וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפחות 2,012 הרוגים ברעידת האדמה, במרוקו חוששים: מניין ההרוגים צפוי לעלות

עודכן לאחרונה: 10.9.2023 / 0:45

יותר מחצי יממה לאחר שרעש האדמה החזק פקד את אזור העיר מרקש, בממלכה המגרבית ממשיכים לאמוד את מימדי והיקף ההרס שבמקום. עדויות הישראלים: "הרגיש כאילו הכל מתפרק", "רק שייגמר כבר ונחזור הביתה". משרד החוץ: 468 אזרחים ישראלים נמצאים במרוקו, כולם אותרו

תיעוד ישראלי מלב האסון במרוקו/באדיבות עמותת איילים

קצת יותר מחצי יממה לאחר שרעש האדמה החזק פקד את אזור העיר מרקש שבמרוקו, ובממלכה המגרבית ממשיכים לאמוד את מימדי והיקף ההרס שבמקום. לפי שעה, לפחות 2,012 בני אדם נהרגו ברעידה הקשה ביותר שידעה המדינה מזה שישה עשורים, בנוסף לכ- 2,059 בני אדם נוספים שנפצעו - מתוכם 1,404 במצב אנוש.

במרוקו חוששים שמניין ההרוגים צפוי לעלות, ולהיות גבוה בהרבה מזה שידוע עד כה לרשויות במדינה, מאחר וכוחות החילוץ וההצלה טרם הגיעו לכל האזורים שנפגעו ברעש, ובפרט אלו הנחשבים למרוחקים ומבודדים. במשרד החוץ עדכנו כי נכון לשעה זו 468 אזרחים ישראלים שוהים במרוקו, חלקם הגדול בעיר מרקש וסביבתה. עוד מסרו במשרד כי הצליחו ליצור קשר עם מרביתם. עד לפני כמה שעות נותרו שמונה ישראלים מנותקי קשר, אך המשרד הצליח ליצור קשר גם איתם.

ברשויות בישראל, ובהן במשרד הביטחון, משרד החוץ, מד"א וחברות הביטוח נערכים לסייע למרוקו, ולישראלים השוהים בה. במשרד הבריאות נערכים להוצאת משלחת משלימה למשלחת צה"ל - שתכלול רופאים ורופאות, אחים ואחיות וציוד רפואי על מנת לסייע בטיפול בנפגעים מרעש האדמה.

כמו כן, מחר בבוקר תמריא למרוקו משלחת של משרד החוץ לתגבור שגרירות ישראל בראבט. המשלחת כוללת נציגים מהאגף הקונסולרי ואנשי מנהלה, זאת במטרה לסייע לישראלים לחזור ארצה.

רויטרס

העיר העתיקה של מרקש, אתר שהוכרז על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית, נפגע קשה כתוצאה מהרעש, אם כי רוב האתרים ההיסטוריים העיקריים בעיר העתיקה נשמרו. בתיעודים וסרטונים שהופצו מהאזורים השונים בעיר העתיקה, ניתן להבחין בסדקים והריסות שנפלו באחד מאזורי חומת העיר.

הרעידה החזקה, בעוצמה 6.8, שאירעה בשעה 01:11 (23:11 שעון מרוקו), גרמה להרס רב גם בערים הגדולות והמרוחקות ממוקד הרעש, ביניהן, קזבלנקה ורבאט הבירה הנמצאת כ-350 קילומטר מהאזור.

מוקד הרעידה היה באזור איגהיל שבהרי האטלס, כ-70 קילומטר דרום-מערב למרקש. על פי דיווחים, אלפים נמלטו מבתיהם. בחלק מהערים בהן קרסו הבניינים נראו תושבים מנסים להזיז את ההריסות במטרה למצוא ניצולים. חלק אחר מהאנשים סירב לשוב לדירות, מחשש לרעידה נוספת - ורבים מהאנשים נותרו לישון ברחובות

זוהי אחת מרעידות האדמה העוצמתיות שפקדו את מרוקו מזה שנים. רעידת האדמה האחרונה שגבתה מספר קורבנות רב היכתה בצפון המדינה, במחוז אל חוסימה ב-2004. ברעידה נהרגו כ-630 בני אדם. בשנת 1960 התרחשה רעידת אדמה קטלנית באזור אגאדיר שבדרום, עם 12,000-15,000 קורבנות.

עוד בוואלה!

צה"ל, משרד החוץ, חברות הביטוח ומד"א נערכים לסייע למרוקו: "בוחנים אפשרויות מול הרשויות"

לכתבה המלאה
נזקי רעידת האדמה במרוקו, 9 בספטמבר 2023. רויטרס
נזקי רעידת האדמה/רויטרס
נזקי רעידת האדמה במרוקו, 9 בספטמבר 2023. רויטרס
לבקשת הרשויות, אזרחים מרוקאים תורמים דם/רויטרס

"אנחנו ישנים באוטו, כל העיר ברחובות. אנחנו עוד לא יודעים מה יהיה הלאה, דבר כזה לא חוויתי בחיים. התיירים מעורבבים עם התושבים שבימים חמים כאלה הרבה מהם באמת ישנים ברחובות כי אין להם מיזוג", סיפר לוואלה! יוסי אזולאי בן ה-65 במקור מגבעת אולגה, מדריך התיירים הישראלי הוותיק, שעבר להתגורר במרקש לפני כשנה.

"קצת אחרי השעה 11 בלילה היה רעש גדול כאילו הכל מתפרק. הייתי כבר ברעידות אדמה, גם פה, אבל הפעם זה היה מפחיד מאוד", הוסיף.

"הכל זז, המשקופים, הדלתות של הארונות. אני לאחרונה מתנייד בכיסא גלגלים והמעלית לא פעלה כמובן, אז נתתי לאשה ולילדים הוראה לרדת ואני נשארתי תקוע למעלה בקומה רביעית. השכנים הטובים שסרקו את הבניין לראות אם יש מישהו הביאו בריון גדול כזה והוא הוריד אותי מלמעלה", סיפר אזולאי.

נזקי רעידת האדמה במרוקו, 9 בספטמבר 2023. רויטרס
נזקי רעידת האדמה במרוקו, 9 בספטמבר 2023/רויטרס
מיטות בית חולים עליהן מטופלים הוצאו מחוץ למבנה מחשש לקריסתו. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
מיטות בית חולים עליהן מטופלים הוצאו מחוץ למבנה מחשש לקריסתו/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

מצידו, שר הביטחון יואב גלנט הנחה את צה"ל ומשרד הביטחון להיערך למתן סיוע חירום באמצעות גופי ההצלה של פיקוד העורף. גם ראש הממשלה בנימין נתניהו נרתם למאמצים הישראליים, והנחה את המשרדים השונים והכוחות לסייע ככל שיידרש, לרבות בהיערכות להוצאת משלחת סיוע לאזור.

במקביל, חברות הביטחון השונות, ביניהן "פספורטקארד", "הפניקס", "הראל", "כלל" באמצעות מגן איתור וחילוץ, נערכות לחילוץ הישראלים שנמצאים באזור רעש האדמה שפקד את מרוקו, ולהשיבם ארצה בשלום.

תושבים בקזבלנקה אחרי רעידת האדמה. רויטרס
תושבים בקזבלנקה אחרי רעידת האדמה/רויטרס

ד"ר אריאל היימן, גיאולוג וחוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי INSS, טען כי "מספר ההרוגים ברעידת האדמה צפוי לעלות", תוך שהוא מציין כי "מאז תחילת המאה ה-20 לא הייתה רעידת אדמה בסדר גודל כזה ברדיוס של 500 קילומטרים מרעידה זו".

"מדובר באסון כבד אך מימדיו לא יגיעו לאלו של רעידת האדמה בתורכיה שהייתה חזקה בהרבה והתרחשה באזור שמיושב בצפיפות רבה יותר", הבהיר. לדברי היימן, רעידות אדמה בגודל הזה ובאזור הזה הן "נדירות יחסית, אך לא בלתי צפויות".

"הרעידה התרחשה בעומק רדוד, באזור בו הבניה היא בעיקרה בבלוקים ולכן המבנים נוטים להתמוטט בקלות. יחד עם זאת, מכיוון שהנזק המשמעותי קרה באזור כפרי מספר המבנים הגבוהים נמוך. עד כה דווח על מאות רבות של הרוגים, מספר הצפוי לעלות במהלך הימים הבאים, כשתתברר עוצמת הנזק האמיתית", הוסיף.

רעידת אדמה במרוקו, 9 בספטמבר 2023. רויטרס
רעידת אדמה במרוקו, 9 בספטמבר 2023/רויטרס

"זה היה מפחיד", סיפרה סיגל שמר בת ה-53 מתל אביב שנמצאת במרקש בטיול עם אמה בת ה-83, "הזמנו נהג ואנחנו מתכוונות לצאת לקזבלנקה, פעם ראשונה בחיי שאני נוסעת למרוקו, ואז - רעידת אדמה. בהתחלה לא הבנו כל כך מה קורה, תוך שניות קלטתי, הכול זז בחדר בצורה מפחידה. פתאום חושך מצרים. נכנסנו מתחת לשולחן והתחלנו להתפלל".

"רק שייגמר כבר ונחזור הביתה לשלום", הוסיפה שמר. "כרגע שדה תעופה של מרקש סגור. גם אסור לנסות לנסוע לערים אחרות, עד שיעשו הערכת מצב באור יום. פשוט לחכות בסבלנות. אנחנו בקשר עם משרד החוץ והביטוח".

"חווינו רעידת אדמה קשה", סיפרה צילה בת ה-75, תיירת ישראלית הנמצאת במרקש עם קבוצת מטיילים מדימונה. "אני הייתי במרפסת בקומה חמישית בבית המלון. הרגשתי כמו בסירה שטה. חברתי לחדר הבינה שמדובר ברעידה קשה. תוך שניות ירדנו במדרגות ורצנו מחוץ למלון. במלון נראים מעט נזקים, אבל כן רואים שנבקעו חורים בקירות. המהומה והבהלה הייתה גדולה. אני מרגישה כמו בפוסט טראומה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully