וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר הסירוב להזמין את נתניהו: הטקס של מערכת המשפט התקיים ללא נציגי ממשלה

עודכן לאחרונה: 10.9.2023 / 16:31

יומיים לפני הדיון הדרמטי בבג"ץ, השרים סמוטריץ' ולוין החרימו את טקס הנחת אבן הפינה להיכל המשפט החדש בירושלים, בעקבות סירוב הנהלת בתי המשפט להזמין את רה"מ נתניהו. נבחר הציבור היחיד שהשתתף הוא ראש עיריית ירושלים משה לאון

נשיאת ביהמ''ש העליון אסתר חיות ושר המשפטים יריב לוין בקבלת דוח הנציבות על השופטים (צילום: דוברות הרשות השופטת)/מעריב

ברקע העימות המחריף בין הממשלה ומערכת המשפט והחשש ממשבר חוקתי, טקס הנחת אבן הפינה להיכל המשפט החדש מתקיים בשעה זו (ראשון) בירושלים בהיעדרות מהדהדת של נציגי הממשלה שבחרו להחרים את הטקס. הטקס מתקיים בהשתתפות נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, החשב הכללי לאוצר, ראש עיריית ירושלים משה ליאון - שהפך לנבחר הציבור היחיד בטקס, שופטים בעליון ומכובדים נוספים.

כפי שפורסם בוואלה!, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר המשפטים יריב לוין ביטלו את השתתפותם בטקס למרות שהוזמנו, במחאה על כך שהנהלת בתי המשפט סירבה להזמין את ראש הממשלה בנימין נתניהו לאירוע.

יריב לוין, בצלאל סמוטריץ', בנימין נתניהו, אסתר חיות. אוליביה פיטוסי, חיים גולדברג, תומר נויברג/פלאש 90, הארץ, עיבוד תמונה
יריב לוין, בצלאל סמוטריץ', בנימין נתניהו, אסתר חיות/עיבוד תמונה, אוליביה פיטוסי, חיים גולדברג, תומר נויברג/פלאש 90, הארץ

מאחורי הקלעים

  • ראש הממשלה לא נוהג בדרך כלל להשתתף בטקסי הנחת אבן פינה לבתי משפט, שלרוב מתקיימים בנוכחות שר המשפטים ונשיאת בית המשפט העליון וראש הרשות העירונית.
  • לפי גורמים המעורים בפרטים, בלשכת שר המשפטים פנו להנהלת בתי המשפט בבקשה להזמין את נתניהו אך נתקלו בסירוב. מאחר ובטקס צפויים להשתתף כל שופטי השלום והמחוזי ושופטי בית הדין בירושלים, כולל השופטים בתיקי ראש הממשלה, והנהלת בתי המשפט העדיפה לשמור על הפרוטוקול הנהוג בו מי שמייצג את הממשלה הוא שר המשפטים.
  • עם זאת, לוין, בתגובה, הודיע כי הוא מבטל את הגעתו לאירוע, וכך גם סמוטריץ'.
  • מלשכת שר המשפטים, שר האוצר והנהלת בתי המשפט לא נמסרה תגובה.

למה זה חשוב

  • העימות סביב טקס הנחת אבן הפינה מתנהל בעיצומו של הקרב הפוליטי-משפטי בין הממשלה לבית המשפט העליון, לקראת הדיון בבג"ץ בעתירות שהוגשו נגד החוק לביטול עילת הסבירות מחרתיים.
  • ראש הממשלה, שר המשפטים ובכירים בקואליציה לא מתחייבים לציית במידה ובג"ץ יתערב, וכופרים בסמכותם לפסול חוקי יסוד.
  • התקרית ממחישה את הבעייתיות וניגוד העניינים של ראש ממשלה שהוא גם נאשם בפלילים.
  • בטקס הנחת אבן הפינה להיכל ירושלים צפויים להשתתף כל שופטי בתי המשפט השלום והמחוזי ובתי הדין בירושלים בהם גם השופטים בתיקי ראש הממשלה.
  • לפי גורמים המעורים הפרטים, בהנהלת בתי המשפט הביעו חשש מהקושי שבמפגש בינו ובין שופטי בתי המשפט המחוזי הדנים בענינו בימים אלה.
בנימין נתניהו, אסתר חיות. אורן בן חקון, יונתן זינדל פלאש 90, עיבוד תמונה
בנימין נתניהו, אסתר חיות/עיבוד תמונה, אורן בן חקון, יונתן זינדל פלאש 90

יש למה לצפות

  • היכל המשפט החדש הוא חלק מפרויקט עצום של רובע עסקים בכניסה לירושלים, והוא צפוי להיות המבנה הציבורי הגדול ביותר בעיר. הוא יאגד בתוכו את בית המשפט המחוזי, השלום, בית הדין הארצי לעבודה, ובתי המשפט לתעבורה ומשפחה שמפוזרים כיום במבנים שונים בירושלים.
  • הפרויקט, שעלותו מוערכת בכמיליארד שקלים, התחיל בשלבי תכנון כבר לפני כעשור, ובנייתו מתוכננת להסתיים תוך חמש שנים.
  • תכנית היכל המשפט ממוקמת בשולי תכנית הכניסה לעיר, סמוך לבנייני האומה ומול מתחם הקריה המחוזית שנמצא בימים אלו בשלבי בנייה. תכנית היכל המשפט היא עוד חלק מתכנית האב לכניסה לעיר, במסגרתה כל בתי המשפט הירושלמיים עתידים לעבור אליו (מחוזי, משפחה, נוער, שלום תעבורה, מקומי, ארצי לעבודה), בשטח של כ-45 אלף מ"ר.
  • הקמת בתי המשפט הן חלק מרובע חדש שמוקם בהובלת עיריית ירושלים וחברת עדן - החברה הכלכלית העירונית, כולל בנייה בהיקף של 1.2 מיליון מ"ר עם שטחים נרחבים לתעסוקה, תרבות, מבני ציבור ומשרדי ממשלה, מסחר ודיור מוגן. נוסף על כך, הקמת היכל המשפט היא חלק נוסף בחיזוק הכניסה לעיר ירושלים וקריית הלאום, והפיכת אזור זה למתחם שוקק חיים ומוקד משיכה לא רק עבור עובדי הממשלה - אלא גם עבור כלל תושבי העיר ומבקריה. כמו שמקובל במתחמים דומים בערי בירה ברחבי העולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully