וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם בקואליציה על העברת רכבים ממוגנים לרשות: "מה אנחנו, ממשלת אוסלו ג'?"

עודכן לאחרונה: 13.9.2023 / 13:01

ארה"ב מחכה להעביר לפלסטינים משוריינים, אחרי שתיאמה זאת עם ישראל. בסביבת רה"מ טענו שהמהלך אושר בכהונת בנט-לפיד, למרות שיכלו למנוע אותו. בממשלה הקודמת מכחישים. סביבת סמוטריץ': "הוא רותח מזעם". בן גביר לנתניהו: "אם בכוונתך לחתור לממשלת אוסלו 2 - עדכן אותנו"

בווידאו:רה"מ נתניהו:"מאז שקמה הממשלה הזאת, היא לא העבירה אף כלי נשק, אפילו לא אחד לרשות הפלסטינית"/דוברות רה"מ

עימותים וחילופי האשמות נרשמו הבוקר (רביעי) בקואליציה, וזאת - ברקע הדיווחים השונים על כך שישראל אישרה העברת נשק וכלי רכב צבאיים אמריקניים לרשות הפלסטינית.

תחילה היה זה שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שהודיע כי יכנס התייעצות פוליטית "דחופה" לנוכח מה שמוגדר בסביבתו כ"זעם" על הדיווחים לפיהם ממשלת ישראל הסכימה להעברת משוריינים וכלי נשק אמריקניים למנגנוני הביטחון הפלסטיניים.

בסביבת סמוטריץ' אמרו כי "לא הכירו את המהלך" וכי הוא "רותח מזעם". מקורבי סמוטריץ' טענו כי הם מעריכים "שצעדי חימוש הרשות הפלסטינית כמו גם הצעדים בבית הנשיא, הם תשלום לבני גנץ כדי להקים יחד איתו ממשלת שמאל, שתחתור להחייאת הסכמי אוסלו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו | נשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן במהלך נאומו בעצרת הכללית של האו"ם 11 בפברואר 2020 | איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' | פלסטיני במהלך התפרעויות סמוך להתנחלות אביתר. יונתן זינדל/פלאש 90, רויטרס, אוליביה פיטוסי/פלאש 90, נאסר אשתייה/פלאש 90, עיבוד תמונה
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן/עיבוד תמונה, יונתן זינדל/פלאש 90, רויטרס, אוליביה פיטוסי/פלאש 90, נאסר אשתייה/פלאש 90

בן גביר: "יהיו לכך השלכות"; גורמים בסביבת נתניהו: ההסכמה ניתנה בזמן ממשלת בנט-לפיד

אחריו, גם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התייחס לנושא, ובהודעה שהופצה מטעמו - הוא פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו: "אדוני ראש הממשלה, אם לא תתחייב בקולך שהפרסומים אודות העברת אמצעי לחימה למחבלי הרשות הפלסטינית הם שגויים - יהיו לכך השלכות. אם בכוונתך לחתור לממשלת אוסלו 2, אנא עדכן את שריך ואת הציבור ונפעל בהתאם".

לאחר שהשניים מתחו ביקורת חריפה על ראש הממשלה, גורמים בסביבת נתניהו טענו שההסכמה הישראלית להעברת המשוריינים ניתנה בזמן ממשלת בנט-לפיד. במקביל לעימותים בממשלה, הקואליציה אמורה להתכנס היום לערב גיבוש במסעדת "אנטרקוט" בהר חוצבים בירושלים.

מאוחר יותר, נתניהו אף הפיץ סרטון בו הוא טוען כי מאז שקמה הממשלה, "היא לא העבירה אף כלי נשק, אפילו לא אחד לרשות הפלסטינית". מה שכן נעשה, כך לדברי ראש הממשלה, "זה לממש החלטה שהתקבלה על ידי שר הביטחון בני גנץ (בממשלת בנט-לפיד) בינואר 2022, להעביר מספר כלי רכב ממוגנים כדי להחליף כלי רכב ממוגנים אחרים שהתיישנו". לוואלה נודע! כי בן גביר ביקש מנתניהו להכחיש בקולו העברת נשק לפלסטינים - וכמה דקות לאחר מכן ראש הממשלה פרסם את הסרטון.

עוד בוואלה!

בתיאום עם ישראל: ארה"ב העבירה לפלסטינים רכבים ממוגנים

לכתבה המלאה
בווידאו:רה"מ נתניהו:"מאז שקמה הממשלה הזאת, היא לא העבירה אף כלי נשק, אפילו לא אחד לרשות הפלסטינית"/דוברות רה"מ

בכירים בממשלה הקודמת: ההחלטה לא התקבלה בתקופתנו

מנגד, בכירים בממשלה הקודמת הכחישו את טענת מקורבי רה"מ שההחלטה על העברת המשוריינים התקבלה בתקופתם. "לא מכירים את ההחלטה על העברת המשוריינים שהתקבלה בתקופתנו. אבל אנחנו כבר לא הממשלה די הרבה זמן, אם בממשלה הנוכחית חושבים שצריך היה לבטל החלטה כזו".

כך או אחרת, הממשלה הנוכחית מכהנת כתשעה חודשים, ובמידה ורצתה להפוך את ההחלטה הייתה יכולה לעשות זאת.

הלווייתו של זיאד אבו עין, רמאללה. יותם רונן
מנגנוני הביטחון הפלסטיניים, רמאללה/יותם רונן

לפי הדיווח בעיתון הפלסטיני "אל-קודס", ארצות הברית העבירה לאחרונה לרשות הפלסטינית כמה משוריינים וכלי נשק כדי לתמוך במנגנוני הביטחון הפלסטיניים. הדיווחים עוררו את זעמם של אנשי הציונות הדתית ועוצמה יהודית שזעמו על כך הבוקר בקבוצת הווטסאפ של שרי הממשלה.

השרה אורית סטרוק כתבה: "אל תתנו להם רובים. אם הם לא יודעים לטפל בג'נין, טול כרם ושכם - שיזוזו הצידה ויתנו לנו לטפל. ממילא הם לא הורגים מחבלים, גג לוקחים אותם לכלא בתנאי בית מלון, וגם אם הם מחרימים נשק מהמחבלים - הם לא מעבירים אותו אלינו, אלא לוקחים לעצמם. אנחנו לא יודעים שכל הנשק הזה יופנה נגדנו?". סטרוק קבלה על כך שהנושא לא נידון בקבינט והוסיפה: "מה אנחנו ממשלת אוסלו ג'?".

גלנט: "מצג שווא"; מתפ"ש: "לא הועברו נשקים בשנה האחרונה"

שר הביטחון יואב גלנט הכחיש את הדיווחים, ובלשכתו טענו כי מאז כניסתו לתפקיד, "לא אושרה העברת נשק או אמצעי לחימה קטלניים לידי הרשות הפלסטינית". לטענת שר הביטחון, "כל ניסיון להציג את הדברים באופן אחר הוא שקרי וחוטא לאמת".

מאוחר יותר, מתאם פעולות הממשלה בשטחים פרסם הודעה בה נמסר כי "אין כל שחר לפרסומים השונים בנושא". עוד טענו ביחידה כי לא הועברו נשקים לרשות הפלסטינית במהלך השנה האחרונה.

הלווייתו של זיאד אבו עין, רמאללה. יותם רונן
מנגנוני הביטחון הפלסטינים/יותם רונן

טוביה סמוטריץ', אחיו של שר האוצר, כתב בחשבון ה-X שלו (טוויטר לשעבר) בהתייחסו לדיווחים השונים: "ואם זה באמת נכון, ואם פירוק הממשלה ויציאה לעוד חמש מערכות בחירות יעצרו את הטירוף הזה - אז לא מעניינת אותי לא רפורמה משפטית ולא שהאפשרויות האחרות גרועות עוד יותר. תפרקו את הממשלה. אני מאלו שהצביעו לה, ויש דברים שאני לא מוכן להיות שותף להם".

מצידו, יו"ר סיעת המחנה הממלכתי, חבר הכנסת זאב אלקין טען: "ממשלת ימין על מלא? בן גביר יצא פיתה אתמול, סמוטריץ' יצא לאפה היום. נתניהו הופך את הממשלה שלו למאפייה, רק שהטרור הפלסטיני ממשיך להשתולל". במחנה הממלכתי הוסיפו: "ממשלה שבונה תיאוריות קונספירציה מביטחון המדינה ומנהלת אותו בתקשורת - לא ראויה ולא יכולה לשמור על ביטחון אזרחי ישראל".

בתגובה לדברי סמוטריץ' ובן גביר, חבר הכנסת חילי טרופר מסר כי "אין צורך לשלם שום תשלום עבור כניסתנו לממשלה", משום שהדבר כלל לא על הפרק - כך לטענתו. טרופר הוסיף: "מוטב שממשלת ישראל תעסוק בחיזוק הביטחון, הכלכלה ואיחוי הקרעים במקום בייצור כותרות ובגלגול אחריות על אחרים כפי שהם עושים קרוב לעשרה חודשים. ביטחון עושים במעשים, לא במילים".

שוטרים פלסטינים בא-ראם. רויטרס
שוטרים פלסטינים בא-ראם/רויטרס

אמש דיווחנו כי ארה"ב פועלת כדי להעביר כלי רכב ממוגנים לידי הרשות הפלסטינית. זאת, במסגרת תהליכי הכשרות ובניין כוח של מנגנוני הביטחון הפלסטינים שפועלים באזור יהודה ושומרון והבקעה - ובאישור ממשלת ישראל וצה"ל.

גורמי ביטחון אמרו לוואלה! כי הממשל האמריקני בתיאום עם ממשלות ישראל תומך ברשות הפלסטינית ובמנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית כבר יותר משני עשורים באמצעות תקציב, הכשרות, תרגילים (שמבוצעים ברובן בירדן), אמצעי לחימה, אמצעי מיגון, וכן כלי רכב.

במקרה זה, הוחלט בממשל האמריקאי על העברת כעשרה כלי רכב ממוגנים במימון אמריקני מירדן לשטחי יהודה ושומרון דרך מעבר אלנבי - וזאת בתיאום ואישור ממשלת ישראל וצה"ל, וללא הסתייגות מצד מערכת הביטחון הישראלית. חרף בקשות הפלסטינים לנשק וכלבי גישוש - אושרו להעברה רק עשרת הרכבים.

שר הביטחון יואב גלנט  בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור (ICT) באוניברסיטת רייכמן. 11 בספטמבר 2023. ראובן קסטרו
מאז כניסתו לתפקיד, "לא אושרה העברת נשק או אמצעי לחימה קטלניים לידי הרשות הפלסטינית"/ראובן קסטרו

אתמול בישיבת הקבינט, עלה לדיון קצר סוגיית העברת הרכבים הממוגנים לרשות הפלסטינית. במהלך הדיון, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ביקש "שתתייחסו לפרסום על העברת ממוגנים לרשות הפלסטינית", כלשונו, ומתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, השיב: "זו החלטה מינואר 2022".

ראש הממשלה נתניהו הופתע: "לא ידעתי מזה", אמר, ובן גביר הוסיף: "אם לא ידעת מזה, אז בוא נבקש עכשיו רשימה של מה הם עושים. מה הם מעבירים בשנה האחרונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully