג ממשרד הקליטה נפגש עם המנחה שלי והתפטרתי מהעבודה. אתמול התקשרו ואמרו שהם לא מעבירים תקציבים יותר והמלגה מתבטלת".

לדבריה, "זאת הפרנסה שלי לשנה הקרובה. זה מייאש. גם ככה נורא קשה למצוא פה מימון לתוכניות אקדמאיות והוא מגוחך לעומת מה שמקבלים בארצות הברית. אני שואלת את עצמי כאקדמאית מה לעשות בשלב הזה. אני מחויבת לשירות הציבורי, עובדת בקופת חולים, ומרגישה שהמדינה זורקת עליי חזרה, שהיא לא רוצה להשקיע בי. המדינה מבטיחה לאנשים משהו והוא לא מתקיים. במקום שאנשים ישתלבו ויחזקו את האקדמיה עם ידע וניסיון מחו"ל, הם יתחילו לחפש מלגות בחו"ל".

נטלי חזיזה. Matthew Dunivan Photography, אתר רשמי
"במקום שאנשים ישתלבו ויחזקו את האקדמיה עם ידע וניסיון מחו"ל, הם יתחילו לחפש מלגות בחו"ל". ד"ר חזיזה/אתר רשמי, Matthew Dunivan Photography

פרופסור דני רבינוביץ', ראש התכנית ל"היבטי חברה ומדיניות של שינוי אקלים" באוניברסיטת תל אביב, נתקל בבעיה מהצד השני, זה הקולט.

"זה נפל על אנשי משרד הקליטה כרעם ביום בהיר, הודיעו להם בלי שום התראה מוקדמת. לא הסבירו למה. הייתי איתם בקשר לגבי מדען עולה חדש מסנט פטרסבורג שיש לו מאסטר בסוציולוגיה סביבתית שרציתי לקלוט בתוכנית חדשה שאני מוביל. האוניברסיטה שלו נסגרה על ידי פוטין. משרד הקליטה הוא זה שהפנה אותו אלינו ואמר שיקצה לו מלגת קיום שתאפשר לו להפוך לדוקטורנט. כבר נתנו לו מקום בתוכנית. מה שמחרפן הוא שזה קורה מעכשיו לעכשיו, כולל אנשים שנמצאים בצנרת ותכננו את השלב הבא בחיים שלהם שמתחיל בעוד חודש עם פתיחת השנה האקדמית, ועכשיו אין להם כלום. עומדים בפני שוקת שבורה. בלי המימון של משרד הקליטה הם לא ייקלטו".

דן רבינוביץ׳. באדיבות המצולמים
"מה שמחרפן הוא שזה קורה מעכשיו לעכשיו, כולל אנשים שנמצאים בצנרת ותכננו את השלב הבא בחיים שלהם". פרופסור דני רבינוביץ'/באדיבות המצולמים

מנכ"ל משרד העלייה והקליטה אביחי כהנא אמר לוואלה! כי "השנה יש פי 2 או 3 עולים. התקציב של המשרד לא גדל באותו אופן. הוא לא הביא לידי ביטוי את הדבר הזה. חלק מהתוכניות לקליטת עלייה ועידוד מדענים הוגבלו בתקציב. יכול להיות שבשלב הזה בשנה אי אפשר להבטיח את הסיוע לכלל המדענים. זו תוכנית יקרה על מעט אנשים".

הוא הבהיר: "כל מי שכבר אמרו לו להגיע לישראל יקבל את שלו, אבל יכול להיות שנחכה ל-2024. בשלב זה אנחנו מקפיאים את מי שלא אישרנו. אנחנו מוטרדים ומצטערים על סגירת התוכניות. אם אני לא נותן להם את זה, ברור שיהיה קשה יותר להשאיר אותם כאן".

כהנא הסביר: "אנחנו נאלצים לצמצם חלק מהתוכניות בגלל כסף שמועבר ללימודי עברית למדענים העולים. הנחיתי לבדוק אם יהיה אפשר להחזיר אותו חזרה, אבל צריך לתעדף. כשעולה חדש מגיע לישראל הדבר היחיד שהוא צריך כדי להסתדר כאן הוא עברית. אנחנו עושים מאמצים ובאים לאוצר ומדגישים שלא נוכל להביא עוד מדענים. אני מודאג, אבל יותר מודאג ממי שנמצא בישראל ולא קיבל עברית".

העולים שיתגייסו, עם אביחי כהנא מנכ"ל משרד העלייה והקליטה, הרב פס, השר אופיר סופר וטוני גלברט. שחר עזרן, אתר רשמי
עולים חדשים עם אביחי כהנא מנכ"ל משרד העלייה והקליטה, הרב פס, השר אופיר סופר וטוני גלברט/אתר רשמי, שחר עזרן

ממטה "מאבק האקדמיה" נמסר בתגובה: "הפגיעה באקדמיה כבר כאן. ביטול הסיוע למדענים חוזרים הוא דוגמא נוספת למהלכיה של הממשלה הנוכחית לפגוע באקדמיה, במדע, ובכלכלתה של מדינת ישראל. בשעה בה מוקצים מאות מליוני שקלים לתקני רבני ערים, לא נמצא מימון לקליטת מדענים חוזרים ולמאבק בבריחת מוחות".

"מטה מאבק האקדמיה מתריע מפני ההשלכות החמורות של ביטול התכנית על המחקר בישראל, ותובע מהממשלה למצוא פתרון שיאפשר את המשך התכנית במתכונת הקיימת. אנו מחוייבים למנוע את קריסת המחקר המדעי בארץ בשל הצורך לרצות את השותפים להפיכה המשטרית ונעשה כל שלאל ידינו כדי לעצור את פעולותיה ההרסניות ונטולות האחריות של הממשלה", הוסיפו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully