וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ככה נערכים למלחמה? 17 תחנות חשמל מוגנו - מאות תשתיות רגישות עדיין לא

עודכן לאחרונה: 30.8.2023 / 13:15

בעוד הרמטכ"ל מזהיר מלחימה בכמה זירות ואיומים של טילים ומל"טים, מערכת הביטחון לא ממהרת למגן יותר מ-400 תשתיות לאומיות, מתוך תקווה שטכנולוגיה עתידית תיתן לכך מענה. "יש מגבלות תקציב וזמן, ועידן הבטון תם. מקווים ששילוב מערכות הכנה תחסוך כסף במיגון סטטי"

בוידאו: תרגיל "אגרוף המחץ" של פיקוד העורף/דובר צה"ל

על רקע ההנחיה של הרמטכ"ל הרצי הלוי להיערך למלחמה בכמה זירות במקביל ואיום במאות אלפי טילים, רקטות וכלי טיס לא מאוישים, לוואלה! נודע כי פיקוד העורף סיים לאחרונה מיגון של 17 תחנות חשמל ברחבי הארץ. אלא שיותר מ-400 תשתיות לאומיות רגישות עדיין אינן ממוגנות, ולמרות הסיכון - במערכת הביטחון לא ממהרים למגן אותם, מתוך תקווה שמערכת הגנת הלייזר תסייע לכך בעתיד.

17 התחנות מוגנו במסגרת מבצע "מעיל גשם", שנועד להגן עליהן מפני תקיפת טילים ורקטות. לדברי גורמי הנדסה, הפרויקט כולל חומות בטון בגובה של שמונה מטרים, בדומה למיגון שישנו בגבול לבנון. אולם, לפי מיפוי שביצעו המל"ל, רשות חירום לאומית במשרד הביטחון ופיקוד העורף ישנן 460 תשתיות לאומיות רגישות שחייבים בהגנה ומיגון.

מבקר המדינה מתח בדוח משנת 2020 ביקורת משמעותית על המל"ל, משרד הביטחון ופיקוד העורף עקב פערי המיגון של תשתיות לאומיות ואסטרטגיות קריטיות לתפקוד המדינה כמו תשתיות חשמל. בעקבות הדוח, החליטו הגורמים לנתח את היקף התשתיות ביחס לאיומים השונים של טילים ורקטות מכלל הזירות, הקרובות והרחוקות, ולהחליט על סדר עדיפות במיגון.

מיגון תחנות כוח / חשמל ברחבי הארץ. ללא, אתר רשמי
מיגון תחנות החשמל/אתר רשמי, ללא

"המיגון של תשתיות לאומיות הוא באחריות המל"ל, רשות החירום הלאומית במשרד הביטחון ופיקוד העורף. זה אינטרס לאומי. מיגון תשתיות חשמל כמו תחנות כוח זה קריטי", אומרים גורמים המצויים בתהליכי ההנדסה של פרויקט "מעיל גשם" ובקיאים בפערי המיגון שיש בעורף הישראלי.

"למה לא ממגנים עוד תשתיות? כי עידן הבטון תם", הסבירו הגורמים. "במערכת הביטחון מכוונים לכך שהשילוב בין ההגנה האקטיבית של 'כיפת ברזל', 'קלע דוד' ו'חץ' על סוגיו בשילוב פרויקט הלייזר שנמצא בשלב פיתוח מאוד מתקדמים מעל לציפיות הם יחסכו כסף גדול מאוד במיגון סטטי".

עוד בוואלה!

בצה"ל מעריכים: כך ייראה העורף הישראלי אחרי תקיפות באיראן

לכתבה המלאה

לדבריהם, מתנהל שיח בין הדרג המדיני ומערכת הביטחון בשאלה מה למגן מידית ועם מה להמתין. "יש מגבלות תקציב ויש מגבלות זמן", אמר לוואלה! גורם ביטחוני. "חייבים לבצע הפרדה בין המיגון לתושבים, שלשליש מתוכם אין מיגון, לתשתיות לאומיות. זה תקציב, תקן וחשיבות שונה".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "פיקוד העורף הינו רגולטור לאומי בענייני מיגון בהתאם לחוק ההתגוננות האזרחית. בתחום מיגון התשתיות הלאומיות, פועל פיקוד העורף כגוף ביצועי בהתאם להחלטת הממשלה משנת 2011, תוך תיאום עם משרדי הממשלה הרלוונטיים. המיגון הפיזי באתרים אסטרטגיים מהווה חלק ממעטפת הגנה מקיפה הכוללת שכבות הגנה נוספות. מעטפת המיגון הפיזי תואמת את תרחיש הייחוס ונועדה להגנה מתאימה בהתאם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully