וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרוקו במרוץ נגד הזמן: "אנשים עדיין קבורים בחיים, יש כפרים שלא הגיעו אליהם"

יממה וחצי אחרי רעידת האדמה שיותר מ-2,000 אזרחים נספו בה, מחלצים רבים, בהם ישראלים, מנסים לאתר ניצולים בין ההריסות. אחד הקשיים הוא חלוקת המאמץ בין חילוץ בכפרים עם גישה בעייתית לסיוע לפליטים, שבילו לילה שני ברחוב, חלקם ללא מחסה, מים או מזון. "שעות קריטיות"

הרס במרוקו אחרי רעידת האדמה 9.9.23/רויטרס

היממה הקרובה עתידה להיות קריטית מבחינת מי שעדיין לכודים מתחת להריסות באזור רעידת האדמה במרוקו. על פי דיווחים ברשתות החברתיות, לחלק מהכפרים עדיין לא הגיעו כוחות סיוע כלל. אדם אחד שאמר שהתנדב לסייע דיווח: עדיין יש אנשים מתחת לקרקע. חלק מהם עדיין חיים". הגישה לחלק מהכפרים באזורים ההרריים קשה ומכבידה על נסיונות ההצלה, על ידי כוחות החירום שהגיעו לאזור במהלך הלילה.

מאמצי ההצלה, אומרים המחלצים, נכנסו לשלב המאתגר שלהם, שבו עדיין יש תקווה לחלץ ניצולים, אבל הזמן דוחק ובכל רגע הסיכויים קטנים. מה שגורם למאמץ ההומניטרי להיות מורכב עוד יותר הוא העובדה שיש לחלק את המשאבים בין חילוץ לבין סיוע לפליטי הרעידה. "24 עד 48 השעות הקרובות יהיו קריטיות במובן של הצלת חיים. מאמצי החילוץ יקבלו עדיפות, במקביל, כמובן, לכך שנוודא שדואגים למי ששרדו", אמרה מנהלת התפעול של הצלב האדום הבינלאומי קרוליין הולט.

לפחות 2,012 הרוגים ברעידת האדמה במרוקו 10 בספטמבר 2023. רויטרס
ניצולי הרעידה במרוקו, 10 בספטמבר 2023/רויטרס

"כל מענה הומניטרי הוא מורכב ומאתגר", אמר דובר סוכנות הילדים של האו"ם UNICEF ל-CNN. לדבריו, משפחות רבות נמלטו מאזור הרעידה "רק עם בגדיהם לגופם", ובילו למעשה לילה שני ברחובות מרקש, ללא מחסה. לדבריו, אחד האתגרים המרכזיים יהיה לדאוג לאספקה של מי שתייה, מזון ומחסה לניצולים לטווח הרחוק.

במולאי בראהים, כפר סמוך למרכז הרעידה, 40 ק"מ דרומית למרקש, תושבים תיארו איך הם חילצו גופות מההריסות בידיהם החשופות. "איבדנו את הבתים שלנו ואת בני המשפחה שלנו, ואנחנו ישנים כבר יומיים בחוץ", סיפר יאסין נומגאר בן ה-36, תושב הכפר. "אין אוכל, אין שתייה, אין לנו חשמל", הוא הוסיף. לדבריו, הוא קיבל עד כה סיוע מועט מהממשלה. "אנחנו רוצים שהממשלה תעזור לנו", הוא אמר בתסכול, המשותף לו ולאחרים.

תושבים סיפרו שקיבלו תרומות מזון מחברים ומבני משפחה המתגוררים באזורים מרוחקים. במסגדים חלקו לחם, גבינה ומשקאות חמים. אוהלים מאולתרים הוקמו במגרש עפר המשמש בדרך כלל למשחקי כדורגל. אדם שניסה לחלץ מזרונים ובגדים מביתו ההרוס, אמר שהוא סבור ששכניו נמצאים עדיין מתחת להריסות.

עוד בוואלה!

לפחות 2,012 הרוגים ברעידת האדמה, במרוקו חוששים: מניין ההרוגים צפוי לעלות

לכתבה המלאה
לפחות 2,012 הרוגים ברעידת האדמה במרוקו 10 בספטמבר 2023. רויטרס
נזק כבד למבנים ברעידת האדמה במרוקו/רויטרס

אתמול מסרו גורמים בממשלה שהם נוקטים צעדים דחופים לתת מענה לאסון, כולל תגבור צוותי ההצלה, אספקת מים וחלוקת מזון, אוהלים ושמיכות. ספרד קיבלה בקשה רשמית לסיוע ממרוקו והיא תשלח צוותי הצלה, לדברי שר החוץ הספרדי. מדינות נוספות שהציעו עזרה כוללות את צרפת, טורקיה וישראל.

לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי, יותר מ-300 אלף איש נפגעו מהרעידה. דרכים בין הכפרים ההרריים לבין העיר מרקש נחסמו חלקית על ידי מפולות של סלעים. אחד הכפרים שנפגעו קשה מכל הוא הכפר טנסגרט באזור אנסי, על צלע של עמק שבו עוברת הדרך ממרקש לעבר הרי האטלס. בתיו הציוריים, התלויים על צלע הגבעות התלולות, נבקעו בעקבות הרעידה. בבתים שנותרו על תילם התמוטטו קירות. שני צריחים של המסגד המקומי קרסו.

גם במרקש עצמה הנזקים נרחבים. משפחות הצטופפו ברחובות. הנזק הרב ביותר נגרם לרובע העתיק. העיר אמורה לארח את המפגש השנתי של קרן המטבע העולמית והבנק העולמי ב-9 באוקטובר. דובר של קרן המטבע, שנשאל אתמול לגבי הפגישה, אמר כי "העניין היחיד שלנו כרגע הוא בתושבי מרוקו וברשויות המתמודדות עם הטרגדיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully