וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צעד חסר תקדים: השופט יוסף אלרון הציג את מועמדותו לתפקיד נשיא בית המשפט העליון

עודכן לאחרונה: 30.8.2023 / 21:32

אלרון הודיע לשר המשפטים כי הוא מעוניין להתמנות לנשיא בית המשפט העליון ושבר מסורת רבת שנים. אחרי ההודעה של אלרון, הסירה חיות את השתתפותו מהדיון בעתירה נגד אי-כינוס הוועדה

בווידאו: השופטת אסתר חיות/צילום: שלומי גבאי

השופט יוסף אלרון, הגיש היום (רביעי) לשר המשפטים יריב לוין ולנשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, את מועמדותו לתפקיד נשיא בית המשפט העליון - לקראת סיום כהונתה של השופטת חיות. "הריני להודיעכם כי אני מציג את מועמדותי לכהונת נשיא בית המשפט העליון הבא", כתב השופט אלרון. הגשת מועמדותו של אלרון הינה צעד חסר תקדים, שכן הוא בניגוד לשיטת הסניוריטי משום שאינו הוותיק מבין השופטים.

התמונה הגדולה

  • בעקבות הודעתו של אלרון, השופטת חיות הוציאה אותו מההרכב שידון בבג"ץ על אי כינוס הועדה לבחירת שופטים משום שנוצרה מניעות. הכוונה של חיות היא שאלרון לא יכול לשבת בעתירה שבה ייתכן שעתידו כנשיא בית המשפט ייקבע.
  • מקור משפטי בכיר שביקש לא להיחשף סיפר כי אלרון הודיע כבר בעת המינוי שלו שהוא מתכוון להגיש מועמדות לנשיא העליון, ללא קשר למה שקורה עכשיו. בינו לבין השופט יצחק עמית יש דם רע עוד מזמן כהונתם יחד בבית המשפט המחוזי חיפה, ורק בגלל שמדובר בשופט עמית הוא מגיש את מועמדתו.
  • שר המשפטים יריב לוין רשם לעצמו הישג אחד הערב - העיקרון המקודש של הסניוריטי נשבר. לוין שלא מוכן להגיב לפניית וואלה! בנושא, וגם אלרון וחיות שעדיין שומרים על זכות השתיקה מבינים היטב שהמסורת בעליון נשברה וכעת גם אם הנשיא הבא יהיה יצחק עמית הוא ייבחר מתוקף בחירתו לתפקיד ולא מתוקף השיטה שאותה לוין מבקש להחליף.
  • השופט אלרון נשאל על ידי וואלה! האם נפגש עם השר לוין בתקופה האחרונה לפני הודעתו, והשיב כי אינו מכיר את שר המשפטים לא נפגש ולא שוחח עימו ואינו מתואם עימו. ההחלטה היא אישית שלו.
השופט יוסף אלרון בערעור שהגיש אביעד משה על הכרעת דין וגזר דין , ביהמ"ש העליון, 22 במאי 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
שבר מסורת רבת שנים: השופט יוסף אלרון/פלאש 90, יונתן זינדל
יצחק עמית. ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
השר לוין מתנגד למנותו: השופט יצחק עמית/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו

למה זה חשוב:

  • לפי שיטת הסניוריטי, נשיא בית המשפט העליון הבא צריך להיות יצחק עמית אבל השר יריב לוין מתנגד באופן חד משמעי למנותו.
  • בשיחות סגורות לוין הודה שהוא מוכן למנות נשיא לבית המשפט מתוך השופטים המכהנים אך הוא לא היה מוכן להגיד מי זה - אנו בוואלה! פרסמנו בעבר שמדובר באלרון והיום אנו מקבלים את האשרור לכך.

למה זה קורה עכשיו:

אי אפשר שלא לתהות על התזמון של ההודעה של אלרון - הערב היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, צריכה להודיע לבג"ץ על עמדתה בנושא אי כינוס הוועדה לבחירת שופטים שברקע המחלוקת העיקרית בין היועמ"שית ללוין היא מועד כינוס הוועדה לבחירת מחליפה לחיות. נראה שאלרון פתר לשר את הבעיה.

יוסף אלרון, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, שר המשפטים יריב לוין. יונתן זינדל/פלאש 90, עיבוד תמונה
יוסף אלרון, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, שר המשפטים יריב לוין/עיבוד תמונה, יונתן זינדל/פלאש 90

מה חדש:

אלרון למעשה שבר את המסורת המשפטית לפיה נשיא בית המשפט העליון מתמנה לפי שיטת הסניוריטי כלומר השופט הוותיק ביותר מבחינת זמן הכהונה בבית המשפט העליון הוא זה שמתמנה לתפקיד נשיא לאחר פרישת הנשיא הקודם.

האם לאלרון יש סיכוי להיבחר?

  • נראה שהתשובה היא לא - חברי הוועדה לבחירת שופטים כעת הם השר יריב לוין, שרה נוספת מטעם הממשלה שטרם נבחרה וח"כ יצחק קרויזר - אלו שלושה חברים מתוך תשעה שמייצגים את הקואליציה.
  • ח"כ נוספת שתשב בוועדה היא קארין אלהרר מטעם האופוזיציה.
  • שאר החברים הם שלושת שופטי העליון: אסתר חיות, יצחק עמית ונעם סולברג שלא צפויים להצביע בעד אלרון וכך גם שני נציגי לשכת עו"ד אילנה סאקר ומוחמד נעאמנה.
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות במהלך דיון בבית המשפט בעתירות נגד חוק הנבצרות של ראש הממשלה בנימין נתניהו, בבית המשפט העליון בירושלים. יונתן זינדל/ פלאש 90, עיבוד תמונה
תסיים את כהונתה בקרוב: הנשיאה חיות/עיבוד תמונה, יונתן זינדל/ פלאש 90

האם השופט אלרון שמרן?

שר המשפטים יריב לוין ידוע בתור נושא דגל השמרנות בבית המשפט - אך האם השופט אלרון תואם דגל זה? כדי להבין קצת את דמותו המשפטית של אלרון יש צורך לצלול לפסק דין שניתן בבית המשפט העליון בחודש מרץ האחרון בנושא דיור ציבורי. בפסק הדין הזה השופט אלרון הצטרף לשופטת ענת ברון - הסמן הכי ליברלי בבית המשפט נגד דעתו של השופט נועם סולברג הסמן הכי שמרני בבית המשפט העליון.

מדובר היה בערעור שהגיש אדם שמשרד הבינוי והשיכון קבע כי הוא לא זכאי להמשיך לגור בדירת עמידר שבה התגורר אביו, חרף שהחוק מאפשר זאת בתנאי שהבן גר עם אביו במשך ארבע שנים לפני פטירת האב בדירה. השופט סולברג נתן כאמור פסק דין שמרני וקבע כי יש לדחות את הערעור משום שהבן לא התגורר בדירה במשך ארבע שנים יחד עם אביו, והסתמך על דוחות שהגישה עמידר וראה בהם ראייה חלוטה. סולברג אף דחה את הבקשה של הבן להגיש ראיות נוספות שיוכלו לסתור את הדוחות של עמידר.

לעומתו, השופט אלרון פקפק בדוחות עמידר ונתן משקל גם ל"ניסיון החיים" - טיעון שבד"כ נחשב למילה גסה עבור שופטים שמרנים. כך כתב: "ניסיון החיים למדני כי "דירת עמידר" אינה קורת גג בלבד. היא משמשת עבור מי שידם אינה משגת כתשתית לבניית עתידם. סביבה מצויים חבריו, שכניו ומכריו של אדם. טול מידיהם את הדירה - ובכך תשמוט את הקרקע תחת רגליהם, פשוטו כמשמעו. כך גם במקרה שלפנינו, שבו ההשלכות של פינוי המערער מדירתו עלולות להיות הרות אסון. איני יכול אפוא להשלים עם עקירת המערער מסביבתו המוכרת והתומכת על בסיס דוחות "ביקורי מעגל" דלים בפרטים, אשר כאמור ניתן לתהות על מידת דיוקם".

נראה כי הפסיקה הזאת של אלרון אינה נחשבת כפסיקה שמרנית ולכן רבות התהיות על התמיכה לכאורה של לוין בו לתפקיד נשיא העליון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully