וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

15 סנאטורים דמוקרטים קוראים לממשל ביידן לא להתקדם עם הכנסת ישראל לתכנית הפטור מוויזה

עודכן לאחרונה: 9.9.2023 / 0:37

קבוצת הסנאטורים מהמפלגה הדמוקרטית שיגרה מכתב לשר החוץ טוני בלינקן וביקשו ממנו לא להתקדם עם קבלת ישראל לתכנית הפטור מוויזה. זאת, מפני שישראל לא עומדת בתנאים הנחוצים, כשאחת הבעיות המרכזיות נעוצה בהליך הכניסה לארץ של פלסטינים אמריקנים

בווידאו: הרצוג נפגש עם ביידן בבית הלבן: "יש לנו ויכוחים פנימיים, עלינו לחפש הסכמה רחבה"/רויטרס

קבוצה של 15 סנאטורים מהמפלגה הדמוקרטית שיגרו מכתב לשר החוץ טוני בלינקן וביקשו ממנו לא להתקדם עם קבלת ישראל לתכנית הפטור מוויזה. זאת, לטענתם, כיוון שישראל לא צפויה לעמוד באופן מלא בכל התנאים הנחוצים עד למועד הקובע, כך לפי עותק של המכתב שהגיע היום (חמישי) לידי וואלה.

למה זה חשוב:

  • בלינקן והשר להגנת המולדת אלחנדרו מיורקס, שקיבל גם כן עותק של המכתב, צריכים להודיע עד ה-30 בספטמבר כי ישראל עומדת בתנאים להצטרפות לתכנית הפטור מוויזה.
  • בכירים אמריקנים וישראלים טוענים כי בשלב זה התכנית היא שבלינקן ומיורקס יודיעו על כך ויתקדמו בתהליך.
ויזה ארה"ב. נתי שוחט, פלאש 90
ויזה ארה"ב/פלאש 90, נתי שוחט

במוקד החדשות:

  • באמצע חודש יולי ישראל וארצות הברית חתמו על מזכר הבנות שמגדיר את התנאים לכניסת ישראל לתכנית הפטור מוויזה. זה היה צעד משמעותי בדרך לקבלת ישראל לתכנית.
  • בחודשיים שעברו מאז ישראל ביצעה תכנית פיילוט, במהלכה משרד החוץ האמריקני והמשרד להגנת המולדת בארצות הברית ביצעו בקרה ומעקב אחרי הדרך שבה הרשויות הישראליות מיישמות את הנהלים החדשים כלפי אמריקנים ממוצא פלסטיני או ערבי.
  • בכירים ישראלים אומרים כי בחודשיים האחרונים נכנסו לישראל 12 אלף אמריקנים ממוצא פלסטיני, שחיים בגדה המערבית תחת הנהלים החדשים. בנוסף, נכנסו לישראל כמה אלפי פלסטינים-אמריקנים שחיים בארצות הברית ושנחתו בנמל התעופה בן גוריון ונהנו גם כן מהנהלים החדשים.
  • ההערכה היא שכ-50-70 אלף אמריקנים ממוצא פלסטיני חיים בגדה המערבית
נשיא בית משפט העליון של ארצות הברית משביע את הסנאטורים בפתח משפט ההדחה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ב-16 בינואר 2020. רויטרס
"יש דאגות רציניות בעניין המהלך", הסנאט האמריקני/רויטרס

מה הם אומרים:

  • המכתב היה יוזמה של הסנאטור כריס ואן-הולן, ועליו חתמו גם הסנאטורים בריאן שץ, טום קרפר, תמי דקוורת', דיק דרבין, מרטין היינריך, אד מרקלי, ג'ק ריד, ברני סנדרס, אליזבת וורן, פיטר וולש, ג'ין שאהין וטינה סמית'.
  • חברי הקבוצה, שקיבלו בחודשים האחרונים כמה תדרוכים ממשרד החוץ האמריקני לגבי התקדמות כניסת ישראל לתכנית הפטור מוויזה, כתבו כי עדיין יש להם "דאגות רציניות" בעניין המהלך.
  • הסנאטורים כתבו כי ההסכם עליו חתמו ישראל וארצות הברית בחודש יולי קבע כי ישראל תפעיל מערכת ויזות אחת עבור כל האזרחים האמריקנים רק החל מה-1 במאי 2024 - הרבה אחרי המועד הקובע של ה-30 בספטמבר, שבו היא צריכה לעמוד בכל התנאים האמריקנים.
  • בנוסף, הסנאטורים טענו כי פלסטינים אמריקנים שחיים בגדה המערבית יהיו צריכים לבצע "תהליך דו שלבי" של כניסה לישראל ולא תהליך של שלב אחד בלבד. הדבר מפר את העקרון שממשל ביידן קבע, לפיו צריכה להיות הדדיות בין היחס לאזרחים ישראלים בכניסה לארצות הברית, לבין היחס לאזרחים אמריקנים בכניסה לישראל.
  • "אין כל סעיף בחוק האמריקני שקובע שמדינה שנכנסת לתכנית הפטור מוויזה יכולה להפלות בין קבוצות של אזרחים אמריקנים למשך כמה החודשים הראשונים של השנה, רק בגלל שאותה מדינה מתחייבת להתייחס לכל האזרחים האמריקנים בצורה שוויונית ביתר בחודשים של השנה", כתבו הסנאטורים לבלינקן.
דגל ישראל לצד דגל ארצות הברית. ללא, פלאש 90
"זו הפרה של החוק אם נאיץ את הכנסתה של ישראל"/פלאש 90, ללא
  • עוד הוסיפו הסנאטורים כי אם ישראל אינה יכולה ליישם באופן מלא את תנאי ההדדיות של תכנית הפטור מוויזה עד ה-30 בספטמבר "היא יכולה לנצל את 12 החודשים שלאחר מכן כדי לוודא שהיא מיישמת אותם בצורה מלאה".
  • במהלך התדרוכים שהסנאטורים קיבלו מממשל ביידן נמסר להם כי אם ישראל לא תוכנס כעת לתכנית הפטור מוויזה, יהיה הרבה יותר קשה לעשות זאת בשנה הבאה. זאת, כיוון שלא ברור אם ישראל תצליח לעמוד ברף לפיו פחות מ-3% מבקשות הוויזה זוכות לסירוב. השנה ישראל הצליחה לעמוד ברף הזה.
  • "זו תהיה הפרה של החוק אם נאיץ את הכנסתה של מדינה לתכנית הפטור מוויזה בשנה מסויימת למרות שהיא לא עמדה בתנאי בסיסי, רק בגלל שלא ברור אם בשנה שלאחר מכן היא תצליח לעמוד בתנאי בסיסי אחר", הם כתבו.
  • הסנאטורים הוסיפו וכתבו כי לפי דיווחים שהם מקבלים אמריקנים ממוצא פלסטיני שחיים בגדה לא יכולים להכנס לישראל עם מכוניותיהם ואמריקנים ממוצא פלסטיני שנוחתים בנתב"ג לא מקבלים אישור לשכור רכב בשדה התעופה.
  • "אם ארצות הברית תנהג לפי עיקרון של הדדיות, המשמעות תהיה שקבוצות מסוימות של ישראלים - למשל כאלה החיים בהתנחלויות - לא יקבלו אישור לשכור מכוניות כאשר הם מגיעים לארצות הברית, או יקבלו טיפול שונה מישראלים אחרים", כתבו הסנאטורים.
  • במכתב קראו הסנאטורים לבלינקן לוודא כי ישראל עומדת באופן מלא בכל התנאים לפני שהיא מוכנסת לתכנית הפטור מוויזה ולא לאחר שהמהלך כבר יצא לדרך. "למרות שאנחנו מקווים שישראל תעמוד בכל התנאים בעתיד, כניסתה לתכנית הפטור מוויזה לא יכולה להגיע על חשבון העיקרון של יחס זהה לכל האמריקנים והעיקרון של הדדיות", הם כתבו.

הצד השני:

משרד החוץ האמריקני לא הגיב לדברים.

מה הלאה:

הסנאטורים כתבו לבלינקן כי הם מבקשים לקיים איתו שיחת טלפון בהקדם האפשרי כדי לדון בנושא הזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully