וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הרגיש כאילו הכל מתפרק", "רק שייגמר כבר ונחזור הביתה": עדויות הישראלים ממרוקו

עודכן לאחרונה: 9.9.2023 / 14:39

רעש האדמה החזק שפקד את הממלכה המגרבית "תפס" גם כמה ישראלים שלא היו מוכנים לאירוע: "הכול זז בחדר בצורה מפחידה. פתאום חושך. הזמנתי מונית לקזבלנקה". יוסי, שמתנייד בכיסא גלגלים, נאלץ להישאר בקומה הרביעית עד שבאו לחלץ אותו: "דבר כזה לא חוויתי בחיים"

הרס במרוקו אחרי רעידת האדמה 9.9.23/רויטרס

שעות לאחר רעש האדמה החזק שפקד את מרוקו, כמה מהישראלים השוהים במרקש והסביבה שוחחו עם וואלה! וסיפרו על התחושות הקשות ועל רגעי הדרמה בממלכה המגרבית.

"אנחנו ישנים באוטו, כל העיר ברחובות. אנחנו עוד לא יודעים מה יהיה הלאה, דבר כזה לא חוויתי בחיים. התיירים מעורבבים עם התושבים שבימים חמים כאלה הרבה מהם באמת ישנים ברחובות כי אין להם מיזוג", סיפר לוואלה! יוסי אזולאי בן ה-65 במקור מגבעת אולגה, מדריך התיירים הישראלי הוותיק, שעבר להתגורר במרקש לפני כשנה.

"קצת אחרי השעה 11 בלילה היה רעש גדול כאילו הכל מתפרק. הייתי כבר ברעידות אדמה, גם פה, אבל הפעם זה היה מפחיד מאוד", הוסיף.

רויטרס

"הכל זז, המשקופים, הדלתות של הארונות. אני לאחרונה מתנייד בכיסא גלגלים והמעלית לא פעלה כמובן, אז נתתי לאשה ולילדים הוראה לרדת ואני נשארתי תקוע למעלה בקומה רביעית. השכנים הטובים שסרקו את הבניין לראות אם יש מישהו הביאו בריון גדול כזה והוא הוריד אותי מלמעלה", סיפר אזולאי.

עוד אזולאי סיפר על ההמולה ברחובות ועל הנזק האדיק שנגרם לאזורים השונים. "אפשר להגיד שמצאתי את כל מרקש ברחוב. הצלחנו לחלץ את האוטו שלנו והעברנו את הלילה במכונית, וגם עכשיו - אנחנו עדיין במכונית", ציין.

"לבניין נגרם נזק לא גדול מדי, נפלו כמה לוחות שיש. מה שנפגע בעיקר זו העיר הישנה. במרקש לא רגילים למשהו כזה. אנשים לא יודעים כל כך מה לעשות. רואים הרבה אמבולנסים ומשטרה. מדברים על מאות הרוגים. אבל אני לא מתכוון לעזוב, אני כבר 21 שנים מדריך פה. החיים שלי פה".

עוד בוואלה!

רעידת אדמה במרוקו: לפחות 296 נהרגו, מסגדים ובניינים קרסו

לכתבה המלאה

"זה היה מפחיד", סיפרה סיגל שמר בת ה-53 מתל אביב שנמצאת במרקש בטיול עם אמה בת ה-83, "הזמנו נהג ואנחנו מתכוונות לצאת לקזבלנקה, פעם ראשונה בחיי שאני נוסעת למרוקו, ואז - רעידת אדמה. בהתחלה לא הבנו כל כך מה קורה, תוך שניות קלטתי, הכול זז בחדר בצורה מפחידה. פתאום חושך מצרים. נכנסנו מתחת לשולחן והתחלנו להתפלל".

"רק שייגמר כבר ונחזור הביתה לשלום", הוסיפה שמר. "כרגע שדה תעופה של מרקש סגור. גם אסור לנסות לנסוע לערים אחרות, עד שיעשו הערכת מצב באור יום. פשוט לחכות בסבלנות. אנחנו בקשר עם משרד החוץ והביטוח".

"חווינו רעידת אדמה קשה", סיפרה צילה בת ה-75, תיירת ישראלית הנמצאת במרקש עם קבוצת מטיילים מדימונה. "אני הייתי במרפסת בקומה חמישית בבית המלון. הרגשתי כמו בסירה שטה. חברתי לחדר הבינה שמדובר ברעידה קשה. תוך שניות ירדנו במדרגות ורצנו מחוץ למלון. במלון נראים מעט נזקים, אבל כן רואים שנבקעו חורים בקירות. המהומה והבהלה הייתה גדולה. אני מרגישה כמו בפוסט טראומה".

"היינו בסופה של ארוחת ליל שבת בחצר של בית הכנסת 'אל-עזמה' שברובע העתיק של מרקש, כשפתאום שמענו רעש אדיר", אמרה לוואלה! נחמי גייניס, מנכ"לית תנועת ההתיישבות "איילים" העומדת בראש משלחת משותפת של 40 איש מכל הארץ שהגיעו במסגרת מסע שנתי לסיוע בשיקום נכסי הקהילה היהודית.

"היה רעש של אבנים מתנפצות במשך שתי דקות ארוכות מאד ואנחנו התכנסנו כולם ביחד, הבנו שקורה משהו ואז זה הפסיק, התחילו תושבים שכנים מהבתים הסמוכים להיכנס לחצר בית הכנסת הפתוחה ושהרגישו בה יותר בטוחים. בגלל זה גם לא היו פגיעות בנפש אבל מסביב הייתה בהלה גדולה מאוד, אנשים רצו בסמטאות והיה ברור שצריך להתנקז למקום פתוח", הוסיפה גייניס.

"המרוקאים הוכיחו שוב שהם עם מיוחד. מחמם את הלב איך הם עוזרים אחד לשני וגם לתיירים הרבים. הגענו למלון לא שלנו כי אנחנו לא יכולים לחזור לגסטהאוסים בעיר העתיקה ובשלוש בבוקר המלון הזה פתח את שעריו ואפשר להמוני תיירים פשוט להיכנס ולהניח ראש ולנוח ולהתאושש ולהירגע. אנחנו בקשר עם משרד החוץ. אמרנו להם שאנחנו ערוכים לסייע כלל שנדרש. אנחנו כרגע מעמידים את עצמנו כזרוע ביצועית ראשונית קדמית בקו ראשון של הסיוע של מדינת ישראל".

מיטות בית חולים עליהן מטופלים הוצאו מחוץ למבנה מחשש לקריסתו. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
מיטות בית חולים עליהן מטופלים הוצאו מחוץ למבנה מחשש לקריסתו/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

לשכת רה"מ: "נתניהו הנחה את המשרדים והכוחות לסייע ככל שיידרש"

לשכת ראש הממשלה פרסמה הודעה ובה התייחסות לאירועים הקשים במרוקו, בה נמסר כי בעקבות האסון, נתניהו הנחה את המשרדים והכוחות לסייע ככל שיידרש, לרבות היערכות להוצאת משלחת סיוע לאזור. "ראש הממשלה מסר כי עם ישראל מחזק את ידידינו בני העם המרוקאי בשעתם הקשה, נושא תפילה לשלומם ואנו נסייע בכל צורך שנדרש", הדגישו.

מצידו, שר הביטחון יואב גלנט הנחה את צה"ל ומשרד הביטחון להערך למתן סיוע חירום באמצעות גופי ההצלה של פיקוד העורף.

התנועה האסלאמית ורע"ם: מוכנים להגיש את כל הסיוע המבוקש

התנועה האסלאמית ורע"ם מסרו כי הן נמצאות בקשר רציף עם שגרירות מרוקו בישראל, בפניה הביעו תנחומים והודיעו לה על נכונותן להגיש סיוע חירום לנפגעי רעידת האדמה במדינה. "צוותי הסיוע בתנועה, ובראשם אגודת הצדקה, מוכנים להגיש את כל הסיוע המבוקש, להכריז על מבצע חירום בחברה הערבית לסיוע לנפגעי רעידת האדמה, ולשלוח משלחת רפואית וסיוע לאזורים שנפגעו במידת הצורך".

משרד החוץ: "בוחנים אפשרויות להגשת סיוע הומניטרי והוצאת משלחת חילוץ"

עקב רעש האדמה הכבד שפקד את מרוקו, שר החוץ אלי כהן הנחה לבחון אפשרויות מול הרשויות במרוקו להגשת סיוע הומניטרי והוצאת משלחת חילוץ בהתאם לצורך. במשרד הבהירו כי לפי שעה, לא ידוע על אזרחים ישראלים שנפגעו באירוע.

"משרד החוץ, המחלקה לישראלים בחו"ל, מרכז מצב והנציגות הישראלית ברבאט ממשיכים לפעול ליצירת קשר עם כלל הישראלים הנמצאים במדינה ולוודא את שלומם", מסרו במשרד החוץ. במקביל, חברות הביטוח "כלל" והראל פתחו מוקד חירום מיוחד לטיפול למבוטחים שבמרוקו ולמתן מענה לכלל מבוטחי החברה.

כמו כן, חברת "מגנוס איתור וחילוץ" פרסמה הנחייה ראשונית לישראלים שנמצאים במרוקו: "יש ללכת בהקדם לנקודה ריקה בעיר, דוגמת כיכר גדולה או מגרש כדורגל, שאין סביבה מבנים ישנים, עצים ועמודי חשמל. ככל שהדבר מתאפשר יש לקחת עליכם דרכון, ארנק עם מזומן ופלאפון - לא אם הדבר כרוך בכניסה לתוך מבנה ישן".

לפחות 820 בני אדם נהרגו הלילה ברעידת אדמה שפקדה את הרי האטלס במרוקו. הרעידה החזקה, בעוצמה 6.8, גרמה על פי הדיווחים להרס רב בכמה ערים, כולל במרקש, שם קרסו כמה בניינים ותושבים נמלטו מבתיהם. גם בערים הגדולות המרוחקות ממוקד הרעש, קזבלנקה ורבאט הבירה הנמצאת כ-350 קילומטר מהאזור, התקבלו דיווחים כי הורגשה הרעידה.

מוקד הרעידה היה באזור איגהיל שבהרי האטלס, כ-70 קילומטר דרום-מערב למרקש. גורם רשמי ציין כי רבים מההרוגים נמצאים באזור הררי, שהגישה אליו מסובכת. על פי דיווחים, אלפים נמלטו מבתיהם. בחלק מהערים בהן קרסו הבניינים נראו תושבים מנסים להזיז את ההריסות במטרה למצוא ניצולים.

זוהי אחת מרעידות האדמה העוצמתיות שפקדו את מרוקו מזה שנים. רעידת האדמה האחרונה שגבתה מספר קורבנות רב היכתה בצפון המדינה, במחוז אל חוסימה ב-2004. ברעידה נהרגו כ-630 בני אדם. בשנת 1960 התרחשה רעידת אדמה קטלנית באזור אגאדיר שבדרום, עם 12,000-15,000 קורבנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully