וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: אפשר להגיע להסכמות; גנץ: היינו מוכנים לדון במתווה, אבל אין עם מי לדבר

עודכן לאחרונה: 5.9.2023 / 21:18

רה"מ הזמין את יו"ר המחנה הממלכתי למו"מ על המהפכה המשפטית: "רוב העם מצפה מאיתנו שנגיע להסכמות, שים בצד את כל התנאים המוקדמים". גנץ השיב: "אין ראש ממשלה אפקטיבי בישראל, הקריאה להידברות - ספין". עם זאת אמר כי "אם בעתיד יד המתונים בקואליציה תגבר, נהיה שם"

בוידאו: נתניהו הזמין את גנץ למו"מ על המהפכה המשפטית: "אפשר להגיע להסכמות, בוא נדבר"/מערכת וואלה!, לעמ

ראש הממשלה בנימין נתניהו פנה הערב (שלישי) ליו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ וקרא לו להגיע להסכמות עמו על המהפכה המשפטית - זאת, ברקע מתווה הפשרה החדש שגיבשו אנשיו עם הנשיא יצחק הרצוג. גנץ, שמסר הצהרה לתקשורת, כינה את ההצעה ספין, ואמר: "אין ראש ממשלה אפקטיבי בישראל - איני סומך על נתניהו, שעושה קודם כל מה שטוב לו". ח"כ גדעון סער גיבה את דבריו: "לא ניתן לשלטון הנוכחי להרוס את מערכות המדינה".

"להיכנס לחדר ולדבר": ההצעה של נתניהו

"יש בינינו הרבה מחלוקות, אבל יש בינינו גם הרבה מן המשותף. היום רוב העם מצפה מאיתנו שנעשה משהו למען מטרה משותפת - הוא רוצה שנגיע להסכמות", אמר נתניהו בסרטון שפרסם. "אבל כדי להגיע להסכמות צריך לעשות דבר אחד פשוט - לשים בצד את כל התנאים המוקדמים, את כל המכשולים, להיכנס לחדר ולדבר. לכן אני מזמין מחר בבוקר את הצוות שלכם שישב עם הצוות שלנו ונעשה את מה שרוב עם ישראל מצפה לו: נשב ונגיע להסכמות".

נתניהו לא התייחס ישירות בהצהרה למתווה שגיבשו אנשיו עם הנשיא הרצוג בימים האחרונים. ההצהרה צולמה בתום התייעצות שכינס ראש הממשלה עם שר המשפטים לוין ומקורביו השר רון דרמר ועו"ד מיכאל ראבילו - שניהלו את המגעים מול בית הנשיא שבמסגרתו גובש המתווה העדכני - שפרטיו כאמור נחשפו אתמול.

לפי גורמים שעודכנו בפרטים, בישיבה לא התקבלו כל החלטות בנוגע להמשך המגעים על מתווה ההקפאה וחלק גדול ממנה עסק בכלל בדיון על התגובה המתכוננת לנאומו של גנץ - במסר ששלח נתניהו, הוא כאמור הקדים את נאומו של גנץ.

בני גנץ, ראש הממשלה בנימין נתניהו. יונתן זינדל/פלאש 90, עיבוד תמונה
בני גנץ, ראש הממשלה בנימין נתניהו/עיבוד תמונה, יונתן זינדל/פלאש 90

"בליכוד דחו את הצעתם שלהם - נתניהו מפזר ספין": התשובה של גנץ

גנץ מצדו, מסר הצהרה לתקשורת ותקף בתחילת דבריו את שרי הממשלה והעומד בראשה: "המדינה לצערי, נמצאת היום תחת סכנה ברורה וללא ידיים יציבות וחזקות שאוחזות בהגה". לדבריו, "השר שאמון על המשטרה מחולל כאוס ומפרק את המשילות. שר החוץ עובד ביחסי ציבור במקום ביחסי חוץ. שר החינוך פוגע ביד ושם, בשם גחמות פוליטיות. שר הביטחון מוותר על צבא העם. שר המשפטים - הכריז מלחמה על מערכת המשפט והדמוקרטיה הישראלית. ובעיקר: אין ראש ממשלה אפקטיבי בישראל - ואיש הישר בעיניו יעשה".

"מול כל אלו אנחנו מובילים אופוזיציה שנאבקת על המדינה - ברחובות, יחד עם המחאה החשובה ומעוררת ההשראה. אבל אנחנו לא רק אופוזיציה - אנחנו גם אלטרנטיבה", הכריז גנץ, "אנחנו נמצאים בתקופה עם אתגרים אדירים. במצב הביטחוני החמור ביותר שהיינו בו מאז מלחמת יום הכיפורים. כשצבא העם - עומד בסכנת פירוק ופגיעה קשה בכשירות. מול כלכלה עולמית משתנה, ויוקר מחיה שמגיע לכל בית בישראל. מול מערכת חינוך שנשחקת עד דק בתקציבים ובערכים, ומקפחת את החינוך הממלכתי".

באשר לקידום החקיקה המשפטית, אמר: "אנחנו ניצבים מול איום על הדמוקרטיה שלנו ושיטת המשטר, מול ממשלה שמובלת על ידי קיצוניים שלא רוצים לתקן או לעשות רפורמה. שרוצים שליטה פוליטית לא מרוסנת על מערכת המשפט, ולא רק עליה. גם על התקשורת, גם על מערכת החינוך, גם על המוסדות הכלכליים והמערכת הציבורית. אנחנו נמצאים מול שסע שפוגע בחוסן הישראלי שתמיד היה מקור העוצמה של מדינת ישראל".

שר המשפטים יריב לוין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא המדינה יצחק הרצוג. אוליביה פיטוסי, יונתן זינדל/פלאש 90, ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
שר המשפטים יריב לוין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא המדינה יצחק הרצוג/עיבוד תמונה, אוליביה פיטוסי, יונתן זינדל/פלאש 90, ראובן קסטרו

"איני סומך על נתניהו, שעושה קודם כל מה שטוב לו, ורק אחר כך מה שנכון למדינה", קבע גנץ, אך הוסיף: "מנהיגות צריכה לשים את השיקול הממלכתי, ואת טובת המדינה בראש. אני מבקש להזכיר לציבור - המטרה שלנו היא לא להגיע למשבר חוקתי שיקרע את העם, אלא לשמור על הדמוקרטיה ולהימנע ממנו אם ניתן. זו האחריות של כל מנהיג, ולצערי נתניהו ושותפיו החליטו לגרור את מדינת ישראל למשבר העמוק בתולדותיה".

גנץ התייחס גם למתווה החדש של נשיא המדינה שנחשף אתמול: "כפי שאתם יודעים, בימים האחרונים פנה אלי נשיא המדינה שעושה מאמצים כנים למנוע את השבר הגדול, והציג מתווה שלדבריו היה מסוכם עם ראש הממשלה. מלכתחילה אמרתי לנשיא, שאני מתקשה לראות את הקואליציה תומכת במתווה, אבל חובתנו לנסות - באחריות ובזהירות הנדרשת. המתווה שהוצג, ועיקריו פורסמו בתקשורת, אינו מתווה החלומות שלנו. היינו נכונים לדון בו כבסיס, בכדי לעצור את ההפיכה המשטרית והפגיעה במדינת ישראל".

"היינו מוכנים, מתוך הבנה שכשאנחנו נהיה בשלטון, נוביל תהליך רחב יותר שיבצר את שלטון החוק ויעגן את כללי המשחק בהסכמות רחבות. אתמול קיימנו התייעצויות וניתחנו את ההצעה - עד רמת הפסיק. מבלי להיכנס לפרטים אומר - שהעיקרון הראשון היה שאם נגיע להסכמה - אליה לא הגענו, קודם כל תתוקן עילת הסבירות ויחוקק 'חוק ההגנה', ורק אחריו יעשו תיקונים אחרים".

יואב גלנט, יריב לוין ובנימין נתניהו משוחחים בזמן שהכנסת מצביעה על ביטול עילת הסבירות לאישור סופי. הכנסת, ירושלים. 24 ביולי 2023. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יואב גלנט, יריב לוין ובנימין נתניהו משוחחים בזמן שהכנסת מצביעה על ביטול עילת הסבירות לאישור סופי. הכנסת, ירושלים. 24 ביולי 2023/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

בדבריו, השיב גנץ ישירות לפנייה ששיגר הערב ראש הממשלה להידברות: "לצערי הרב, כפי שהערכנו - אמנם יש המון על מה לדבר, אבל המציאות הוכיחה שאין עם עם מי לדבר בעת הזו. שורפי האסמים ממשיכים לשרוף את החברה הישראלית מבפנים גם כשהם יודעים עד כמה כבד המחיר. איני יודע אם נתניהו הוא שותף של הקיצונים מהאינטרסים האישיים שלו או שבוי שלהם מתוך חולשה - מה שברור הוא שבישראל שולטות ממשלת מיעוט קיצונית".

"אתמול הוכח שמדינת ישראל נלקחה שבי בידי הקיצוניים - בעוד המתונים בקואליציה דוממים" אמר גנץ וקרא לבכירי הקואליציה להשמיע את קולם ולכפות את עמדתם. "אני אומר למצביעי הקואליציה - תראו לאיזו תהום הם גוררים אתכם. הממשלה הזו לא כשירה לנהל מדינה. נתניהו צריך לפזר את הכנסת ומדינת ישראל צריכה ללכת לבחירות שיאפשרו איחוי של החברה הישראלית".

"רק אתמול נתניהו והליכוד הכחישו ודחו את הצעתם שלהם, והיום נתניהו מפזר ספין חדש של קריאה להידברות", פקפק גנץ בכנות הצעתו של ראש הממשלה, "אנחנו במחנה הממלכתי, נמשיך להתנהל באחריות. אנחנו מבינים שהציבור לא רוצה בברית הקיצונים. אם בעתיד ידם של המתונים בקואליציה תגבר, ונוכל למנוע את הרס הדמוקרטיה - אנחנו נהיה שם. אם תהיה אפשרות מוכחת ואמתית בעתיד להגיע להסכמות שישמרו על הדמוקרטיה ויחלצו אותנו מהשבר הקשה - ידנו תהיה מושטת, ועיננו פקוחות ובוחנות".

ניר ברקת, בהשבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
ניר ברקת, בהשבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2022/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו

תגובות במערכת הפוליטית:

לאחר הצהרתו של גנץ, במפלגת הליכוד הגיבו: "גנץ ממשיך בחרמות ושוב בורח מכל ניסיון להגיע להסכמות. אפס במנהיגות, אפס בממלכתיות".

במחנה הממלכתי תקפו חזרה: "ב-19:55 - 'שנינו בנימין', ב20:15- 'אפס במנהיגות'. האמת המצערת היא שלא ברור אם נתניהו רוצה הסכמות, מה שבטוח שבעת הזו - הוא לא יכול".

בתוך כך, שר הביטחון יואב גלנט, שלוחץ על ראש הממשלה בנימין נתניהו מזה מספר שבועות להודיע על עצירת החקיקה החד צדדית כדי לבלום את משבר המילואים בצה"ל ולמנוע את הפגיעה בכשירות כתוצאה מאי התייצבות הטייסים, כתב בחשבון ה-X שלו (טוויטר לשעבר): "אזרחי ישראל וצה"ל זקוקים ללכידות ולאחדות. זו העת לשים בצד את המחלוקות ולמצוא את המשותף והמאחד. ‏קורא לחברי לכנסת להגיע לפשרה ומהר, למען מדינת ישראל ולמען ביטחון ישראל".

גם שר הכלכלה, ניר ברקת, חיזק את הצעת ראש הממשלה: "אני תומך במהלך של הסכמה רחבה בנושא החקיקה המשפטית", מסר ברקת, "בפני מדינת ישראל אתגרים כבירים בביטחון, ביחסי החוץ ובכלכלה. בימים אלה כשאויבינו מביטים בנו נלחמים אחד בשני, עלינו לשים את המחלוקות בצד ולהגיע להסכמות רחבות בקרב עם ישראל. אחדות ישראל היא ערך עליון ורק אם נהיה מאוחדים ומלוכדים - נוכל לנצח ולהתמקד באתגרים הגדולים שלפנינו. הסכמות שיביאו לאחדות ישראל הן אינטרס לאומי עליון של מדינת ישראל והן לא כניעה - אלא אומץ לב".

שר הביטחון יואב גלנט, הכנסת, ירושלים.. יונתן זינדל, פלאש 90
שר הביטחון יואב גלנט, הכנסת, ירושלים./פלאש 90, יונתן זינדל

ח"כ גדעון סער, התייחס לדברים באירוע הרמת כוסית של המחנה הממלכתי: "אנחנו תמיד נפעל לפי המצפן של טובת המדינה. אנחנו יודעים ואומרים יותר מכל דבר אחר חשוב היום לטפל באתגרי הביטחון והכלכלה ולעצור הקרע בעם ואיש אינו יכול להטיף לנו לגבי שמירת הדמוקרטיה ושלטון החוק כי עשינו את זה כל חיינו. לא ניתן לשלטון הנוכחי להרוס את מערכות המדינה, את צה"ל, את משטרת ישראל, את השב"כ, את מערכת אכיפת החוק, את בתי המשפט, את נגיד בנק ישראל וכל מערכת ממלכתית אחרת שהשלטון הזה תוקף כמו שמחלה אוטו-אמונית בה הגוף תוקף את עצמו".

במטה המאבק חופשי בארצנו, מסרו: "מברכים את ח"כ גנץ על שהתפכח והבין כי עליו להפסיק לשמש כלי בידיו של גדול הרמאים בתולדות ישראל. קוראים גם לנשיא המדינה להתייצב בפומבי לצד הדמוקרטיה ונגד אויביה. ישראל נחטפה בידי חבורת קיצונים מסוכנים וחסרי עכבות, מיליוני אזרחים ימשיכו לעמוד מולם כחומה בצורה וימנעו בכל מחיר את חורבן המדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully