וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הצהרות נתניהו וגנץ, תמימות דעים בקואליציה ובאופוזיציה: הסיכוי להסכמה על המתווה נמוך

עודכן לאחרונה: 6.9.2023 / 8:37

בעוד הנשיא ממשיך במאמצים להשיג הסכמה על המתווה שגיבש עם נתניהו, במערכת הפוליטית ספקנים לגבי היכולת להגיע לפשרות. בליכוד ניסו לגלגל אחריות לגנץ - והתאכזבו מהנאום התוקפני, ואילו במחנה הממלכתי - לא מאמינים לנתניהו, וסבורים שהתנגדות הקואליציה תכריע אותו

בוידאו: נתניהו הזמין את גנץ למו"מ על המהפכה המשפטית: "אפשר להגיע להסכמות, בוא נדבר"/מערכת וואלה!, לעמ

יממה לאחר פרסום המתווה המשותף של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ונשיא המדינה, יצחק הרצוג, להקפאת המהפכה המשפטית - גם בקואליציה וגם באופוזיציה מעריכים בשלב זה את הסיכוי להשגת הסכמות בקרוב כנמוך עד קלוש.

גורמים בסביבת ראש הממשלה נתניהו התאכזבו למשמע נאומו התוקפני של יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, ומהצד השני בכירים במחנה הממלכתי ספקנים מאוד לגבי נכונותו של נתניהו בכלל להיכנס למשא ומתן, וסבורים כי פנייתו הפומבית לגנץ הייתה ספין בלבד שנועד לגלגל אחריות ואשמה על המתווה שנתקל בקשיים בקואליציה.

בבית הנשיא צפויים להמשיך במאמצים להביא לחידוש ההידברות בניסיון למנוע משבר חוקתי, אך גורמים המעורים במגעים כאמור מטילים ספק בפריצת דרך לנוכח חילופי המסרים הקשים בין הצדדים והתגובות החריפות בקואליציה לאפשרות של פשרה.

בכיר במערכת הפוליטית שמעורב במגעים אמר הבוקר (רביעי) לוואלה! כי ראש הממשלה נתניהו עומד מאחורי כל פרטי המתווה, שגובש על ידי מקורביו - שכלל ויתורים משמעותיים בוועדה לבחירת שופטים, אבל "הוא לא מצליח לגבור על לוין ולנהל את האירוע ונבהל מהתגובות ה'פבלוביות' של שותפיו".

שר המשפטים יריב לוין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא המדינה יצחק הרצוג. אוליביה פיטוסי, יונתן זינדל/פלאש 90, ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
שר המשפטים יריב לוין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא המדינה יצחק הרצוג/עיבוד תמונה, אוליביה פיטוסי, יונתן זינדל/פלאש 90, ראובן קסטרו

נתניהו והרצוג קיימו בימים האחרונים שיחות אינטנסיביות בנוגע למתווה להמשך החקיקה של המהפכה המשפטית - שחלקים ממנו פורסמו ועוררו סערה במערכת הפוליטית. לפי גורמים המעורים בפרטים, המגעים בין מקורבי נתניהו ואנשי הנשיא הרצוג הגיעו לשלב "מתקדם מאוד" ובקואליציה הביעו נכונות לפשרות שלא הסכימו להן עד כה. בין היתר, המתווה הנידון כלל הקפאת חקיקה ממושכת של 15-18 חודשים שתעוגן בחקיקה וריכוך של החוק לביטול עילת הסבירות.

כמו כן, לפי הגורמים, הוסכמו שינויים מינוריים בלבד בוועדה לבחירת שופטים - שיוחלו מהכנסת הבאה. ובין השאר, יועלה הרוב הנדרש לבחירת שופטים ל-7 מתוך 9 חברי הוועדה - ולא רק לבחירת שופטי העליון. הגורמים הוסיפו כי נתניהו מעוניין להכריז על הקפאה בימים או בשבועות הקרובים - ובסביבת ראש הממשלה לחצו על הנשיא לפרסם פומבית את המתווה גם ללא הסכמת האופוזיציה.

בני גנץ, 5 בספטמבר 2023. ללא, צילום מסך
בני גנץ, 5 בספטמבר 2023/צילום מסך, ללא

בתוך כך, ראש הממשלה נתניהו כאמור פנה אמש לבני גנץ וקרא לו להגיע להסכמות עמו על המהפכה המשפטית - זאת, ברקע מתווה הפשרה החדש.

"יש בינינו הרבה מחלוקות, אבל יש בינינו גם הרבה מן המשותף. היום רוב העם מצפה מאיתנו שנעשה משהו למען מטרה משותפת - הוא רוצה שנגיע להסכמות", אמר נתניהו בסרטון שפרסם. "אבל כדי להגיע להסכמות צריך לעשות דבר אחד פשוט - לשים בצד את כל התנאים המוקדמים, את כל המכשולים, להיכנס לחדר ולדבר. לכן אני מזמין מחר בבוקר את הצוות שלכם שישב עם הצוות שלנו ונעשה את מה שרוב עם ישראל מצפה לו: נשב ונגיע להסכמות".

אולם, בני גנץ, שמסר גם כן הצהרה לתקשורת, לא קנה את הצעתו של נתניהו וכינה אותה ספין. לדבריו, "אין ראש ממשלה אפקטיבי בישראל - איני סומך על נתניהו, שעושה קודם כל מה שטוב לו".

"לצערי הרב, כפי שהערכנו - אמנם יש המון על מה לדבר, אבל המציאות הוכיחה שאין עם מי לדבר בעת הזו", אמר גנץ והוסיף כי "רק אתמול נתניהו והליכוד הכחישו ודחו את הצעתם שלהם, והיום נתניהו מפזר ספין חדש של קריאה להידברות", פקפק גנץ בכנות הצעתו של ראש הממשלה, והתנה את המשך ההידברות בתמיכה קואליציונית: "אם בעתיד ידם של המתונים בקואליציה תגבר, ונוכל למנוע את הרס הדמוקרטיה - אנחנו נהיה שם".

שר הביטחון יואב גלנט, הכנסת, ירושלים.. יונתן זינדל, פלאש 90
שר הביטחון יואב גלנט, הכנסת, ירושלים./פלאש 90, יונתן זינדל

בתוך כך, שר הביטחון יואב גלנט, שלוחץ על ראש הממשלה בנימין נתניהו מזה מספר שבועות להודיע על עצירת החקיקה החד צדדית כדי לבלום את משבר המילואים בצה"ל ולמנוע את הפגיעה בכשירות כתוצאה מאי התייצבות הטייסים, כתב בחשבון ה-X שלו (טוויטר לשעבר): "אזרחי ישראל וצה"ל זקוקים ללכידות ולאחדות. זו העת לשים בצד את המחלוקות ולמצוא את המשותף והמאחד. ‏קורא לחברי לכנסת להגיע לפשרה ומהר, למען מדינת ישראל ולמען ביטחון ישראל".

גם שר הכלכלה, ניר ברקת, חיזק את הצעת ראש הממשלה: "אני תומך במהלך של הסכמה רחבה בנושא החקיקה המשפטית", מסר ברקת, "בפני מדינת ישראל אתגרים כבירים בביטחון, ביחסי החוץ ובכלכלה. בימים אלה כשאויבינו מביטים בנו נלחמים אחד בשני, עלינו לשים את המחלוקות בצד ולהגיע להסכמות רחבות בקרב עם ישראל. אחדות ישראל היא ערך עליון ורק אם נהיה מאוחדים ומלוכדים - נוכל לנצח ולהתמקד באתגרים הגדולים שלפנינו. הסכמות שיביאו לאחדות ישראל הן אינטרס לאומי עליון של מדינת ישראל והן לא כניעה - אלא אומץ לב".

כנס של ח״כ ניר ברקת האנגר 11, תל אביב 
19 בספטמבר 2022. ראובן קסטרו
כנס של ח״כ ניר ברקת האנגר 11, תל אביב 19 בספטמבר 2022/ראובן קסטרו

במטה המאבק חופשי בארצנו, חיזקו את גנץ: "מברכים את ח"כ גנץ על שהתפכח והבין כי עליו להפסיק לשמש כלי בידיו של גדול הרמאים בתולדות ישראל. קוראים גם לנשיא המדינה להתייצב בפומבי לצד הדמוקרטיה ונגד אויביה. ישראל נחטפה בידי חבורת קיצונים מסוכנים וחסרי עכבות, מיליוני אזרחים ימשיכו לעמוד מולם כחומה בצורה וימנעו בכל מחיר את חורבן המדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully