וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כאוס לקראת 1 בספטמבר: איומי שביתה בתיכונים וברשויות הערביות

עודכן לאחרונה: 27.8.2023 / 23:52

יו"ר ארגון המורים, רן ארז, אמר אמש לוואלה! כי "לאור המצב הקיים כעת - 100% שתהיה שביתה ב-1 בספטמבר" - זאת ברקע המשא ומתן עם האוצר על גיבוש הסכם קיבוצי חדש. בתוך כך, גם בפגישה שהתקיימה היום בין הצדדים לא נרשמה התקדמות. גם ברשויות הערביות מאיימים בשביתה

רן ארז מודיע על שביתה, 3 בפברואר 2023/ארגון המורים

ברקע המשא ומתן המתמשך עם משרד האוצר בנוגע להסכם קיבוצי חדש, יו"ר ארגון המורים, רן ארז, אמר אמש לוואלה! כי "לאור המצב הקיים כעת - 100% שתהיה שביתה ב-1 בספטמבר". למרות זאת, נראה שיו"ר ארגון המורים רן ארז, קיווה אמש לפריצת דרך, כשאמר: "מחר במשא ומתן יש הזדמנות לשר האוצר סמוטריץ להתעלות על עצמו וללכת לקראת המורים ובכך למנוע את השביתה והפגיעה במערכת החינוך". אולם, גם בדיונים שהתקיימו היום לא נרשמה התקדמות.

לפי שעה, נראה כי הפערים הגדולים בין האוצר לארגון המורים הם בעלות הכוללת ובמשך ההסכם. מחר - צפויה פגישה מרתונית נוספת.

במסגרת גיבוש ההסכם הקיבוצי החדש, דורש ארגון המורים תוספת שכר שקלית לכל המורים, ללא קשר לוותק שלהם. כמו כן, דורש הארגון כי תוקף ההסכם יהיה לתקופה של 3.5 שנים, זאת בשל חוסר היציבות של כלכלת ישראל - לפיכך הארגון מסרב לחתום על הסכם לתקופה של שש שנים בהתאם לבקשת האוצר, משום שזאת לדברי הארגון יקשור את ידיהם.

כיתה ריקה - 1 בספטמבר 2008. נתי שוחט, פלאש 90
כיתה ריקה - 1 בספטמבר 2008/פלאש 90, נתי שוחט

בנוסף, ארגון המורים דורש במסגרת גיבוש ההסכם הקיבוצי עיבוי גמולי השתלמות במטרה לעודד מורים להשתלם ולהתמקצע בנושאים שמשרד החינוך מעוניין ומאשר. עוד דורש הארגון תוספת שכר למנהלים ותיקונים בלא מעט סעיפים, חלקם בעלות כספית נמוכה וחלקם ללא עלות כספית כלל שעיקרן בעיות בירוקרטיות שמקשות על עבודת המורים.

גם פתיחת מערכת החינוך בחברה הערבית בישראל עומדת בשעה זו בסימן שאלה. בעקבות האלימות שמשתוללת בחברה הערבית, הוועד הארצי של ראשי הרשויות המקומיות הערביות הכריז על מצב חירום והחליט היום כי שנת הלימודים לא תיפתח.

לדבריהם, תתקיים שביתה פתוחה ברשויות המקומיות באחד בספטמבר: "לא ייתכן שתלמידים ילמדו בבתי הספר באווירה של פחד תמידי, ולא נוכל לתפקד ללא התקציבים שמגיעים לנו על פי חוק. המאבק במשבר הפשיעה ושחרור התקציבים קשורים זה בזה".

הוועד הארצי של ראשי הרשויות הערביות מסר כי "בהמשך להחלטות האסיפה הכללית של הוועד, ולצעדי המחאה שכוונו נגד מדיניות הממשלה במאבק בפשיעה ובאלימות על רקע אי ביצוע תפקידה ומינימום האחריות המוטל עליה, ונגד קיצוצי התקציבים לרשויות המקומיות הערביות, קיים צוות המחאה של הוועד הארצי היום, 26.8.23, ישיבה ובה נדונה הסלמת הצעדים המחאתיים החל מהאחד בספטמבר במידה והממשלה לא תיענה לדרישות הוועד".

ראש הממשלה בנימין נתניהו,  שר האוצר בצלאל סמוטריץ' , השקת הרכבת הקלה, 17 באוגוסט 2023. ראובן קסטרו
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' , השקת הרכבת הקלה, 17 באוגוסט 2023/ראובן קסטרו

בתוך כך, עימות חריף פרץ היום בישיבת הממשלה סביב החלטת שר האוצר בצלאל סמוטריץ להקפיא תקציבים של הרשויות המקומיות בחברה הערבית. העימות החל כששר החינוך יואב קיש מחה על החלטת סמוטריץ, והתריע כי היא פוגעת בפתיחת שנת הלימודים במגזר הערבי. קיש האשים את סמוטריץ' כי "ההתנהלות שלך מרסקת את החברה הערבית". שר האוצר השיב לו: "אתה לא מבין כלום. אתה מדבר שטויות". בהמשך, גם שרות מהליכוד הביעו את תמיכתן בהקפאת התקציבים.

קיש הזהיר בישיבה משביתה של ראשי הרשויות הערביות במערכת החינוך, במחאה על הקפאת התקציבים. שר האוצר האשים אותו בתגובה כי "אתה וכל השרים מנהלים קמפיין על הראש שלי, שרים שלא מבינים את האירוע". סמוטריץ חזר על תוכניותיו להקמת מנגנון להעברת כספים תחת פיקוח, וקיש טען: "זה ייקח שבועות. תעביר את ה-200 מיליון ואת השאר אחרי. צריך לגמור את זה בתוך ימים. אם הכסף לא יעבור, ראשי הרשויות לא יפתחו את שנת הלימודים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully