וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל וארה"ב חתמו על מזכר ההבנות בנוגע לפטור מוויזה לישראלים

עודכן לאחרונה: 19.7.2023 / 23:02

החתימה על ההסכם אין משמעותה שישראלים יקבלו את הפטור, אך מדובר בהתקדמות משמעותית בכיוון. בעקבות ההסכם תתחיל תקופת מבחן בת כמה שבועות, במהלכה ישראל תידרש להראות שהיא עומדת בתנאים שסוכמו, במיוחד בכל הקשור למתן יחס שוויוני לערבים-אמריקנים ולפלסטינים-אמריקנים

בווידאו: הרצוג נפגש עם ביידן בבית הלבן: "יש לנו ויכוחים פנימיים, עלינו לחפש הסכמה רחבה"/רויטרס

ארצות הברית וישראל חתמו היום (רביעי) בוושינגטון על מזכר ההבנות בנוגע להצטרפות ישראל לתוכנית הפטור מוויזה, כך אמרו בכירים ישראלים. על מזכר ההבנות חתמו שגריר ישראל בוושינגטון מייק הרצוג, שגריר ארצות הברית היוצא טום ניידס ותת השר להגנת המולדת, רוברט סילברס.

למה זה חשוב

  • החתימה על מזכר ההבנות עדיין לא אומרת שישראל נכנסה לתוכנית הפטור מוויזה. עם זאת, מזכר ההבנות בין המדינות יתחיל תקופת מבחן בת 6-4 שבועות בסיומה יחליט הממשל האמריקני אם לתת לישראלים פטור מוויזה.

מאחורי הקלעים

  • בימים האחרונים הגיע המשא ומתן בין ישראל לארצות הברית לנקודת הכרעה כשבמוקד עמדה סוגיית ההדדיות והיחס לערבים-אמריקנים ולפלסטינים-אמריקנים, במיוחד כאלה שגרים בגדה המערבית או ברצועת עזה.
  • סוגייה נוספת במחלוקת נגעה להיקף וסוג המידע שישראל תעביר לארצות הברית לגבי אזרחים ישראלים שרוצים לקבל פטור מוויזה ולגבי אמריקנים שכניסתם נמנעה לישראל.
  • ביממה האחרונה נפתרו המחלוקות האחרונות בין הצדדים ושתי המדינות סיכמו את התנאים של מזכר ההבנות.
  • לפי מזכר ההבנות ישראל תיתן טיפול שוויוני לערבים-אמריקנים ולפלסטינים-אמריקנים שלא חיים בגדה המערבית או ברצועת עזה ולא תטיל כל הגבלה על כניסתם לישראל.
  • בכל הנוגע לפלסטינים-אמריקנים שהינם תושבי הגדה המערבית - אלה יוכלו להיכנס לישראל לתקופה של שלושה חודשים ולטוס מנמל התעופה בן גוריון, אולם ההסדר ייכנס לתוקפו באופן מלא בעוד כ-9-6 חודשים אחרי שיסתיים פיתוח של אפליקציה מיוחדת.
  • בכל הנוגע לכמה מאות פלסטינים-אמריקנים שהינם תושבי רצועת עזה - אלה לא יוכלו להיכנס לישראל באופן חופשי דרך מחסום ארז, אלא רק לעבור לגשר אלנבי. פלסטינים-אמריקנים שמתגוררים בעזה וירצו להיכנס לישראל יצטרכו לעשות זאת דרך מדינה שלישית.

עוד בוואלה!

ביידן במסר פומבי לנתניהו: עצור את חקיקת עילת הסבירות

לכתבה המלאה
דגל ישראל לצד דגל ארצות הברית. ללא, פלאש 90
מתקרבים לוויזה/פלאש 90, ללא

מה הלאה

  • משלחת של משרד החוץ האמריקני ושל המשרד להגנת המולדת של ארצות הברית תגיע לישראל בשבוע הבא כדי להתחיל את תקופת המבחן ולעקוב אחרי הדרך שבה ישראל מיישמת את הנוהלים החדשים.
  • במידה ותקופת המבחן תעבור בהצלחה, שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן יודיע באופן רשמי כי ישראל עמדה בכל התנאים לכניסה לתוכנית הפטור מוויזה.
  • במידה וישראל לא תיישם בתוך כמה חודשים באופן מלא את התחייבותה לגבי פלסטינים-אמריקנים שחיים בגדה, תוכל ארצות הברית לבטל את הפטור מוויזה לישראלים.

תזכורת

  • המשא ומתן בין ישראל לארצות הברית על הכנסת ישראל לתוכנית הפטור מוויזה החל ברצינות לאחר כניסתו של הנשיא ג'ו ביידן לתפקידו. מי שהוביל את המהלך היה שגריר ישראל בוושינגטון באותה תקופה גלעד ארדן.
  • ההסכמה על דחיפת הנושא בצורה רצינית יותר הושגה במהלך ביקורו של ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט בוושינגטון באוגוסט 2021, לאחר פגישתו עם הנשיא ביידן.
  • המשא ומתן שהתנהל בתקופת ממשלת בנט-לפיד היה קרוב להבשלה, אולם בשל חסימת החקיקה בנושא מצד ראש האופוזיציה בנימין נתניהו הנושא התעכב. כשהוקמה הממשלה החדשה, חידש נתניהו את המשא ומתן.

מה הם אומרים

  • ממשרד החוץ האמריקני לא נמסרה תגובה.
  • מטעמו של ראש המל"ל צחי הנגבי נמסר: "זהו ציון דרך רב חשיבות, המקרב אותנו לעמידה מלאה בתנאים של ממשל ארצות הברית בנוגע למועמדות לתוכנית הפטור. הישג זה הוא פרי עבודה מקצועית מסורה ונמרצת של גורמים רבים במערכת הציבורית הישראלית והאמריקנית, ובראשם שגריר ארצות הברית בישראל טום ניידס, שעבדו יד ביד לאורך חודשים ארוכים למען השלמתו המוצלחת".
  • שר החוץ אלי כהן מסר: "החתימה על הסכם ההדדיות בין ישראל לארצות הברית, היא צעד חשוב ומשמעותי לקראת הצטרפות ישראל לתוכנית הפטור מוויזה. משרד החוץ נערך ליישום הסכם הפטור מוויזה לישראלים. בימים האחרונים קיים משרד החוץ בשיתוף גורמים מרשות האוכלוסין וההגירה, תדרוך לקונסולים בנציגויות הישראליות בארה"ב על הסכם ההדדיות והשפעתו על הפעילות הקונסולרית בצפון אמריקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully